V tomto článku jsme připravili detailní porovnání nejlepších fotomobilů současnosti – Honor Magic5 Pro, Vivo X90 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra, Xiaomi 13 Pro a Apple iPhone 14 Pro. Prověříme všechny zadní objektivy v nejrůznějších situacích a poukážeme na nedostatky i skvěle odvedenou práci.
Test jsme koncipovali nejen jako přímé porovnání pěti vlajkových lodí, ale přidali jsme i telefon střední třídy Redmi Note 12 Pro+. To pro názornou ukázku, v čem jsou klidně i násobně dražší mobily lepší, případně ve kterých ohledech vám pro focení bude stačit jen střední třída.
Fotografická výbava
Každý mobil má mírně jinou fotovýbavu, liší se jak v technických parametrech jako velikost senzoru, rozlišení nebo přítomnost optické stabilizace obrazu, ale i v ohniscích. Dnešním standardem mezi vlajkovými loděmi je hlavní fotoaparát s přepočteným ohniskem 24 mm (+- 1 mm, což je nepodstatný rozdíl). Dále je standardem ultraširokoúhlý objektiv s přepočteným ohniskem okolo 14 mm, přičemž zde jsou rozdíly v ohniscích mírně větší, ale ne zcela zásadní. Na rozdíl od typické střední třídy vlajkové lodě sázejí na teleobjektiv se slušným přiblížením. V testu je typické ohnisko 75 mm, nicméně Vivo X90 Pro má 50 mm a Honor Magic5 Pro 90 mm, důsledky si popíšeme u praktických ukázek.
|
Hlavní foťák |
Ultraširokáč |
Teleobjektiv |
Další foťák |
Honor Magic5 Pro |
50 Mpx, 23 mm, OIS |
50 Mpx, 13 mm |
50 Mpx, 90 mm, OIS |
|
iPhone 14 Pro |
48 Mpx, 24 mm, OIS |
12 Mpx, 13 mm |
12 Mpx, 77 mm, OIS |
|
Samsung Galaxy S23 Ultra |
200 Mpx, 24 mm, OIS |
12 Mpx, 13 mm |
10 Mpx, 70 mm, OIS |
10 Mpx, 230 mm |
Vivo X90 Pro |
50 Mpx, 23 mm, OIS |
12 Mpx, 16 mm |
50 Mpx, 50 mm, OIS |
|
Xiaomi 13 Pro |
50 Mpx, 23 mm, OIS |
50 Mpx, 14 mm |
50 Mpx, 75 mm |
|
Redmi Note 12 Pro+ |
200 Mpx, 24 mm, OIS |
8 Mpx, 13 mm |
nemá |
2 Mpx, makro |
Jak jsem naznačoval, vymyká se mobil střední třídy, který vůbec nedisponuje foťákem s teleobjektivem, ale namísto něj má makro. Druhou výjimkou je Samsung Galaxy S23 Ultra, který má rovnou dva foťáky s teleobjektivem a ten druhý má přiblížení 230 mm, což odpovídá 10× oproti hlavnímu foťáku. Kompletní přehled ohnisek naleznete v přiložené tabulce.
Střední třída tedy nemá dedikovaný foťák s teleobjektivem, nicméně uživatel v takovém případě použije digitální zoom. To jsme udělali i my a poslouží to jako výborná ukázka, o kolik detailů může fotograf na snímku přijít, pokud nemá vhodný objektiv.
Porovnání ohnisek
Nyní si porovnáme všechna ohniska všech foťáků, abychom poukázali na rozdíly. Fotky jsou v plné kvalitě, bez zásahů a z JPEGů přímo z telefonů. Jsou na nich patrné i některé rozdíly například v barevném podání nebo expozici scény, ale ty rozebereme dopodrobna později. U hlavních foťáků není v ohniscích zásadní rozdíl.
Hlavní foťáky u mobilů v tomto pořadí: Honor Magic5 Pro, iPhone 14 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra, Vivo X90 Pro, Xiaomi 13 Pro a Redmi Note 12 Pro+
Když porovnáme ultraširokáče, i pár milimetrů v ohniskové vzdálenosti zde udělá mírný rozdíl. Nižší ohnisková vzdálenost značí širokoúhlejší obraz, vyšší hodnota značí více přiblížený obraz, který jen díky vyššímu ohnisku má trošku lepší detaily.
