Volné kmitočty se budou dražit. Zbytek je na ČTÚ

Diskuze čtenářů k článku

trevor12  |  29. 09. 2011 12:37
ViR  |  29. 09. 2011 13:48

Ano, celkem souhlas. Sice jde o předpisy s nižší právní silou, než je zákon, ale OOP by měla ze zákona vycházet a "Směrnice" společenství by naopak měly být do zákona implementovány. V podstatě z toho všeho vychází, že přímá regulace ceny je považována až za poslední možnost.
Nicméně, ČTÚ zatím v oblasti velmi drahé originace mobilního volání pro rezidenční část trhu nedělá v praxi vůbec nic (nebo nic viditelného).
Mně by se líbila dostupnost i třeba jen obyčejné volby či předvolby operátora, o jejímž umožnění ČTÚ může podle ZoEK (viz § 70 odst. 2) i u mobilních sítí rozhodnout.
Pravda, je to trochu zádrhel v tom, že úřad je oprávněn tak učinit "na základě požadavku uživatelů". A bohužel mi není nic známo o tom, že by o toto opatření požádal byť i jen jeden jediný (což samozřejmě neznamená, že se tak nestalo). A bohužel podruhé, tato legislativně i technicky relativně snazší možnosti zvýšení konkurence je zcela stranou pozornosti internetových i tištěných médií, MobilManii, MobilServer či Lupu nevyjímaje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jojo  |  29. 09. 2011 14:53

tak co nám brání to tady více rozebrat, tak aby to i nám laikům bylo jasné:
- jak by to fungovalo po technicke stránce
- co, jak a kde je potřebné zařídít
- jak, kde a kdo to všechno zorganizuje abychom se sdružili coby žadatelé a to tak, aby i byrokratům z ČTÚ již bez vykrucovaček a odvolávání se na kde jaký nařízení či zákon, nezbylo nic jiného než konat v náš prospěch

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jojo  |  29. 09. 2011 15:22

Pokud jsem to pochopil správně jde o něco obdobného jako je popsáno v odkazech níže pro pevné linky, ale s tím rozdílem že by to fungovalo pro mobilní sítě?
http://www.earchiv.cz/b02/b1227001.php3...
http://www.ctu.cz/1/download/Opatreni%20obe... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  30. 09. 2011 08:03

Ano, to je přesně ono. Kvituji, že jste zjevně schopen hledat a nalézat, číst a chápat, a proto i činit závěry, což je mezi většinou "virtuálních křiklounů" a "fejsbůčkových stěžovatelů" docela vzácnost .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jojo  |  29. 09. 2011 15:41

pokud by to bylo tak "jednoduché" řešení této mizerné situace na mobilním trhu, jenom nechápu proč ze strany VoIP operátorů není o něj zájem ... vždyť tady se jim nabízí neuvěřitelné ryto - desítky miliard velký trh mobilního volání !
Již jsem tomu svému o tom napsal ... přidejte se také a napíšte těm, které používáte vy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  30. 09. 2011 08:36

Ono to není řešení ale krok k částečnému řešení. Nečekejme od toho zázraky, i když každá kapka dobrá.... Pokud se týká VoIP operátorů, minimálně část jich o to zájem jeví. Ale problémy jsou zejména tyto: Prvním je, že poplatek za ten čtyřmístný kód je 5000 Kč jednorázově za žádost + 100000 Kč za užívání ročně, čili pro malé VoIP operátory je ekonomicky náročné už jen přidělení toho kódu, protože VoIP služby jsou vesměs u nás nízkonákladový business. Druhým že musíte být s mobilním operátorem pokud možno přímo propojen (i když OOP připouští pro pevné sítě i nepřímé propojení) což není z VoIP poskytovatelů téměř nikdo, vzhledem k ekonomickým bariérám na straně mobilních OPů. Třetím, že musí jít o takového VoIP operátora, který je technicky dostatečně zdatný, zejména má tzv. OpID a je s mobilními a/nebo tranzitními operátory propojen dostatečným počtem E1 propojení se signalizací č. 7, protože musí být schopen prostě přenést vše, co mobilní OP pošle. A pokud se týká největšího problému, dikce zákona je taková, že ta poptávka směrem k ČTÚ musí přijít, aby na ni úřad musel nějak reagovat, od "uživatelů" (viz § 70 odst 2 ZoEK), tedy nikoli od alternativních operátorů.
Čili nepište ani tak svému (VoIP) operátorovi (respektive, tomu pište, abyste jej upozornil na možnost CS a CPS) ale přímo ČTÚ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  28. 09. 2011 15:11

