Vodafone zahájil „normalizaci“ nakoupeného virtuála Sazkamobil. Hovory bude účtovat po celých minutách

Když Vodafone letos v dubnu kupoval od Sazky jejího virtuála Sazkamobil, chlácholil v tiskové zprávě důvodně vyděšené původní zákazníky větičkou: „Pro zákazníky tohoto operátora se aktuálně nic nezmění, už dosud využíval mobilní síť Vodafonu a zůstane i značka Sazkamobil.“

Že se nic nemění, o půl roku později přestává platit. Zákazníci virtuála, dnes už plně v majetku Vodafonu, dostávají v těchto dnech SMS zprávu v následujícím znění: „Vážení zákazníci, k 1. 12. 2024 měníme podmínky u předplacených karet a Šťastných tarifů. Nově budeme účtovat každou započatou minutu hovoru (tarifikace 60+60).“

Klepněte pro větší obrázek
„Normalizace“ zákazníků Sazkamobilu na běžné vodafonské zvyklosti započne 1. prosince

Nedá se tvrdit, že by tento krok ze strany Vodafonu byl úplně nečekaný. Operátor letos na jaře předvedl, že uskutečňovat antizákaznické kroky na uzavřeném trhu s omezenou konkurencí, mu nedělá větší potíže. Mimo jiné zrušil letité oblíbené tarify Odepiš, zdražil volání na předplacenkách, zkrátil platnost kreditu atd.

„Když můžou oni, tak proč ne my“

Jednou z nejdiskutovanějších změn ale bylo navrácení účtování hlasových hovorů po celých minutách (60+60), což byla věc, proti které se Vodafone před 12 lety vymezil a na níž postavil svoji pověst „férovějšího operátora“. Dnes je tato praxe, hraničící s nekalou obchodní praktikou (bohužel ze strany pověřených úřadů tak dosud nebyla kvalifikována), znovu normou a místo, aby se proti ní poslední operátoři vymezili, všichni si notují společnou písničku „když oni mohou, tak my taky, vždyť je to vlastně normální“.

To je nakonec i oficiální vyjádření Vodafonu, jenž dnes provozuje Sazkamobil, které zákazníkům poskytl na sociálních sítích: „Účtování po celých minutách je dnes běžný způsob účtování hovorů u většiny nabídek na trhu včetně virtuálních operátorů a my stále nabízíme velmi zajímavou cenu za volání. Základní sazba za volání 2,50 Kč za minutu zůstává.“ Zákazníci nespokojení s touto změnou samozřejmě mohou bez sankcí od Sazkamobilu/Vodafonu odejít, smutné ale je, že za sekundovým účtováním už nemají moc kam.

Přitom ještě v roce 2019 virtuál Sazkamobil (tehdy ve vlastnictví Sazky) hrdě hlásal: „U Sazkamobilu účtujeme 60+1 a nehodláme to měnit. Díky změně účtování u všech síťových operátorů na 60+60, je naše nabídka předplacené karty ještě výhodnější, než byla předtím,“ prohlašoval tehdejší ředitel Sazkamobilu Jan Schmiedhammer, který mimochodem ve své funkci vedoucího předplacených služeb pokračuje i pod křídly Vodafonu.

Ve stejném roce řešil Český telekomunikační úřad stížnosti na minutové účtování u velkých operátorů. Závěrem bylo, že jediné spravedlivé účtování 1+1 jim ze své pozice údajně nařídit nemůže. V roce 2012 řešil podobnou stížnost Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který konstatoval, že tímto typem počítání hovorů k ohrožení tržní soutěže nedochází, proto ani on nemůže zasáhnout. U svých národních úřadů tedy čeští spotřebitelé v této věci evidentně zastání nenaleznou...

Neférové účtování zvedá cenu o 20 %

Účtování hovorů po minutách (neboli 60+60 sekund) je historicky známou neférovou praktikou operátorů, která spotřebiteli prodražuje volání o jednotky, které ve skutečnosti nespotřeboval. Nejvíc tratí ten, kdo hovor ukončí vždy jen několik sekund po celé minutě – minutovou sazbu i tak zaplatí celou.

Pokud například uživatel nejčastěji telefonuje okolo 4 minut a občas nějakou sekundu přetáhne, může se mu při minutovém účtování prodražit útrata za volání až o 20 %. U kratších hovorů (ale delších než jednu minutu) může být procentuálně vyjádřené zdražení ještě vyšší.

Diskuze (29) Další článek: Vypadá na víc, než kolik stojí. Redmi 14C sází na atraktivní vzhled i pořádně velký displej

Témata článku: , , , , , Hovor, Šťastný tarif, Celá minuta, Jan Schmiedhammer, Normalizace, Zákazníci, Operátor, Sazka,