Ale má vliv na duševní zdraví kantorů.
Ze dne na den se asi moc nezmění.Chce to čas.Ale minimálně odpadne nahrávání si všeho a všech kolem.
Takovou snůšku stupidní demagogie jsem už dlouho nečetl...
Obrazovky ideálne od kolísky až po hrob
Problém mobilů je sociální odloučenost v reálném světě. Není to tak, že by děti na mobilech měli nedostatek sociálních kontaktů, spíš naopak, ale je to typ kontaktu, který je nepřipravý na fyzický kontakt s ostatními jedinci mimo okruh nejbližšíh kamarádů. Jasně, že se s některými spolužáky baví, ale v každé možné chvíli se stejně uchylují k elektronické komunikaci, která je pro ně z jejich pohledu bezpečnější a méně stresující. Jenže určitou míru stresu potřebujeme, stejně tak určitou míru sociální komunikace v reálném světě. Jinak dochází k přehnaným reakcím na běžné stresové situace, vývoji hraničních poruch osobnosti, které se v dospělosti napravují jen velmi těžko. Děti pak nedokáží reagovat nebo naopak nereagovat na rozčíleného člověka, třeba partnera či šéfa, nedokáží spolupracovat na úkolu, nedokáží vidět problémy s nadhledem. Situaci řeší panikou, únikem nebo dokonce sesypáním se. Není to jejich chyba. A to že se jim zakážou ve škole mobily moc nevyřeší, ty návyky už si stihly vypěstovat. Muselo by to jít ruku v ruce s procesem socializace, vytvářet situace, kdy na sebe a na ostatní lidi děti potřebujíreagovat a kdy se učí, jak reagovat a jak situace zvládat. Jasně, někdo to potřebuje víc, někdo méně, ale těch introvertů, co se raději uzavřou ve svém světě a nic je nenutí ulitu opustit je dost. Nejspíš bych tak skončil taky, být dítětem v dnešní době. Já tehdy utíkal ke knížkám, což bylo společensky vnímáno více méně pozitivně na rozdíl od dnešního hraní her nebo prolézání sociálních sítí. A těch knih, co se daly číst zase tehdy tolik nebylo, abych se v nich úplně ztratil.
Tohle všechno je ale o nastavení společnosti. Školství je tragické, kdy učitelé nedokáží děti zaujmout a vlastně je ani naučit skutečně potřebné věci. Sport je v troskách, protože se už dnes nedělá pro zábavu ale od malička se tlačí na výkony. Další kroužky jsou dušeny pravidly a vysokými náklady. A vypustit děti "jen tak ven" aby se zabavily samy je při celospolečenském strachu o bezpečnost tabu. Elektronika, elektronická komunikace a sociální sítě jsou pro mladé v podstatě jediné východisko. Se všemi důsledky z toho plynoucími.
Souhlasím, ale to co píšete není problém mobilů. To je problém už toho, že se lidé přesunuli do velkých měst. Většina nezná ani sousedy. Ty sociální sítě naopak dali lidem šanci i v tomhle prostředí mít sociální kontakty a to z celého světa.A děti mají i fyzického kontaktu ve školách a kroužcích spoustu.
Tohle je na širší celospolečenskou debatu, nejde jen o mobily. Prostě doba jde kupředu a je třeba se jí přizpůsobovat. Jenže část lidí to nezvládá a snaží se to řešit zákazy "novinek". Já je chápu, ale to prostě nefunguje. A zvlášť ne u vzdělávání, kde by naopak měli děti učit ty nejnovější věci a jak se s nimi vypořádat. V četně mobilu.Mladí se přirozeně zajímají o "novinky" a školství je nudí věcmi použitelnými před X lety. Mají je učit věci co budou potřebné za X let, což nejde, tak ať alespoň drží krok se současností. Pak si zaměstnavatelé stěžují, že absolventi nic neumí. Umí, ale nikdo to už nechce.
