Vodafone vydal zajímavou statistiku, která ukazuje, jak se během pouhých 10 let proměnil trh s mobilními telefony. Dříve úspěšné legendární značky vytlačila mladší a dravější konkurence, trh zcela ovládly chytré telefony běžící na dvou nejvýznamnějších platformách. Operátor mapoval rozdíly na intervalu 10 let a poskytl žebříček nejprodávanějších telefonů ze své nabídky v roce 2012 a 2022.
Podle očekávání si ještě v roce 2012 držela významnou skupinu zákazníků Nokia, která ale v té době měla už své zlaté období za sebou a pomalu se chystala její „likvidace“ Microsoftem. Zákazníci Vodafonu kupovali v roce 2012 tlačítkové Nokie C2-01 a C5-00, což byly jedny z mnohých pokračovatelů legendární Nokie 6300. Mimochodem ani současný licenční partner Nokie, společnost HMD Global, dodnes nedokáže vyrábět tlačítkové telefony srovnatelné úrovně provedení a propracovanosti prostředí jako před 10 lety...

Jeden z nejprodávanějších telefonů roku 2012 u Vodafonu: Nokia C5-00
Před deseti lety se pomalu začínal prosazovat dnešní hegemon smartphonového trhu Samsung, i když u Vodafonu tehdy (na počet prodaných kusů) se svým levnějším modelem Samsung Galaxy Ace 2. Do podobného segmentu, ale ještě s nižší cenovkou mířil Huawei Ascend G300. Čínská značka dosáhla svého vrcholu prodejů v roce 2019, pak ji nelítostně zařízly americké sankce, v žebříčku Vodafonu za loňský rok se proto už neobjevuje.
Top pětka za rok 2022 neskrývá žádná velká překvapení, tradičně se dařilo Samsungům áčkové řady ze střední a nižší střední třídy. Dá se říct, že od uvedení prvních iPhonů na český trh (bylo to až od druhé generace iPhonu 3G z roku 2008, která se prodávala výhradně u operátorů) si vždy aktuální zástupce našel své místo v první pětce. V roce 2012 tak Vodafone „jako housky na krámě“ prodával iPhone 4S, o deset později zase iPhone 13.
Top 5 nejprodávanějších mobilů u Vodafonu:
Rok 2012
Rok 2022
Zdroj: Vodafone
A Vodafone přidal i některé další zajímavé údaje, které z mezidesetiletého srovnání vyplynuly. Tlačítkové telefony se stáhly do ústraní (Vodafone má dnes v nabídce jen jednotky takových modelů), mezi chytrými telefony si drží stále dominantní pozici Android, ale lze vysledovat posilující podíl iOS. Oproti situaci před deseti lety jsou dnes podle Vodafonu zákazníci do mobilních telefonů ochotni investovat vyšší částky.
Průměrně za telefon utratíme 10 tisíc
Česká trojka mezi operátory upozorňuje ještě na jedno specifikum – v Česku není pozice operátorů při prodeji telefonů tak silná jako v jiných zemích (a my jen můžeme dodat – mohou si za to sami tím, že zrušili dotace na nákup nových zařízení právě zhruba v období před 10 lety; dnes se k dotacím částečně vrací), zákazníci mobily často kupují na tzv. „volném trhu“, tedy v e-shopech a prodejnách s elektronikou.

Android si drží mezi platformami stabilní podíl, iOS během 10 let narostl skoro na dvojnásobek, Symbian zmizel. Pozice Applu je u Vodafonu posílená – třetinu telefonů v jeho portfoliu tvoří značka Apple
„Zatímco na většině evropských trhů si mobilní telefony kupují zákazníci primárně u mobilních operátorů, v Česku je situace odlišná. V prodejích se jako Vodafone nemůžeme porovnávat s největšími e-shopy a řetězci se spotřební elektronikou. Přesto jsou naše prodeje dobrým statistickým vzorkem pro popsání trendů,“ říká Jakub Králík, manažer portfolia koncových zařízení Vodafonu.
Podíl prodaných smartphonů narostl za deset let z 76 na loňských 97 %. Další jasný trend se týká i ceny mobilních telefonů. Podíl prodaných přístrojů s cenovkou nad 6000 korun činil v roce 2012 necelých 20 %, loni už to bylo třikrát tolik. Přitom levných modelů za několik tisíc korun má Vodafone v nabídce stále desítky. „V průměrné prodejní ceně jsme se dostali na 10 000 korun, rostoucí hodnotu táhnou primárně produkty Apple a prémiové modely Samsung,” doplnil Králík.