Je nutné neustále pořád dokola upozorňovat na vysoké ceny za poskytované služby našich mobilních operátorů. Třeba tady:
www.stopdrahemuvolani.cz
www.facebook.com/pages/Pridej-se-k-Petici-Proti-Drahemu-Volani/113657688704050

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zog  |  28. 09. 2011 13:55

Podle čeh panu Kůželovi začíná být zřejmé že je čtů pro vstup nového operátora?
Co tomu naznačuje?
To je pouze Kůželův mokrý sen z říše hmyzu. Čtů nevydal a neprohlásil ani jedno slovo které by toto naznačovalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Th0r  |  28. 09. 2011 14:10

To není ČTŮ, ale ČTÚ. Když chceš někoho napadat a hrát si na moudráka, tak se předtím nauč psát

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zog  |  28. 09. 2011 14:13

kroužek nad u si můžeš navléci na penis
spíše by ses měl zajímat proč si pan Kůžel vymýšlí nesmysly

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sss  |  28. 09. 2011 15:57

+1 :

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  28. 09. 2011 13:19

Máte tam chybu, ty zaměstnanci tam musí být maximálně 4, podle výsledků

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mika  |  28. 09. 2011 11:45

No nevím, když si hrají ve 400 lidech na mrtvé brouky, jestli to dalších 16 vytrhne, jsem přesvědčen, že by se stejné množství práce dalo udělat i ve stávajícím počtu zaměstnanců a to ještě stále s prsty zavedenými do nosu. Ale ať je u vlády kdokoliv, tak úřady navzdory předvolebním slibům jen bobtnají a bobtnají... Navíc 19 milionů ročně na 16 zaměstnanců? To je téměř přesně 1 200 000 Kč na zaměstnance ročně. To je na člověka 100 litrů měsíčně. I když se z toho musí platit i kanceláře a vybavení, tak mi to přijde trochu dost. Kolik soukromých společností má takový rozpočet na zaměstnance?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dawe  |  28. 09. 2011 08:51

Děkujeme redakci, že dokola omílá tuto problematiku, snad už si ČTÚ a potažmo jiné státní organizace uvědomí, že by s tím prostě měli něco dělat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Th0r  |  28. 09. 2011 13:52

Clanky na MM to jiste vytrhnou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukas  |  28. 09. 2011 14:49

Články možná ne. Komentáře pod články URČITĚ ne
Když si myslíš, že dokážeš konat lépe, čiň tak prosím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
yx  |  28. 09. 2011 16:17

Zdravím, před několika týdny jsem psal na ČTÚ email, s obecnými dotazy... Nyní Vám zde posílám jejich odpověď... Je to velice zajímavé počtení, vůbec jsem netušil, že ČTÚ nemá žádné právo kecat do cen operátorů!!!
______________________________________________________________________________
Vážený pane,