Ultraširokáče u mobilů Honor Magic5 Pro, iPhone 14 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra, Vivo X90 Pro, Xiaomi 13 Pro a Redmi Note 12 Pro+
Největší rozdíly jsou u foťáků s teleobjektivem, Vivo X90 Pro přibližuje nejméně, Honor Magic5 Pro nejvíce a Redmi Note 12 Pro+ využívá 3× digitálního zoomu, aby měl podobné přiblížení jako konkurence. Nejvíce se vymyká Samsung Galaxy S23 Ultra s dalším teleobjektivem, který dokáže přiblížit scény opravdu extrémně, a pokud to po fotomobilu požadujete, moc podobně kvalitních možností na trhu není.
Fotky z teleobjektivů mobilů Honor Magic5 Pro, iPhone 14 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra, Vivo X90 Pro, Xiaomi 13 Pro a Redmi Note 12 Pro+ (u něj se jedná o 3× digitální zoom)
Desetinásobný optický zoom u Samsungu
Na dalším listu porovnáme primární fotoaparáty všech mobilů.
Primární fotoaparát
Nyní již budeme porovnávat optický výstup ze všech objektivů. Každé porovnání obsahuje stejnou scénu vyfocenou na šest různých mobilů, přičemž vždy je patřičně označeno, ze kterého mobilu daný výřez pochází. Vlevo dole jsou u každého výřezu expoziční parametry a výřezy jsou typicky ve 100% přiblížení. Pokud si porovnání rozkliknete, jeden pixel vašeho monitoru bude odpovídat jednomu pixelu na fotce. Tento způsob nahlížení na fotku nejlépe určí kvalitativní rozdíly mezi fotomobily, ale i kvalitu jednotlivých foťáků.
První porovnání ukazuje, že co se týká hlavních snímačů, rozdíly mezi mobily nejsou v běžných podmínkách vůbec velké. To je dáno tím, že všichni nyní používají kvalitní snímače i objektivy a i střední třída s 200Mpx senzorem není vůbec špatná, byť lze pozorovat náznaky nižších detailů. Charakterem se mírně vymyká Honor, který je v určitých místech scény tmavší a vypadá to, že má i více detailů. To je dáno mírně agresivnějším softwarovým doostřováním, které se bude objevovat i dalších fotkách, i u dalších objektivů.
Samotné ztmavování a doostřování se u Honoru pojí i se zvyšování saturace barev. To je hezky viditelné na okenních tabulích, kde má každý telefon nejenže jinou kresbu jejich výplně, ale má i mírně jinou barvu. Honor je opět nejtmavší a nejsytější, což v 90 % případů nelze brát jako negativum, ale v určitých situacích to nemusí být ideální. Nad okny (1) zejména proti Vivo postrádá jemné detaily a na ornamentu na pilíři (2) má Honor méně detailů než všechny mobily kromě Redmi ze střední třídy. Ovšem rozdíly jsou v těchto dobrých světelných podmínkách opravdu minimální, nůžky se rozevřou později.
Další scéna odhaluje odlišnosti v charakteru expozice a podání scény. Vivo X90 Pro je zde mírně světlejší, což ukazuje více detailů, ale i zvýrazňuje chromatickou aberaci (fialový odstín okolo kontrastních hran). V tomto případě má nejméně detailů Xioami, těsně před Redmi, ale rozdíly nejsou výrazné.
Nyní se více zaměříme na šum a obrazové artefakty. Následná dvě porovnání jsou stále v dobrých světelných podmínkách, ovšem v mírném protisvětle. Nejvýraznější artefakty jsou okolo oken (1) u Samsungu, následovaném iPhonem a Xiaomi. Naopak nejméně artefaktů má Honor a Vivo, ovšem kresba kachliček (2) je u Honoru slitá, nejčistší je u Viva.
