Vodafone má Sex ve městě a 24 hodin: začala mobilní televizní revoluce

Operátor Vodafone a televizní společnosti jako HBO, Twentieth Century Fox nebo Viacom a stanice MTV či Eurosport rozjely v Anglii nové tažení za mobilní televizní vysílání. Bude se vysílat plnohodnotný Sex ve městě i seriál 24 hodin.
Na podzim jsme na veletrhu Invex byli svědky testu nového segmentu mobilních služeb, televize v mobilu. Pochlubil se jí T-Mobile a krátce předtím s menší okázalostí i Český Telecom. Zanedlouho nato se přihlásil o slovo Eurotel se svým plnohodnotným UMTS. První prosincový den si odbylo oficiální premiéru a vedle standardu DVB-H se otevřela další možnost pro mobilní televizní vysílání.

Veni, vidi...

Na displejích telefonů jsme zažili vysílání přímých přenosů z vily Vyvolených, ochutnali čerstvost zpravodajského kanálu ČT24 a poslechli si něco popu televizní stanice Óčko. Televize v mobilu ale samotná za „killer app“ platit nemůže. Je potřeba najít vhodný, nejlépe interaktivní obsah. Jak by to mohlo za několik měsíců v českých UMTS luzích vypadat nám napoví dění ve skupině Vodafone, jejíž název budeme od března příštího roku vídávat samotný místo dnešního slovního spojení se jménem Oskar. Ve Spojeném království se totiž pohnuly základy televize, tvůrci jejího obsahu vzali mobilní pole útokem.

Nejpodstatnější úmluvy dosáhl operátor Vodafone, to když se spolčil s americkým televizním „impériem“ zvaným HBO. Výsledkem je exkluzivní dvouletá smlouva na vysílání širokého spektra pořadů produkovaných společností HBO, a to včetně oblíbeného seriálu Sex ve městě. U Vodafonu je budou moci sledovat uživatelé vlastnící telefony s podporou sítí třetí generace. Dohoda je zajímavá i tím, že se vztahuje na plné verze pořadů, tedy ne jen klipy nebo „mobilní zkratky“ původních filmů.

„Jako vůbec první začínáme s dlouhostopážními filmy a pořady, ale nebráníme se experimentům s dalšími druhy formátu,“ řekl k tomu Graeme Ferguson, vedoucí oddělení pro rozvoj mobilního obsahu společnosti Vodafone. „Plnými verzemi Sexu ve městě to začíná, máme ale přístup k prakticky veškerému novému materiálu společnosti HBO, můžeme čerpat z jejich knihovny výborných pořadů a možná, že se objeví i některé verze vyrobené na míru mobilním telefonům.“

Předminulý týden ohlásil Vodafone i další spojení – do hry se zapojili televizní stanice Eurosport, MTV a Discovery, přidala se UEFA Champions League a dokonce i věhlasná společnost Twentieth Century Fox. Všechny tyto kanály budou vysílány společně pod souhrnným názvem TV Variety Pack, prodávat se budou odděleně od stávajícího vysílání televizní stanice Sky. A další obsah je teprve na cestě: v uplynulém týdnu se nechal slyšet Viacom, vlastník hudební stanice MTV, že spolu s anglickými operátory Vodafone a „3“ se chystá nabízet uživatelům dílka z Paramount Comedy Channel, populární South Park nebo na Slovensku známý Frasier.

24 hodin ve čtyřech minutách

Spojení společností Fox a Vodafone přinese předplatitelům služby Variety Pack tří až čtyřminutové díly upraveného populárního seriálu 24 hodin. Minulý rok Fox pro Vodafone vytvořil již něco velmi podobného, ale v jednotlivých dílech nebyly obsazeny hvězdy známé z pravé televizní verze. Operátor nikdy nezveřejnil počty stažených videí, což o něčem svědčí. Sám Ferguson přiznává: „První mobilní epizody seriálu 24 hodin, které jsme vyrobili, byly velkým experimentem, nikdy jsme je však nepovažovali za něco příliš ziskového. Proto mi velmi vadilo, že někteří lidé na tento počin házeli špínu. Přitom si neuvědomovali, že jsme vlastně začali vytvářet zcela nové médium, kterému bude samozřejmě nějaký čas trvat, než se z něj stane konkurenceschopný produkt.“

Velkou roli hraje i zájem uživatelů o mobilní televizní služby a jejich ochota za ně platit. Když v listopadu Vodafone spustil vysílání stanice Sky na mobilech, využilo této služby v Anglii během prvních deseti dní 40 % zákazníků operátora, tedy asi 136 tisíc uživatelů. To je výborné číslo, jenže celé to pramení z toho, že obsah byl v tu dobu pro podporu budoucího prodeje zdarma. Platit za něj nemusí zákazníci ještě ani teď a skutečně správná čísla budeme znát až v únoru, kdy bude služba zpoplatněna pěti librami měsíčně za každý ze dvou balíčků programů Sky v nabídce Vodafonu.

Jak na to?

„Ano, zadarmo vyzkoušíme, ale jen abychom věděli, o co se jedná“ – dal by se tedy vyjádřit hlas mobilního lidu. Nedávno proběhl na britských ostrovech průzkum, ve kterém byl vzorek jednoho a půl tisíce uživatelů dotázán na jejich zájem o televizi v mobilním telefonu. Pouhých 17 % má o takovou službu zájem, zatímco ohromných 70 % vysílání na displeji mobilu vyloženě odmítá.

Operátoři argumentují tím, že mobilní televizní vysílání je zatím v plenkách a potrvá, než bude moci nabídnout skutečně kvalitní obsah. A to může být pravda – je totiž rozdíl mezi televizí v mobilu a mobilní televizí: zatímco první jsou streamované přenosy již existujícího obsahu se všemi svými mouchami jako nečitelnost některých textů na QVGA displejích apod., mobilní televize by měla nabízet pořady šité přímo na míru telefonům. Druhým mocným lákadlem měla být možnost podívat se kdykoli na cokoli, tedy nebýt závislý na televizním programu a mít k dispozici archivy s pořady uplynulých dní.

Tip: přečtěte si naši vizi pro mobilní události příštího roku, ve které vzpomínáme i možný vznik zcela nového druhu operátora zabývajícího se výhradně mobilním obsahem včetně televizního vysílání.

Diskuze (15) Další článek: Qtek 8310: kterak prcek porazil obry (velký test)

Témata článku: , , MOBI, Mobil, Hod, Čerstvost, Moucha, , Dvouletá smlouva, Kvalitní obsah, Century Fox, Voda, Předplatitel služby, Revoluce, Meš, Paramount, Sex ve Městě, Century,