dne 16. září 2011 obdržel Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) Vaše podání, ve kterém se tážete, proč Úřad nezasahuje do regulování účtování a jaké jsou možnosti cenové regulace Úřadu. K tomu Vám sdělujeme následující.
Úřad je stanoven zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o elektronických komunikacích“), ve znění pozdějších předpisů, jako ústřední správní orgán pro výkon státní správy ve věci regulace trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací. Je však oprávněn uplatnit regulaci cen pouze za služby poskytované podnikem s významnou tržní silou na relevantním trhu, které jsou vymezeny opatřením obecné povahy č. OOP/1/02.2008-2 vydaném v souladu s Doporučením Evropské komise.
Maloobchodní trh mobilních služeb však jako relevantní trh není vymezen. Úřad nemá ze zákona o elektronických komunikacích pravomoc tuto oblast regulovat. Jednotlivé společnosti si tak v rámci svého obchodního rozhodování mohou u neregulovaných služeb zvolit cenu.
Co se týče případné existence virtuálního operátora v České republice, sdělujeme Vám, že Úřad se na vyžádání operátorů účastní jednání mezi podnikateli o uzavření velkoobchodní smlouvy na poskytování služeb v mobilních sítích a je připraven postupovat podle § 80 odst. 3 zákona o elektronických a případně ke sporným bodům vydat stanovisko. Takový postup Úřadu odpovídá i názoru, který presentovala tisková mluvčí eurokomisařky Neelie Kroesové, že regulační zásahy na českém trhu, kde konkurence funguje, by Úřad těžko ospravedlňoval. Podle jejího názoru by proto měl regulátor pomáhat v obchodních jednáních a případně prezentovat výhody z partnerství plynoucí pro obě strany.
„Propojovací poplatky“, tedy velkoobchodní ceny za ukončení (terminaci) hovoru ve veřejné mobilní síti, jsou regulovány rozhodnutími o ceně CEN/7/04.2010-68 (pro společnost Telefónica Czech Republic, a.s.), CEN/7/04.2010-70 (pro společnost T-Mobile Czech Republic, a.s.) a CEN/7/04.2010-69 (pro společnost Vodafone Czech Republic, a.s.), a to na základě výsledku analýzy trhu č. A/7/09.2009-11 - „ukončení hlasového volání (terminace) v jednotlivých veřejných mobilních sítích“. Pro všechny tři operátory byla těmito rozhodnutími nastavena maximální velkoobchodní cena ve stejné výši, která vychází z jednotkových nákladů (včetně přiměřeného zisku) operátora vykazujícího nejnižší jednotkové náklady, tj. 1,08 Kč/min. Z jednotkových nákladů tohoto operátora byly před tím vyloučeny náklady věcně nesouvisející se službou ukončení volání (náklady na dotované telefonní přístroje, režijní náklady, náklady spojené s poskytováním maloobchodních služeb atd.).
Úřad uplatnil regulaci postupně ve třech krocích:
- v období od 1. července 2010 nesmí být překročena maximální cena 1,66 Kč/min,
- v období od 1. ledna 2011 nesmí být překročena maximální cena 1,37 Kč/min,
- v období od 1. července 2011 nesmí být překročena maximální cena 1,08 Kč/min.
Z výše uvedeného vyplývá, že poslední rok došlo k třiceti pěti procentnímu poklesu velkoobchodní ceny. Dále Úřad v současné době ověřuje úroveň jednotkových nákladů na službu terminace u tří regulovaných operátorů za rok 2010 pro případnou úpravu této ceny. Zároveň Úřad pracuje na tvorbě metodiky výpočtu velkoobchodních cen na základě dlouhodobých přírůstkových nákladů (model LRIC) pro službu ukončení volání ve veřejných mobilních sítích tak, aby byla v souladu s Doporučením Komise ES č. 2009/396/ES ze dne 7. května 2009 o regulaci sazeb za ukončení volání v pevných a mobilních sítích v EU. Ceny vypočítané podle této metodiky by měly být platné od roku 2013. Obdobně je postupováno i v ostatních členských státech EU. Tímto postupem má dojít k sjednocení metodiky pro výpočet cen za terminaci ve všech členských zemích EU.
Podle dosavadní praxe operátoři nepromítají snížení velkoobchodní ceny do stávajících maloobchodních cen za uskutečněné volání, ale zavádějí spíše nové tarifní struktury či nové nabídky.
K otázce týkající se tarifikace volání na maloobchodním trhu uvádíme, že v České republice jsou uplatňovány tarifikace různého typu: 60+1, 60+30, 60+60. Operátoři uplatňují i v jiných zemích různé typy tarifikací např:
1) typ 60+60 v Dánsku (operátor DK TDC), Litvě (operátor LT Omnitel), Rakousku (operátor AT Mobilkom), Švédsku (SE Telia)
2) typ 60+1 v Belgii (operátor BE Belgakom), Bulharsku ( operátor BG M-Tel), Slovinsku ( operátor SI Mobitel)
3) typ 1+1 v Lotyšsku (operátor LV LMT), Polsku (operátor PL Polkomtel), Slovensku (operátor SK Orange)
V některých zemích si operátoři účtují i cenu za sestavení hovoru, naproti tomu se v České republice cena za sestavení hovoru u mobilní telefonní služby neuplatňuje.
Jak je uvedeno výše, Úřad nemůže cenově regulovat trhy, které nejsou vymezeny opatřením obecné povahy č.OOP/1/02.2008-2 vydaném v souladu s Doporučením Evropské komise. Z toho vyplývá, že Úřad nemůže stanovovat maloobchodní ceny ani cenové podmínky včetně tarifikace.

Doufáme, že Vám bylo poskytnuto dostatečné vysvětlení.