Velmi podobná situace je i na tomto snímku, kde Samsung a iPhone mají nejvíce artefaktů okolo dveří a na zdi (1). Zajímavá je část podlahy (2), kterou některé mobily vidí jako zelenou a jiné jako hnědou. Každopádně opět Samsung a iPhone se snažili z této oblasti vytáhnout nějakou barvu a kresbu nejzoufaleji, což se projevuje obrazovými artefakty. Honor zase zbytek podlahy příliš vyhladil, takže tam nejsou artefakty, ale ani kresba. Rozdíly opět nejsou zásadní a překvapivě solidně si vede Redmi ze střední třídy.
Krátce se zastavíme u kontrolování odlesků u protisvětla, kde se už projevuje horší objektiv u Redmi, které má největší plošnou ztrátu kontrastu, ostatní mobily si vedou dobře.
Další krátká zastávka se týká rohové kresby, kde je pět telefonů s podobným výstupem, ovšem Xiaomi 13 Pro je zde viditelně nejhorší.
Nyní se přesouváme na ještě náročnější scénu, do mírného přítmí, kde mobily musely vytáhnout ISO na hodnoty okolo 600. Začnu u iPhonu, který v tomto případě obraz silně doostřuje, což působí nepřirozeně. V menší míře dělá to samé i Samsung, byť to vypadá aspoň trošku přirozeně. Vivo a Xiaomi zde mají přirozenější kresbu, která pochopitelně kvůli nižší míře přiostřování nepůsobí tak detailně a líbivě. Nejlépe mezi přiostřováním a přirozenými detaily balancuje Honor a nejhůře dopadlo Redmi, které detaily výrazněji postrádá.
Vše výše popsané platí i zde, vyjma toho, že Xiaomi je zde tmavší a má jiné barevné ladění. U iPhonu jdou na zdi vidět obrazové artefakty, Samsung zde působí přirozeněji (byť přeostření je stejné jako u předchozího porovnání) a Redmi je opět nejslabší, zatímco Honor, Vivo a Samsung jsou nahoře.
Dostáváme se k nočním fotkám a vidíme dramatický pokles kvality zejména u Redmi a iPhonu. První jmenovaný výrazně postrádá detaily, zatímco druhý jmenovaný má výrazné artefakty. Zhruba uprostřed jsou Xiaomi a Samsung, tyto mobily nemají výrazně problémy, ale ani skvělou kresbu. Honor je mírně nad nimi, má o kousek lepší detaily, ale příliš vyhlazuje plochy, které jsou bez detailů. Jednoznačně nejlepší je zde Vivo, která má překvapivě bohaté detaily a přirozenou kresbu, která jde vidět i na stěně kostela.
Vše zmíněné výše lze krásně ilustrovat i na dalším porovnání. Na střeše (1) má Vivo jako jediné vykreslené i detaily, iPhone je zde silně zašuměný a zbytek mobilů postrádá kresbu. To samé lze pozorovat i na okenních rámech (2) nebo stěně kostela (3). U iPhonu je problematické i pouliční světlo, ostatní telefony jej zvládají podobně, což je pochvala především pro levnější Redmi.
Celkově se o první místo praly Honor a Vivo, zatímco propadákem byl iPhone 14 Pro, který v mnohých situacích kvalitativně poklesl na úroveň mobilu střední třídy. Redmi si přitom nevedlo úplně špatně, ale zejména v náročnějších podmínkách mu již docházel dech. Někde uprostřed skončilo Xiaomi se Samsungem, ovšem rozdíly mezi hlavními foťáky různých mobilů nebyly velké.
Porovnání ultra širokoúhlých foťáků přineseme na dalším listu.
Ultra širokáč
U ultrašikáčů již budeme pozorovat větší rozdíly, což je dáno použitím méně kvalitních komponent i vyšší náročností jejich návrhu. Metodika je stejná jako u hlavních foťáků.
Na prvním porovnání si opět popíšeme základní opakující se motivy, Honor se opět zdá být mírně tmavší, Samsung je naopak viditelně světlejší a má méně saturované barvy. Nejdetailnější se jeví iPhone 14 Pro, který, jak si ukážeme později, výrazně softwarově doostřuje, což s sebou nese i problémy. Zbytek mobilů nemá na první pohled viditelné jevy.