Hlavní problém je, že internet a zvláště sociální sítě jsou dnes podřízené zájmu reklamy a v jejím zájmu jsou schválně navržené tak, aby vyvolávaly závislost. Nejpopulárnější a nejvirálnější služby jsou schválně navrženy tak, aby pro uživatele zajímavý obsah hojně prokládaly nezajímavým nebo okrajovým obsahem. Tváří se to, že nabízí uživateli obsah, který "by jej mohl zajímat", ale ve skutečnosti jde jen o to, aby po opětovném zobrazení skutečně zajímavého obsahu u uživatele naskočily endorfiny a pocit, že "zase se mu povedlo najít něco dobrého" - vlastně to funguje úplně stejně jako výherní automaty. Rozpoznat tenhle vzorec je často problém i pro dospělé, ale pro mladé lidi bez zkušeností je to doslova droga. Společenská debata by měla být o tom, jestli je takové směrování internetu v pořádku (není!) a jak jej rozpoznat a regulovat.
Já s tím souhlasím, ale nejde ukázat na jednu věc, je to souhrn všeho. Prostě to tady je a je třeba s tím naučit lidi žít. Spoustu lidí to živí, nejde to zakázat.
Zakázat ne, ty služby byly a jsou užitečné. Ale jde o to je regulovat. Například zavést pravidlo, že sociální sítě mají zobrazovat výhradně a jen obsah, ke kterému jsem se přihlásil. A pro objevování nového obsahu mají mít zcela samostatnou sekci, kam se musím jako uživatel záměrně překliknout a odkud je naopak striktně vyloučený obsah, ke kterému už jsem se přihlásil. Zavést transparentní algoritmy doporučení a začít doporučovat na základě kvality obsahu, ne na základě počtu shlédnutí. Odměňovat autory za kvalitu, ne za "angažovanost" diváků. A samozřejmě i další věci. Jenže tyhle pravidla musí přijít zvnějšku. Provozovatelé platforem na tom samozřejmě nemají zájem a sami od sebe to neudělají.
To je ale utopie.
Odkaz na studii by nebyl?
V článku to zaznělo, ale dost stručně: je třeba ten mobil smysluplně nahradit a k tomu musí dát škola podmínky. Jestli dětem jen zakázali mobily a ty teď jen sedí někde na židlích a nemají co dělat, je to k ničemu. Něco jako když v Brně udělali modré zóny, ale nepostavili parkoviště...Znám školy a mám informace jak od studentů tak od učitelů, kde to pojali jinak. Mobily se zakázaly, ale na chodbách a všude možně vyrostly zábavní koutky, kde děti mohou trávit čas smysluplně a aktivně. Ale i bez nich se prý okamžitě začaly spolu bavit a zlepšila se sociální interakce. Připadá mně, jakoby tahle studie tyto věci opomíjela a jakoby školy zůstaly u pouhého zákazu.
vůbec nechápu jak jsem mohl přežít základku bez mobilu a zábavního koutku.
ne, opravdu si nemyslím, že cílem je někomu plánovat využívání volného času. Tu zábavu o přestávkách si mají vymyslet sami. Stejně jako stovky let žáci před nimi.
Cílem asi nebylo zlepšit známky, ale zajistit, aby děti byly sociálně funkční. Bavit se mezi sebou, hrát si… ne aby každé dítě žilo ve své bublině s telefonem. Čili zákaz je za mě v pořádku. Doma už je mají na starosti rodiče, do této výchovy jim škola hovořit nemůže. Narvou jim telefon? Fajn, snadná zábava, minimální rozvoj, selhání. Věnují se jim jinak? Výborně 🙂
Reklama mobilů na mobilmanii je očekavatelná.
To je "unesená myseľ". V budúcnosti to bude veľký problém (=zaostalosť).Ale tento fenomén je tu už dlho a všetci sa ho snažia zamiesť pod koberec alebo ešte aj pod druhý koberec.
Celý problém je v rodičích! Dětem se nevěnují, nehrají si s nimi, nesportují, nejezdí na výlety, nedělají úkoly, neučí je, nevysvětlují atd. Místo toho jim strčí mobil aby sami čuměli do mobilu nebo na televizi. Pokud se dětem rodiče budou věnovat tak dokážou s mobilem fungovat rozumně jak doma tak i ve škole.
Rodiče jaksi chodí do práce, tj o všední dny toho moc nezvládnou. Když jsem byl ve věku mých děti (10 a 13) tak když jsem přišel ze školy, tak jsem čuměl na bednu, dívali jsme se s kamarády na filmy s rychlodabbingem na videu, nebo jsme s kamarády pařili hry na c64. Moje mají teď víc kroužků než já (u nás byl akorát fotbal, který mě nebavil) tj ve výsledku jsem u nějaké pasivní zábavy před obrazovkou měl víc než moje děti.
