Vodafone předvádí, jak moc chce vaše peníze. Zrušil FUP, ale není to dobrá zpráva. Někdejší férový operátor našel nové dno.
Vodafone u datových tarifů změnil účtování dat tak, že po vyčerpání datového objemu v rámci měsíčního paušálního poplatku (např. 1,5 GB u „flatového“ tarifu) rovnou účtuje další data. Viz screenshot z aktuálního ceníku (ke stažení zde v PDF):
Tohle by ani chytrá horákyně nevymyslela. Vodafone vymyslel, jak vyhovět ČTÚ a zároveň zařídit, aby se účtování dat vlastně nezměnilo.
Po vyčerpání tarifního balíčku (dříve FUP) tak stejně jako za poslední rok zaplatíte 49 Kč za dalších 50 či 250 MB dle tarifu. Záleží na původním datovém objemu. Pokud byl do 499 MB, pak platí první varianta, pokud nad 499 MB pak ta druhá. Analogii spatřujte Vodafone v hlasových službách – provoláte například 100 minut v rámci tarifu a další minuty nad rámec si prostě zaplatíte dle potřeby... Dle ceníku si také stále můžete přikoupit rovnou 250 MB, respektive 1 GB za 99 Kč opět dle výchozího tarifu, což je výrazně levnější než první varianta.
Aby se vlk nažral
Pro nové zákazníky nová pravidla platí od 4. listopadu. U stávajících zákazníků bude změna provedena 6. ledna 2016 a od tohoto data až do 21. ledna také mohou stávající zákazníci tuto změnu odmítnout a beztrestně odstoupit od smlouvy. Asi vás napadá, zda půjde i na „nových“ tarifech surfovat zpomaleně po vyčerpání základního datového limitu. Ano, ale je třeba si toto nastavit v samoobsluze. Nastavení služby by mělo být stávajícím zákazníkům zachováno, pokud už v minulosti automatický dokup odmítli a nastavili si, že nechtějí „Data nad rámec balíčku“.
Kdo nechce platit nic navíc, stále bude mít možnost nastavit si zpomalení na 20 kb/s
Také vám přijde, že se v praxi vlastně nic nezměnilo? Právníci Vodafonu to vidí tak, že teď jsou podmínky košer a požadavku ČTÚ bylo vyhověno. Vodafone se zachoval jako chytrá horákyně, ale z pohledu zákazníka se toho moc nemění. Jak se na tuto změnu bude dívat ČTÚ v tuto chvíli nevíme. Zeptáme se hned v pondělí, ale tušíme, že na odpověď si budeme muset chvíli počkat, protože i úřad bude muset nové podmínky vyhodnotit.
Prozatím vám nabízíme odpovědi Vodafonu na otázky, které jsme položili my.
- Nemáte pocit, že je to jen jiný způsob dodatečného zpoplatnění služeb, za které vás poslední rok „pronásleduje“ ČTÚ?
Takový pocit nemáme. Naše nové tarify jsou postavené na účtování služeb po určitých jednotkách, jako je běžné například u hlasových služeb. Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu.
- Takže všem stávajícím zákazníkům se 6. ledna po vypršení FUP začnou účtovat další jednotky?
Nové datové tarify nemají FUP, ale skládají se z datového balíčku, který je zpoplatněn v rámci paušálu a po jeho vyčerpání jsou data dále zpoplatněna jednotkovou cenou dle ceníku. Toto výchozí nastavení uvedených datových tarifů si může účastník změnit, v takovém případě však dojde po vyčerpání datového balíčku ke zpomalení rychlosti na 20 kbps (přičemž data nad rámec balíčku nebudou po zpomalení rychlosti zpoplatněna). Nastavení datových služeb, které si zákazníci zvolili, zůstane zachované.
- Jaké budou po vypršení FUP ceny? Platí tato tabulka?
Nové datové tarify již FUP nemají. Ano, jednotkové ceny jsou uvedeny v této tabulce.
- To vypadá stejně, jako doteď služba Data nad rámec balíčku, takže v čem je rozdíl? Co se změnilo?
Ano, ceny nových tarifů i jednotkové ceny jsou stejné. Vysvětlení ohledně rozdílů viz. odpověď č. 1 výše.
Poslední otázka směřovala k ochraně zákazníka před nechtěně vysokým účtem. Ptali jsme se kolikrát se může dodatečný datový balíček naúčtovat, zda existuje nějaký strop. Odpověď je prostá - neexistuje. Operátor ale dodal, že zákazník si může útratu kontrolovat průběžně v samoobsluze „Můj Vodafone“, případně si nastavit FlexiLimit nebo FlexiStrop.