Pojďme se blíže podívat na vlastnosti objektivů. Patrných je několik problémů, Vivo, Redmi a v mnohem menší míře i Samsung trpí na chromatickou aberaci. Xiaomi a Redmi jsou výrazněji méně ostré než zbylé mobily. Samsung je opět světlejší, což působí méně přirozeně a iPhone je mírně tmavší a kontrastnější, což v tomto případě není na škodu. Nejlepší jsou snímky z Honoru a iPhonu, nicméně ani jeden z nich není dokonalý – Honor přesystil barvy, takže neodpovídají realitě a iPhone přeostřil detaily, takže se objevují obrazové artefakty; mírně lépe a přirozeněji působí iPhone.
Nicméně stačí vzít jiný výřez ze stejné fotky a už se na iPhonu projevují artefakty po softwarovém přeostřování, které je příliš agresivní. To je patrné na zdi za lampou, která vypadala spíše tak, jak ji zobrazil Samsung. Subjektivně může fotka z iPhonu působit dobře a kontrastně, protože telefon hranu lampy obtáhl asi třemi bílými pixely, což nechává vyniknout její černé barvě. Dále zde všechny mobily předvádí solidní výkon, pouze na Redmi jde vidět mírná ztráta detailů.
Pojďme se zaměřit na typické problémy ultraširokoúhlých objektivů, konkrétně na rohovou kresbu, která u Redmi, Xiaomi ani Honoru není nejlepší. U Samsungu i Viva je dostatečně jemná, ovšem patrná je i chromatická aberace. Percepčně se rohová kresba jeví nejdetailnější na iPhonu, ale to je opět dáno silným softwarovým doostřením a negativem jsou výrazné obrazové artefakty.
Podobně náročné je vykreslení jemných detailů, které Redmi se Samsungem nezvládli po barevné stránce. U iPhonu jsou zde krásně patrné softwarové úpravy na nereálně zvýrazněných světlých větvích – porovnejte je s dalšími mobily. Xiaomi i Vivo mají mírně zastřené detaily, přičemž u Viva je opět patrná jemná chromatická vada. Nejlépe dopadl Honor s přirozenou a jemnou kresbou.
U odlesků v přímém slunečním protisvětle nejhůře dopadl Samsung s výraznějšími pruhy světla, o trošku lépe kontroluje odlesky Redmi a zbylé mobily obstály na jedničku.
Dále se podíváme na zkreslení, které není u žádného mobilu výrazné. Mírné naklonění u některých výřezů je dáno jiným usazením mobilu ve stativu. Tato scéna není přiblížená na 100 %, takže na ní lze hezky srovnat třeba mírně odlišné barvy. Ani jeden z mobilů se nedá označit vyloženě za nepřesný, takže se spíše jedná o osobní preferenci.
Nyní se přesuneme k náročnějším scénám, první je průhled z tmavších prostor okny ven. Jedná se o scénu náročnou na dynamický rozsah senzoru, takže pro jednou jsem přepnul z klasické zobrazení barev na barevné kódování přepálených kanálů – pokud je část snímku barevná, jedná se o přepal, tedy místo mimo dynamický rozsah snímače a je bez kresby. Nejhůře dopadl iPhone, Xiaomi a Redmi, Samsung je třetí za Vivem a Honorem s nejméně přepaly.
Další náročná scéna ukazuje nedostatky senzorů v mírném slunečním protisvětle. Nejhůře dopadlo Redmi s výraznými artefakty po celé ploše snímku a špatnými barvami – tohle je mimochodem typická ukázka horšího senzoru ve střední třídě u ultraširokáče. Překvapivě hodně artefaktů má i Samsung a patrné jsou i u iPhonu. Nejdetailnější obraz má Honor, v těsném závěsu je Vivo a Xiaomi.