Sice částečně souhlasím, ale to co popisujete platí jen na některé děti. Jsou děti, u kterých se můžete snažit sebevíce a fungovat to prostě nebude. Děti mají svou hlavu a nejsou všechny přes kopírák. Je to stejné jako všechny různé rodičovské šmírovací a omezující funkce. U některého dítěte je prostě nepotřebujete, protože na čem se domluvíte, to platí. U jiného se můžete i rozkrájet a fungovat to nebude. Oba extrémy jsou často i u sourozenců, kdy to přístupem rodičů z principu vysvětlit nemůžete.
Namísto dívání se do mobilu, jsou děti v depce, zírají do prázdna a jediné na co dokáží myslet, až ho na konci vyučování dostanou nazpět.Tyhle zpátečnické zákazy techniky na školách k ničemu nevedou. To samé bylo po převratu s kalkulačkami, kdy zpátečničtí učitelé trvali na logaritmickém pravítku. Známky to nezlepšilo, ale ve výsledku se toho probralo méně, protože práce s pravítkem vyžadavala spoustu času navíc.
Ten zákaz má smysl, i kdyby jen v tom, že nebudou do té píč0viny čumět po dobu školy.
V roce 1992 jsem uvítal zavádění ICT do školství již jako člověk několik let programující na počítači. Bláhové byly moje představy o přínosu výpočetní techniky. Posuzoval jsem to ze své strany VŠ zapáleného pro tuto oblast. Dneska musím přiznat, že to bylo bláhové snění. Na rozvoji inteligence lidstva více škody než užitku, v jiných oblastech ok. Porovnávat logaritmické pravítko s kalkulačkou? Vy jste na škole někam spěchal, že jste to potřeboval mít rychleji? Asi ne. Ovšem i tak to zjevně hodnotíte z pohledu úspěšného absolventa aspoň střední technické školy, jako já. A to právě není případ většiny dnešní populace.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 5. 2025 06:31
nejsou v depce, vymýšlí kraviny. Kluk si odnesl z lyžáku ředitelkou důtku, že v bandičce lezli oknem přes střechu chaty za holkama. Kdyby jim učitelka nezakázala telefony, v životě by je to nenapadlo.
Takze udelali jako kluci to, co kluci delali drive. Na tu dutku byste mel v tomto pripade byt spis pysny.
Naprostá pitomost. Kalkulacky se ve škole běžně používaly už před převratem.
Problém je že zákaz kalkulaček neměl řešit třídní boj ,společenské vztahy a psyché....
Nahraďte mobily trávou a hned budou víc v pohodě
Chápu zákaz nepoužívat mobil během výuky, je to stejné, jako nám zakazovali hrát piškvorky, a našim dědům číst pod lavicí rodokapsy. Jinak je ale snaha zakazovat mobily asi stejně hloupá, jako zakazovat džíny, nebo psát levou rukou. Je to takový ten produkt tradicionalistů, kteří si mylně myslí, že mládež je zkažená a my za našich mladých let byli jiní, rozuměj lepší.Nikoli.
Lidstvo intelektuálně a sociálně degeneruje, a to je fakt.
Zakaz je nedotazeny,polovicaty,proto nefunguje.Do 12 let zakaz absolutni,zadny mobil,pak 12-18 povolit pouze tlacitkac jen na volani a sms.Teprve od 18 povolit smart zarizeni s daty,vcetne hodinek a jinych podobnych zarizeni.Poruseni tvrde,nekompromisne a citelne financne postihovat.On by dotcene rychle presel humor a zacali by normalne fungovat,nic jineho by jim totiz nezbyvalo.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 5. 2025 18:40
Váš návrh je nedomyšlený. Když v 15 letech budete mít kamarádku (11 let) tak ji po skončení ZŠ trvale ztratíte protože nebude moci mít telefon? Tlačítkové je třeba dát bez omezení věku, ale opravdu takové které dokážou pouze volat a posílat SMS. Když mi bylo těch 15 let tak jsem takovou kamarádku měl, žila daleko (15 km od domu) a právě přes telefon jsem se s ní domlouval kdy půjde ven. Dokonce měla už v 10 letech Facebook, taky výborný nástroj pro udržení vztahu. Nevěřím tomu že by u takového telefonu někdo seděl několik hodin denně. Nebo se mají děti vrátit k dopisům, e-mailům...?