S pozdravem

Ing. Miluše Ševerová v.r.
ředitelka odboru
ekonomické regulace
______________________________________________________________________________
Promiňte, že je to tak dlouhé, ale dle mého to stojí za zmíňku, protože je to docela síla!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  28. 09. 2011 18:02

To je na jedné straně pravda, a já to vždy považoval za známou věc, ale na druhé straně je pravda i to, že úřad regulaci na trhu originace hovorů z mobilních sítí sám svým rozhodnutím zrušil, a prohlásil tento trh za "efektivně konkurenční". Čili je nyní v postavení vojáka, který sám sebe střelil do nohy a zahodil zbraň, a nyní si stěžuje, že nemůže útočit....
Nicméně, paní ředitelka nemá tak úplně pravdu. Úřad totiž může jak z vlastní iniciativy tak na základě podnětů podle § 52 ZoEK nově vymezit v zákoně uvedeným postupem relevantní trh, a to i ten, na němž již byla v minulosti zrušena regulace, podle § 51 na něm provést analýzu, a podle § 57 odst. 2 pak může následující: "V případě, že analýza relevantního trhu pro koncové uživatele provedená podle § 51 prokáže, že tento trh není efektivně konkurenční, a jestliže by opatření podle odstavce 1 nevedlo k nápravě, je Úřad oprávněn uplatnit regulaci cen na tomto relevantním trhu vydáním rozhodnutí o ceně."
Čili ne že by to vůbec nešlo! Ano, obnovení regulace je záležitost na 2 - 4 roky. A možná by nebyla vůbec třeba, kdyby ČTÚ zahájil potřebné kroky, k jejímu případnému zavedení, protože celý proces, od vymezení relevantního trhu počínaje, přes jeho analýzu a uložení nápravných opatření konče, musí dle § 130 konzultovat s dotčenými subjekty, tedy operátory. Takže by možná stačilo jen reálné nebezpečí zavedení cenové regulace, a mobilní operátoři by se začali chovat rozumněji.
Ale takto prostě vědí, že díky neexistenci operativního nástroje na jejich umravnění, a neochotě vedení ČTÚ to změnit, mají stále k dobru několik let, kdy si s cenami pro koncové uživatele mohou doslova dělat co chtějí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
yx  |  28. 09. 2011 21:42

Velice děkuji za objasnění situace... Zajímavá myšlenka.. Jen jsem chtěl podotknout, že člověk, který je v této změti zákonů a novel zběhlý, jako Vy, by mohl být schopen alespoň navrhnout řešení, například, které jste již naznačil ve Vašem příspěvku. Co zkusit tuto možnost prodebatovat přímo s někým kompetentním přímo z ČTÚ? Třeba by objasnili, proč to již nezkusili, popř. by vysvětlili, jestli je to vůbec napadlo a podobně.. Prostě bychom alespoň mohli dostat další oficiální - klidně i neoficiální informace, které by vysvětlili stávající - ne příliš dobrou situaci na našem trhu s telekomunikacemi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jojo  |  28. 09. 2011 23:07

ČTÚ je veden nekompetentně a úřad pracuje neprofesionálně, diletantsky, neplní svoji funkci a je potřebné začít pracovat ne na navýšení rozpočtu a počtů zaměstnanců, ale ze strany nás daňových poplatníků na ODVOLÁNÍ RADY ČTÚ a ŠIRŠÍHO VEDENÍ.

Důvody (doplňujte a upřesňujte formulace):
- jako regulátor má ze zákona trh regulovat a on ho monopolizuje - jde proti smyslu pro který byl zřízen zákonem
- je placen z daní občanů za služby, které nevykonává
- při poslední dražbě "rozdáním" volných frekvencí stávajícím operátorům (bez podmínek na kvalitu služeb, termíny nebo dokonce povinnosti nabídnout síť velkoobchodním partnerům) s odůvodněním že pro nového operátora zde není prostor na trhu, ani dostatek frekvenci, čímž si zmenšil manévrovací prostor pro ovlivňování-regulaci trhu
- vlastním rozhodnutím zrušil úřad sledování tržního segmentu "maloobchodní trh" a tím si odstřihl možnost jakkoliv tento trh a ceny za hlasové služby pro koncové zákazníky regulovat
- používá pro sledování trhů vlastní zvrácenou metodiku, která straní operátorům, místo toho aby se držel metodiky EU
- poslední zpráva o vývoji na trzích viz. tady http://www.ctu.cz/cs/download/statisticke_u... ... je ostudou i pokud by vzešla jako výstup od nějakého studentíka střední školy se zaměřením na ekonomii a marketing... Jak si vysvětlit že tam schází hlubší analýza čísel a jde jenom o prosté sepsání sebraných faktů?
Např. tabulku viz. níže tam nenajdete i když základní čísla tam roztroušená jsou, propočty už raději nikoliv.
pevné linky i s VoIP mobilní linky
počet 2360000 12700000
přenesených čísel 684049 285340
% přenosů z celkového počtu linek 2,8985 0,2247
reálné minuty provozu mld. 2,9 15,1
tržby mld. Kč 4,5 45,2
cena za min. 1,5517 2,9934
Asi proto, že by se museli minimálně zamyslet proč je rozdíl tak obrovský.
Markantní je u % přenosů čísel vzhledem k celkovému počtu fungujících linek:
- je to spokojenosti zákazníku?
- zákazníci nemají důvod přenosem si komplikovat život, když to žádnou změnu nepřinese protože kvalita i cena je +- stejná = schází konkurence?
A je na světě další indície kterou je potřebné prověřit. To by tam museli pracovat kompetentní lidi, nebo alespoň vedení které to bude vyžadovat.
Stávající vedení ČTÚ nastavilo styl práce, který má za cíl zachování stávajícího zatuchlého stavu na trhu mobilních telekomunikací, ale jehož cílem není prosadit změnu v prospěch uživatelů.
Proklamace ČTÚ z posledních dnů nic nemohou změnit na faktech, činech a hlavně jejích důsledcích z posledních několika let.
Jedině výměnou vedení ČTÚ může úřad začít plnit důvody své zákonné existence a to využitím všech zákonných možností a nástrojů, místo předešlého i stávajícího zdůvodňování proč to nelze a likvidováním nástrojů které to ještě umožňují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kuca1982  |  28. 09. 2011 07:49