Rovnou skočíme do noci, kde jsou nejhorší iPhone a Redmi. iPhone má výrazné obrazové artefakty na jednolitých plochách, zatímco mobil střední třídy trpí na silný šum, přičemž následné odšumování zbaví fotku detailů. Více zašuměné je i Xiaomi, které také postrádá jemné detaily, dobře dopadl Samsung, Vivo i Honor, byť každý mobil má mírně odlišný přístup. Nejdetailnější se jeví Honor, ale ten příliš doostřuje a na některých místech scény se kresba slévá (patrné je to vlevo na zdi kostela). Vivo je mnohem přirozenější, ale kvůli absenci takto silného doostřování mu trošku chybí kresba, zatímco Samsung je na pomezí obou přístupů.
Výše popsané se dá dobře ilustrovat i na tomto porovnání. Redmi postrádá detaily, iPhone má výrazné obrazové artefakty, to v menší míře platí i pro Xiaomi. Samsung je solidní, ale má problém se světelným zdrojem. Honor tu má výrazné artefakty okolo světelného zdroje, kde se kresba patlá dohromady, zatímco Vivo není tak ostré, ale je výrazně přirozenější.
Další scéna odhaluje výrazné artefakty na jednolité ploše u Honoru, méně u iPhonu a ještě méně u Samsungu. Xiaomi má naopak obrazové artefakty okolo kontrastních hran a Redmi vše řeší odšumováním, které zničí nechtěné artefakty i chtěnou kresbu. Šum se pochopitelně nevyhnul ani Vivu, které ovšem na žádné artefakty netrpí.
Celkově opět svádí Honor a Vivo souboj o první místo. Honor je lepší za dne a netrpí na chromatickou aberaci, zatímco Vivo vede v noci. Samsung, iPhone i Xiaomi jsou v závětří, někdy potěší, ale mají své výraznější vady. Také se zde ukázalo, kde je rozdíl mezi mobilem za 12 000 Kč a za 30 000 Kč, Redmi skončilo jasně nejhorší.
Na dalším listu porovnáme fotoaparáty s teleobjektivem.
Teleobjektiv a zoom
Nyní projdeme fotky z teleobjektivů, kde budou nejvýraznější rozdíly. Dáno je to především samotným hardwarem, neboť objektivy mají různá ohniska. Honor bude vždy vypadat nejlépe, protože má nejdelší ohnisko, které poskytne dodatečné detaily. Vivo bude skoro vždy předposlední, protože má teleobjektiv s nejkratším ohniskem. Poslední vždy bude Redmi, které nemá dedikovaný teleobjektiv a digitální zoom není ani zdaleka tak kvalitní jako ten optický, 10× zoom u Samsungu bude v samostatném oddílu. Výřezy nebudou vždy ve 100% zvětšením u všech mobilů, vždy to bude popsáno.
V tomto případě je každý výřez zhruba ve 100% přiblížení, což znamená, že Honor je mírně více přiblížený a Vivo trošku oddálené. Honor tedy dopadl nejlépe, iPhone, Samsung a Xiaomi jsou na děleném druhém místě v ostrosti detailů. Na případu Redmi je patrné, že pokud chcete fotit vzdálené objekty, dedikovaný teleobjektiv je nutností. Dále jej již nebudu komentovat, ale ponechám jej v porovnání pro názornou ukázku.
Na této ukázce můžeme pozorovat nepřirozenou kresbu v drobných vzdálených větví stromů zejména u Honoru, který přeostřuje detaily a přidává kontrast. Kresba je tam výraznější, ale v jemných větvích vznikají nerealistické struktury, když je srovnáte s iPhonem nebo s Xiaomi. Samsung postrádá nejjemnější kresbu a má mírnou chromatickou aberaci, ta je silnější u Viva, které nemá vůbec špatné detaily, ale doplácí na kratší ohnisko.
Silné softwarové úpravy Honoru jsou nejvíce viditelné na této ukázce. Asi všichni tušíme, že je na snímku strom, ale u Honoru na něm jsou neexistující struktury padající jako přerostlé žížaly visící z větví. To neodpovídá skutečnosti, takže i přestože zbylé vlajkové lodě nemají tak detailní kresbu, zobrazují skutečnost. Kombinaci nejpřirozenější kresby a dobrých detailů zde má Samsung.
Velmi podobným příkladem i toto porovnání, kde je Honor výrazně přeostřený, iPhone mírně přeostřený a Samsung odpovídá skutečnosti a má i solidní kresbu. Poznat to je zejména na kolejích, ale i vlakovém trakčním vedení a na stromu vlevo na spodní hraně. Xiaomi by si naopak zasloužilo trošičku více doostřit a Vivo opět doplácí na kratší ohnisko, byť výstup je sám o sobě dobrý.
Nyní ještě pohled na brněnskou AZ Tower a ukázka mírně odlišného vyvážení bílé u každého mobilu. Plocha nebe je vždy bez nechtěných artefaktů.
Pokud všechny objektivy dorovnáme na zhruba 3× zoom (přepočtených 75 mm), ukazuje se nejen výhoda dlouhého ohniska Honoru, ale i nevýhoda 50 mm ohniska u Viva, které je jen o něco málo lepší než ztrátový digitální zoom Redmi.
I pokud dorovnám přiblížení na úroveň 50 mm u Viva, tak oproti dalším vlajkovým lodí vypadá mírně hůře. Jde o to, že Vivo zde jde na dřeň (100% přiblížení), zatímco ostatní mobily mají rezervu. Jen Redmi má stále velké problémy, protože nemá dobře optimalizovaný digitální zoom.
Když se přesuneme na noční fotky, rozložení sil se výrazně změní. Na první místo se paradoxně dostane Vivo, jehož kratší ohnisko je jindy nevýhodou, jenže zase má výbornou světelnost a skvělou optiku, takže v noci kvalitativně překoná konkurenci. Druhý nejlepší je Samsung, který trpí na mírně nepřirozené fialové zbarvení. Honor se dělí o třetí místo s Xiaomi, oba výstupy postrádají detaily, zatímco iPhone trpí na extrémní obrazové artefakty.
V tomto detailu má výhodu Samsung díky delšímu ohnisku, byť je mírně přeostřený a kresba se jeví jako nepřirozená. Vivo je zde až příliš domodra, ale má přirozenou kresbu bez artefaktů. Honor i Xiaomi opět postrádají detaily a iPhone je silně zašuměný.
Poslední srovnání ukazuje mírně zhoršené světelné podmínky a odhaluje silný nedostatek Honoru – výrazné vyhlazování. Na snímku to rozhodně nevypadá jako sloupy a vnitřní konstrukce kostela, ale spíše jako nějaká kreativní grafika z počítačové hry. Problém je, že fotka byla zašuměná a mobil chtěl softwarově veškerý šum odstranit, jenže s ním vzal i všechnu kresbu a zůstala tato patlanice. Nejpřirozeněji vypadají Samsugn a Vivo, zatímco iPhone má více detailů za cenu silného šumu. Xiaomi je podobně vyhlazené jako Honor, ovšem v menší míře.
Desetinásobný zoom Samsungu (přepočtených 230 mm) se vymyká natolik, že podrobné přímé porovnávání detailů nedává smysl; z předchozích porovnání už je předem jasné, jak to dopadne. Každopádně výše je porovnání 75mm ohnisko a 230mm ohniska u Samsungu, aby bylo naprosto jasné, jak se změní dosah.
Zde jsem srovnal fotku z teleobjektivu z Honoru (první výřez) a ze 230mm Samsungu. Kvalitativní rozdíly jsou patrné na první pohled, Samsung má více detailů a přirozenou kresbu ve větvích stromů. Už dříve jsme si ukázali, že Honor s artefaktováním v jemných strukturách má problémy. Honor jsem zde vybral, protože má ze všech ostatních foťáků nejdelší dosah na teleobjektivu (ohnisko 90 mm).
Celkově si nejlépe vedl Samsung, která podával nejpřirozenější výsledky se solidním množstvím detailů, navíc má druhý, ještě delší teleobjektiv. Honor exceloval za dne, ale zklamal v noci. Za dne byl dobrý i iPhone, který v noci produkuje výrazně zašuměné snímky. Xiaomi je solidní za dne, ale v noci propadá. Vivo je specifické kratším ohniskem, takže neposkytuje tolik detailů na vzdálených objektech, ale v noci zazáří.
Na dalším listu se dozvíme, který telefon nejlépe zvládá makro snímky.
Makro
Pokud chcete fotit přiblížené detaily jako květy rostlin, brouky nebo drobné předměty, mobil na to potřebuje mít dedikovaný objektiv nebo aspoň speciální režim. Ohledně makra se ovšem testované mobily celkem liší. Vivo, Honor a Xiaomi mají makro režim, který uživatele po jeho ručním zapnutí přepne na správný objektiv a umožní mu fotit detaily. iPhone nikde nemá tlačítko na přepnutí do makro režimu, ten se zapne automaticky, jakmile se fotograf přiblíží k focenému objektu pod určitou vzdálenost.
Redmi jako zástupce střední třídy má dedikovaný objektiv pro makro, což ovšem není výhoda. Tento foťák je opravdu špatný, má mizerné rozlišení 2 Mpx, špatný dynamický rozsah a chybí mu jemné detaily. Výrobci tento foťák přidávají „do počtu“, aby mohli prohlásit, že mobil má tři foťáky. U Samsungu jsem nenašel žádný makro režim, ani se mi neaktivoval sám od sebe. Pro makro je nejlepší použít 10× teleobjektiv, který má krátkou nejkratší zaostřovací vzdálenost a umí objekt výrazně přiblížit – lépe než jiné foťáky s makro režimy.
Makro snímky u mobilů v tomto pořadí: Honor Magic5 Pro, iPhone 14 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra, Vivo X90 Pro, Xiaomi 13 Pro a Redmi Note 12 Pro+
Scéna má rušivé pozadí pro názorné ukázání bokehu, květ je umělý, takže kvalita kresby jde hezky vidět na textuře materiálu. Fotka je focená tak, že jsem se s mobilem snažil přiblížit co nejblíže, aby současně zelený střed květu byl zaostřený. Jinými slovy pokud byste mobil ještě více fyzicky přiblížili, květ by byl neostrý.
Největšího zvětšení dosahují Samsung, iPhone a Vivo, následuje Xiaomi s příjemnou kresbou i bokehem, až čtvrtý je Honor s jen mírně rozmazaným pozadím a s méně přirozenou kresbou. Poslední je Redmi s dedikovaným makro objektivem, který nemá ani dostatečné zvětšení, a už vůbec ne kvalitu.
Na posledním listu se dozvíme, kdo jsou vítězové a zda jsou i poražení.
Závěr
Nejprve vyhodnotím to nejjednoznačnější: mobil střední třídy může konkurovat vlajkovým lodím u hlavního snímače, zejména pokud má povedený 200Mpx senzor. Mnoho telefonů střední třídy má znatelně horší snímač u hlavního foťáku, proto by se Redmi dalo považovat i za lepší střední třídu v tomto ohledu.
Jenže kvalitativní propad nastane u ultraširokáče a absenci foťáku s teleobjektivem dokáže nekvalitní makro sotva nahradit. Čím je focená scéna náročnější, tím výrazně lepší jsou dražší fotomobily než střední třída. I tak si Redmi nevedlo vyloženě špatně a pro běžné focení postačí.
Jak to dopadlo:
1. až 3. místo (bez přesnějšího určení pořadí)
- Honor Magic5 Pro. Velmi univerzální fotomobil, který potěší na všech frontách. Jeho silnou stránkou je nadstandarndně dlouhé ohnisko u teleobjektivu, slabou stránkou zase výraznější šum a odšumování v horších světelných podmínkách.
- Samsung Galaxy S23 Ultra. Jeho devízou je druhý teleobjektiv s extrémním ohniskem s přepočtenými 230 mm. Naopak je mírně slabší u ultraširokáče.
- Vivo X90 Pro. Skvělý fotomobil nejen do noci, ale do všech světelných podmínek. Má hezky přirozenou kresbu, netrpí na výrazné problémy, ovšem jeho slabou stránkou je teleobjektiv s krátkým dosahem, konkurence zvládne víc.
4. až 5. místo (bez přesnějšího určení pořadí)
- Xiaomi 13 Pro. Slabší výsledky v noci nebo v náročnějších světelných podmínkách. Hardwarově je nezvládá tak dobře jako konkurence a pomáhá si softwarově, což se projevuje častějšími nechtěnými obrazovými artefakty.
- Apple iPhone 14 Pro. iPhone je podobný případ jako Xiaomi, nestíhá po stránce hardwaru a pomáhá si softwarem. Fotky jsou mírně přeostřené, nepřirozené a na náročných scénách jsou patrné nechtěné artefakty.
V čem jsou tedy rozdíly?
Rozdíly v rámci první pětky nejsou výrazné a mezi první trojkou jsou tak minimální, že je těžké ukázat na jeden mobil jako na vítěze. Rozdíly mezi „vítězi“ a „těmi ostatními“ poznáte spíše až při výraznějším ořezávání fotek, tisku na velkých formátech nebo při úpravě fotek v počítači. Také se zvýrazní na náročnějších scénách, jako je přímé sluneční protisvětlo nebo v noci. Všech pět mobilů poslouží více než dobře třeba pro rodinné focení.
Z vlajkových lodí pod stupni vítězů končí Xiaomi 13 Pro a Apple iPhone 14 Pro. Oba mobily jsou velmi dobré za dne, ale s ubývajícím světlem se kvalita jejich „fotoslužeb“ rapidně snižuje. iPhone často výrazně fotky přeostřuje, což vytváří nechtěné obrazové artefakty, zatímco Xiaomi spíše odšumuje, což pro změnu ničí detaily. Ani jedna cesta v přehnaném podání není správná a naznačuje to hardwarové nedostatky nebo zbytečné úspory na straně senzoru.
U zbylé trojice je náročné vybrat jediný nejlepší mobil, každý má totiž jiné silné stránky a slabiny. Samsung Galaxy S23 Ultra má méně předsvědčivý ultraširokáč, Vivo X90 Pro nejkratší přiblížení foťáku s teleobjektivem a Honor Magic5 Pro zase silnější softwarové úpravy, než bychom si přáli, což se projevuje ztrátou detailů v noci a občas nepřirozenou kresbou i za dne. Samsung má velkou výhodu v podobě dodatečného 10× zoomu, ovšem také se jedná o největší a nejdražší mobil, což může být důležité pro vlastní výběr.
V čem jsou horší fotomobily střední třídy:
Telefony střední třídy mají většinou jen jediný dobrý foťák, a to ten hlavní. Ultraširokáč většinou není příliš kvalitní a v porovnání s vyšší třídou jsou na první pohled patrné rozdíly. V telefonech střední a nižší třídy je jako třetím objektiv typicky velmi nekvalitní makro, zatímco v mobilech vyšší třídy bývají foťáky s teleobjektivem, které jsou kvalitnější a mají mnohem více využití. Zároveň foťáky vyšší třídy mají makro režimy, které jsou často lepší než dedikovaný foťák u telefonu střední třídy.
Abychom výsledky zasadili do širšího kontextu: Ani jeden z testovaných mobilů nedopadl špatně (to se týká i Redmi Note 12 Pro+, když přihlédneme k jeho ceně). Naopak se všemi můžete spokojeně fotit a stěžovat si budete jen minimálně. Pokud se ovšem začneme hrabat v detailech, mezi všemi mobily se objeví zajímavé a někdy i nečekané odlišnosti. Pokud máte vlastní nároky na fotomobil, pravděpodobně již máte jasno, po kterém z těchto modelů sáhnete.
Tento text je brán hodně z technického hlediska, ale stejně dobrým přístupem je se podívat na fotky a říct si, že se mi líbí nejvíce fotky z toho nebo onoho mobilu. Každý má mírně odlišné vyvážení bílé, jinak přistupuje k zachycení scény, což jsou všechny důležité parametry pro fotografy, kteří nefotí do RAWu, kde si tyto vlastnosti mohou následně upravit.
Zejména pokud sáhnete po Samsungu Galaxy S23 Ultra, Vivu X90 Pro či Honoru Magic5 Pro, neuděláte chybu a určitě s takovým telefonem budete schopni výborně odfotit dovolenou, rodinnou oslavu nebo skotačící děti. Koneckonců, jedná se o aktuální špičku a na lepší fotomobil minimálně půl roku, ale možná i déle, jen tak nenarazíte.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium