Vše, co jste chtěli vědět o Windows Phone 8 [recenze]

Nový systém Windows Phone 8 od Microsoftu odstraňuje mnohé nedostatky z předchozích verzí. Některé menší bolístky ale přetrvaly.

Hudba a video

Další samostatný hub, který zajišťuje správu veškeré hudby a videí, které si do telefonu nahrajete, nebo jakkoliv stáhnete. Začínáte na kartě Kolekce, která je rozdělena na hudbu, videa a podcasty. Co kde najdete, snad netřeba vysvětlovat. Druhá karta Historie vás informuje o tom, co za hudbu či videa jste v nedávné dopě poslouchali, a poslední karta Nové shrnuje poslední přidaná multimedia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přehrávač videí je naprostý základ, který nepřehraje ani titulky se stejným jménem, jako soubor videa. Jednoduché posuvníky Vpřed, Pauza a Vzad jsou jediné, co s videem uděláte. Hudební přehrávač už má funkcí víc. Dokáže třídit podle umělců, alb, žánrů, vypsat všechny skladby nebo z aktuálně přehrávané hudby vytvořit seznam stop. Samotný přehrávač umí označit skladbu jako oblíbenou, zvládá náhodné přehrávání i přehrávání dokola. Bohužel lišta skladby nedisponuje posuvníkem, převíjet budete muset za pomocí dlouhého stisku tlačítka vpřed.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co mi trochu vadí, je fakt, že jde vnitřně jakoby o jeden přehrávač, takže když posloucháte hudbu, budete chtít kouknout na video a potom se vrátit k hudbě, telefon si nepamatuje poslední pozici v písničce. Stejně tak je to v opačném případě. Co se týče podporovaných formátů a kodeků, nebudu se zde rozepisovat, a odkáži vás přímo na oficiální stránky Micosoftu.

Oproti starší generaci Windows Phone 7.x v osmičkách překvapivě chybí FM rádio. To by však měla být dočasná záležitost, po hardwarové stránce by totiž všechny smartphony měly obsahovat anténu pro příjem rádia. Chybí tak pouze softwarové ovladače, které by měl Microsoft nabídnou v nejbližším připravovaném komplexním updatu pro všechna zařízení.

Všechny výtvory z fotoaparátu, ať už jde o fotografie či video, se ukládají do hubu Fotky. První karta je rozčleněna na nabídku Z fotoaparátu, Alba, Datum a Lidé. První záložka je jasná, zde se hromadí fotky a videa vámi pořízené. Druhá potom obsahuje alba, tedy i vaše alba ze sociálních síti atd. Třetí záložka třídí fotografie podle data a ve čtvrté si můžete nechat zobrazit alba (ze sociálních sítí) kontaktu, který si vyberete. Druhá karta Oblíbené sdružuje vámi označené obrázky jako oblíbené, třetí potom fotografie ze sociálních sítí tak, jako je vidíte na zdi vašeho Timeline – včetně možnosti rychlého komentáře nebo lajku.

Na poslední kartě Aplikace uvidíte všechny mrvítka, tzv. Lenses, se kterými budete moct na fotografie aplikovat všemožné filtry. Ty se vám potom uloží do samostatné složky, na první kartě do záložky alba. Kromě těchto mrvítek umí telefon fotky zpracovat sám. Zvládne je oříznout, automaticky opravit barvy či provést rotaci. A můžete vesele sdílet. K prostředí fotoaparátu napíšu jen tolik, že zoom se provádí klasickým gestem přímo na displeji, do galerie se dostanete rychlým tažením doprava. Více napoví přiložené screenshoty. A pokud náhodou hledáte FM rádio, to v systému zcela chybí. Potřebné hardwarové komponenty ale prý na desce napájené jsou, takže bychom se ho časem doškat mohli.

Hry a Xbox, budete-li chtít

V hubu hry se vám nabízí hry, které můžete vyzkoušet, případně hry, které jste nainstalovali. Rychle se také dostanete do Store pro hry další. V případě, že to v nastavení dovolíte, objeví se vám další karty s názvem Xbox a Novinky. Nyní se vám synchronizuje váš avatar z konzole Xbox, vaše skóre a další úspěchy, stejně tak můžete kontrolovat žádosti od spoluhráčů. Pokud nic z toho nemáte, nevadí, vše můžete přímo v telefonu vytvořit. Karta novinky potom zobrazuje krátké textové informace o tom, jaké nové hry jsou pro váš Windows Phone telefon dostupné. Xbox bohužel nevlastním, nemám zde tedy co podrobně vyzkoušet.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Windows Phone Store

Každá platforma má svůj obchod s aplikacemi, placenými i těmi zdarma. U Windows Phone je to Store, dříve známý jako Marketplace. Je to (pro mě osobně) nejpřehlednější obchod, tříděný na aplikace placené i zdarma, oblíbené, populární či nejlépe hodnocené. Zároveň umožňuje hledat podle kategorií, a na rozdíl od odstatních obchodů jiných platforem si udržuje shodnou grafiku s prostředím telefonu. Každý výrobce potom může přidat svoji speciální kategorii s aplikacemi určenými pouze pro telefony jeho značky. Možnost si aplikaci před zakoupením vyzkoušet samozřejmě zůstává.

Stálo by za to zmínit, jen pro připomenutí, jak je to s kompatibilitou aplikací. Ty staré pro starší verze Windows Phone na nových osmičkách spustíte, ty nové na starším systému už ne. Vzhledem k tomu, že první kousek na českém trhu s novými osmičkami má jiný poměr stran displeje, bude se vám u většiny aplikací zobrazovat nahoře černý pruh. Pokud už tedy nezasáhli vývojáři, a aplikaci neupravili. Jinak staré známé čekání u aplikací třetích stran už se nekoná, i neoptimalizované pro osmičky se nyní spouštějí bleskově.

Témata článku: , , Jádro systému, Dětský koutek, Šikovná funkce, Náročná aplikace, Prokletí, První kousek, Poslední betaverze, Celková podoba, Windows!, Zářný příklad, Ostatní systém, Velká změna, Český jazyk, Česká klávesnice, Nové jádro, První záložka, Spoluhráč, Počáteční nastavení, Poslední beta, Jediná cesta, MultiTouch displej, Phone, Facebook LinkedIn