Vymyslel atraktivní novinku. Než ukončil kampaň na Kickstarteru, v Číně prodávali kopii

  • Že se v Číně kopíruje, není jen mýtus
  • Vymyslel pouzdro s integrovanou selfie tyčí
  • Na Aliexpresu se objevily plagiáty ještě než skončila kampaň na Kickstarteru

Yekutiel Sherman z Izraele chtěl „selfiemaniakům“ pomoci, aby s sebou nemuseli tahat selfie tyč. Vymyslel mechanismus ukrytý v krytu na telefon, a svůj nápad vystavil loni v prosinci na Kickstarter. Ovšem už o týden později byl produkt k dispozici na Aliexpressu s odesláním do celého světa. Čínští výrobci mimo pouzdra a mechanismu okopírovali i označení produktu - Stikbox.

Příslušenství nabízeli s téměř identickým designem v různých barevných variantách, a hlavně za 10 USD (tj. 246 Kč). Sherman ale na Kickstarteru nabízel první várky za 19 liber (566 Kč) s tím, že očekávaná cena bude nakonec 39 liber (1 160 Kč). A ti, kteří na Kickstarteru produkt podpořili (celkově se vybralo v přepočtu přes milion korun), obratem otočili. Přeci nebudou platit takové sumy, když „čínské kopírky“ nabízejí stejný produkt za zlomek ceny?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní návrh Stikboxu

Nové startupy se tedy budou muset obávat nejhoršího. Když ukážete produkt s předstihem a neuvede jej na trh okamžitě, může číňanům stačit týden na okopírování vašeho nápadu a jeho uvedení do prodeje po celém světě.

Klepněte pro větší obrázek
Po týdnu od zahájení kampaně na Kickstarteru se již do celého světa koncovým majitelům odesílal plagiát z Číny

I na tom se ukazuje nová strategie plagiátorů z Číny, kterým již nestačí kopírovat zavedené značky, ale v poslední době se stále častěji zaměřují na startupy. Stačí jim na webech Kickstarter, Indiegogo, Amazon či Taobao zjistit „co letí“, a věc okamžitě zařadit do sériové výroby.

Na nápadu vlastně ani nezáleží

Čínské společnosti, které se věnují kopírování produktů, těží z toho, že jsou těžko dohledatelné. Vynálezce by je sice u soudu porazil, ale často jeden produkt vyrábí více továren a s tím se pojí i více soudních procesů, které zaberou spoustu času. A finance, které musíte mít pro účely soudního řízení, jsou často vyšší, než kolik můžete ze soudního řízení získat jako vítěz. Mezitím se okopírované produkty vesele prodávají po celém světě...

Právě to je i případ Shermana a jeho Stikboxu. Pětinu svého času věnuje denně k vyhledávání továren, které kopírují jeho produkt. U jedné továrny trvá dohledání přesné adresy i pět dní, protože na čínských e-shopech, které prodávají „téměř vše“, jsou produkty zastoupené obchodními společnostmi. Někdy je třeba kontaktovat dvě až tři z nich, než se podaří získat kontakt na výrobce. Na základě jeho oznámení jsou pak produkty staženy z prodeje.

S trochou nadsázky na inovativním nápadu startupu vlastně ani nezáleží, jednoduchá „udělátka“ jsou kopírována okamžitě, u těch složitějších to trvá jen o málo déle. Už při jejich vývoji musí člověk brát v potaz to, jak je uchránit před plagiátory, což pro začínající firmy nemusí být finančně uskutečnitelné. 

Sherman odhaduje, že kvůli plagiátům ztratil stovky tisíc dolarů. K tomu jej na Kickstarteru zaplavina vlna negativních emocí těch, kteří již přispěli a nyní chtějí svůj příspěvek stáhnout kvůli levnější „alternativě“ z Číny. Ta je k odeslání do 24 hodin, zatímco Sherman stále nedodal kusy ani prvním zájemcům, kterým měly dorazit již v květnu.

A jedná se přitom o příslušenství pro Galaxy S6 a iPhone 6, když už se na trhu delší dobu ohřívají „sedmičky“.

Via Qz

Diskuze (31) Další článek: Alcatel Idol 4: štramák s výborným zvukem [recenze]

Témata článku: , , , , , , , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 6, Apple iPhone 6 128GB, Apple iPhone 6 64GB, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S6 128GB, Samsung Galaxy S6 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S6 Edge 128GB, Samsung Galaxy S6 Edge 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge+, Samsung Galaxy S6 Edge+ 64GB, Pro +, Nov, Nová strategie, Výmysl, Taobao, Inovativní nápad,