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 5. 2025 20:15
V 15 mít 11letou kamarádku, to je kulantně řečeno velmi podivné a nezvyklé. V 15 jsem měl kámoše a kámošky 14-16. Kdybych se scházel s 11letou, byl bych podezřelý. První mobil jsem měl až firemní v 1997, do té doby pouze služební pevná zdarma, komp a mail. I v současnosti pouze dle naléhavosti volání, sms, mail (a kvůli práci jsem byl nucen aktivovat WA). Jinak jsem nikdy nepotřeboval a odmítám jakékoliv asociální sítě a další nesmysly. Přesto jsem stále v kontaktu a kdo chce či potřebuje, sežene mě do pár vteřin nebo já jeho. Pokud nebudou mít děcka mobil, ano, ať píšou maily, aspoň občas klidně dopisy. Procvičí si sloh, pravopis a zkultivují bazální psanou společenskou komunikaci, ne všemožné zkratky a podobný teenagerský zmršený newspeak. Já si s holkama dopisoval stejně a hlavně jsme se scházeli a komunikovali osobně, rande bylo po pevném telefonu domluveno operativně za pár minut.
Abych tomu správně rozuměl, chcete tedy do 18 let zamezit dětem v přístupu k jakékoliv pokročilejší výpočetní technice, ale ihned poté je chcete vrhnout do pracovního procesu, kde se očekává, že s technologiemi budou umět pracovat? Řekl bych, že to máte poněkud nedomyšlené. Uvědomte si jeden detail, dnešní mladá generace často vůbec nemá a nepotřebuje klasické počítače. Mobil, případně tablet je pro ně jediná výpočetní technika, která existuje. Když jim je vezmete, uděláte je prakticky technologicky negramotné.
tak by čuměly na bednu, což je většinou ještě tupější než do mobilu. Se svými dětmi si dělejte co chcete, ale nekecejte ostatním do výchovy.
Gratulace k poznání kdo sleduje psychologii a sociologii o tom ví pravděpodobně už nějaký rok. Ale vždy mě dojímá jak v komentářích nějaká otevřeně věřící osoba (nápověda budhista to nebude) , které FB profil přetéká sharentigem, si to vyloženě vychvaluje. A zkuste si jí zeptat co by aby neměli ty závadné infomace z netu, co takhle zavést aktuální _exuální výchovu..... toby mobily najednou nebyly problém.
_exuální výchova už na základní škole je další nesmysl, reálně skoro nikdo nezakládá rodinu v 15 letech. Mělo by to být až na střední škole
My jsme to na začátku devadesátek probírali v 7 třídě ZŠ v přírodopise a rozhodně nám to neuškodilo, naopak. A tato výchova opravdu není o zakládání rodiny, ta je ve skutečnosti o něčem úplně jiném.
To si pamatuji, jak v sedmičce dorazil jakýsi polosenilní doktor v důchodu a celé dvě hodiny do nás hustil, jak je to fuj, neslučuje se to se socialistickou morálkou, chlapci že si mají nejdříve odbýt vojnu, začít pracovně přispívat k budování republiky a až pak začít myslet na seznamování s dívkami a tyhle srandičky a že to pokud možno nemáme dělat, dokud aspoň nebudeme zasnoubení a ideálně až po svatbě, jinak je to nezodpovědnost a končí to vždycky u potratových komisí a velkou ostudou.
Na střední je už pozdě s křížkem po funuse.
Praktikovat to lze legálně od 15 let, pudy startují dříve. Proto je určitě v pořádku dětem aspoň trochu vysvětlit, že to není jen legrace, ale může to mít zásadní důsledky.Jinak v osmé třídě jsme měli jednu přednášku i my, a to byla těsně porevoluční doba.
Kdybys tu sexuální výchovu absolvoval, tak bys věděl, že sexuální život se zakládáním rodiny souvisí jen velmi volně.
Píšu tam ....aktuální _exuální výchovu... protože pro konzervy to je jen o "rodině" , antikoncepcy a patřičných chorobách. Na střední škole je krapet pozdě.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.