Kdy probiha vyberove rizeni na ty nove vytvorene pracovni pozice? Hledam klidny a dobre ohodnoceny zamestnani

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yup  |  28. 09. 2011 08:12

že jo :D hned se tam běžim přihlásit, jen doufám že k tomu dávaj i byt naproti :D nechci to mít do práce daleko :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ferda  |  28. 09. 2011 04:27

To snad není pravda ... 400 flákačů na ČTŮ, a prd... A budou brát další lemply.... To bude kartel opů zdražovat, aby byl větší balík na úplatky pro další nenažrance

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Borix  |  28. 09. 2011 01:33

To to daly tomu pravému. Zase se nic nezmění, 19 mil. v pdachu a dalších 16 lidí bude přesdtírat činnost. Kdyby zašli na tržnici a náhodně vybrali 3 Větnamce a těm slíbili 1% z výnosu + 200 tis. za každou sníženou korunu průměrné sazby za volání za minutu, měli bychom tu za tejden poloviční ceny oproti Rakousku, 2 nové operátory a nespočet společností nabízejících levné internetové připojení.
Měli do té novely taky zapracovat něco, aby se člověk dozvěděl i reálnou sazbu za minutu hovoru, ne jen teoretickou, jak je tomu dnes. Kdyby oerátor musel uvádět průměrnou cenu za minutu hovoru při nějakém modelovém využití, např. 5 hovorů o délce 15 s, 5 hovorů - 1min.10s, 3 hovory - 2min.10s. To by rychle změnily názar na způsob účtování, kdyby všude bylo tučně uvedeno např. minimální zazba 5 Kč/min., reálná sazba cca 8,80 Kč/min.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blbec  |  29. 09. 2011 00:12

Pro tvoji informace vietnamci ve Vietnamu si uz uzivaji 3G hodne dlouho a to i na nekolika hektarove ryzovy pole, kde neni komercne zajimave
Ja nechapu proc tady je to posledni dobou vsechno jde tak dolu. Z lidra ve vyuzivani nejmodernejsi mobilni techniky se najednou stane podprumernou.
V CR zkouseli svoji tech. predni telekom. fimy(siti 3G apod.) a nyni...?
Kdyby meli operatori slusne 3G, tak by LTE zkouselo take tady, ale......
Je to skoda....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
28. 09. 2011 00:34

Teď ještě kdy vyjde v platnost platnost nařízení EU o rušení závazku na více než 24 měsíců a povinné zavedení délky závazku na 12 měsíců.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  28. 09. 2011 01:25

Samozřejmě uvedením té novely v platnost, tedy patrně od 1.1.2012. Ale abych trochu umírnil očekávání, dosavadní smlouvy se rušit nebudou, a to je jedna věc. A druhá, že to omezení délky závazku na maximálně 12 měsíců se týká jen smluv, poprvé uzavíraných s novým účastníkem na tu kterou službu. V praxi to znamená, že stačí uzavřít napřed smlouvu na dobu neurčitou třeba jen na jeden měsíc "na zkoušku" a pak jí, například při poskytnutí mobilu či nějaké jiné drobné výhody, "na žádost účastníka" změnit na smlouvu se závazkem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor