Nadnárodní mobilní operátor Vodafone se předevčírem stal vlastníkem Oskara. Co s českým operátorem zamýšlí? Připomeňme si, co na českém trhu Oskar dokázal a co je zač Vodafone. Podle zkušeností ze zahraničí můžeme vytušit, jaké změny nás čekají.
„Tak nám koupili Oskara, paní Müllerová“. Operátorský gigant Vodafone předevčírem zaplatil a stal se stoprocentním vlastníkem českého operátora Oskar. Nabízí se otázka kdy a jak změnu pocítí koncoví zákazníci operátora. Zatím je jisté, že do konce roku se nebude dít nic zvláštního. Co bude následovat pak, je zatím ve hvězdách. Ledacos však napoví strategie Vodafonu v jiných zemích.
Kde se vzal, tu se vzal
Vodafone se zrodil ve Velké Británii, kde již v roce 1991 spustil první síť GSM. Jako první na světě spojila roamingový hovor, a to s finským Telecomem. Brzy následovalo rozšíření smluvních partnerů po celém světě.
Přelomový byl rok 1999, kdy došlo ke spojení s firmou AirTouch Communications provozující mobilní síť ve Spojených státech amerických. Tím vznikl doposud největší nadnárodní mobilní operátor. Dalšímu rozšiřování již nic nebránilo a velký a mocný Vodafone začal skupovat další operátory po celém světě. Podobně se však začali tvořit i „velcí bratři“ jako například T-Mobile nebo Orange. Vodafone je však vhodnější srovnávat i s obřími operátorskými společnostmi jako je japonské NTT DoCoMo nebo čínský China Mobile.
V současné době Vodafone působí v 26 zemích pěti kontinentů a prostřednictvím smluvně vázaných společností v dalších 14 zemích světa. Obsluhuje po celém světě 152 miliónů zákazníků a zaměstnává přibližně 60 tisíc lidí.
Dere se stále vpřed
Přestože je Vodafone světovou jedničkou mezi mobilními operátory, stále se rozšiřuje a skupuje menší sítě. Zatím posledním jeho soustem je právě náš Oskar a rumunský operátor Mobifon. Dohromady za ně Vodafone kanadskému vlastníkovi, společnosti TIW, zaplatil 3,5 miliardy dolarů. To je v přepočtu přibližně 87 miliard korun. Operátor s příjmy téměř 40 miliard liber (1,8 biliónu korun) jen za minulý rok si může takový nákup dovolit.
Jako největší mobilní operátor může Vodafone sám určovat trendy a nové podmínky. Zkoušel to především v oblasti roamingu, kdy značně zvýhodnil volání mezi operátory různých zemí, kteří pod něj spadají. Tento krok si však nemuseli pochvalovat jen zákazníci Vodafonu, protože díky konkurenčnímu tlaku se začaly snižovat ceny roamingových služeb i u ostatních operátorů.
Váženým partnerem je Vodafone také pro výrobce mobilních telefonů. Vybrané modely od nich vykupuje ve velkém a prodává je v rámci svých obchodních sítí. Samozřejmostí jsou úpravy vzhledu krytů či nabídky podle požadavků operátora, ale také modely exkluzivně určené pouze pro Vodafone.
Vodafone se také velmi angažuje ve sponzorské činnosti. Vzhledem ke svým příjmům se mohl pustit i do podpory stáje Ferrari v mistrovství světa závodů Formule 1. Nejvíce je ale vidět zřejmě díky logu na dresech fotbalistů klubu Manchester United.
Více se o společnosti Vodafone a její historii dočtete v našem starším článku
A co náš milovaný Oskar?
Oskar by se dal přirovnat k malému, ale dobře vypasenému zajíčkovi, kterého chytil velký vlk. Oskar na český trh vstoupil v roce 1999, kdy také 8. října získal licenci pro provozování sítě GSM 900/1800 MHz. Komerční provoz sítě byl zahájen 1. března následujícího roku. Za pět let působení na českém trhu získal přes 1,8 milionu zákazníků, což znamená osmnáctiprocentní podíl. O zbytek se dělí Eurotel s T-Mobilem.
Růst byl prudký, jednoznačně se jedná o nejdynamičtějšího operátora na našem trhu. Své zákazníky si získal především díky příznivým cenám svých tarifních programů a třeba také absencí smluvních závazků. Velmi specifický je také svým osobním přístupem k zákazníkům – stačí si jen prolistovat některý z informačních letáků, zavolat si na infolinku nebo si přečíst časopis Čilichili. Oskar se všude tváří jako kamarád zákazníků.
Není se proto čemu divit, že se stal oblíbený a jeho zákazníci mu odpustili i menší skluz v oblasti zavádění nových technologií nebo v kvalitě sítě. Je však nutné si uvědomit, že na to neměl tolik času, jako konkurence. Sympatie si Oskar získal také díky svými originálními a povedenými reklamními kampaněmi. U televizních spotů jsme se mnohokrát zasmáli a i když se nám celý Nuselský most zabalený do červené fólie nemusel líbit, mělo to nápad. První milion zákazníků měl Oskar po dvou letech působení na trhu.
Oskar také přivedl několik zajímavých novinek. Začal prodávat neblokované telefony a do jeho prodejen proto často zavítali i zákazníci konkurence. S prodejnami to vůbec zpočátku bylo zajímavé – žádné totiž nebyly. Oskar byl přesvědčen, že prodejny nepotřebuje a své služby nabízel hlavně přes internet nebo infolinku. Brzy však pochopil, že takhle to v Česku nepůjde a začal budovat síť kamenných obchodů. Zajímavou inovací byla také tzv. internetová samoobsluha, neboli správa uživatelského účtu přes internet, nebo zřízení servisního webu oskarena.cz.
V druhé kapitole se dočtete, že jsme o možném prodeji Oskara Vodafonu psali již v roce 2002. Dále se seznámíme s dosavadním průběhem prodeje Oskara a nastíníme plány Vodafonu do budoucna