Vyplatí se objednávat mobil ještě před začátkem prodeje?

Diskuze čtenářů k článku

to je jedno  |  28. 06. 2005 23:23

osobne si myslim ze mobilmania pise same zavadejici veci jenom proto aby hazela spinu na internetove obchody, viz napr. clanek Zname Vase prava pri nakupovani mobilu....akorat se najde par s prominutim vycuranych lidi, kteri zkousi ruzne taktiky jako napr. koupi zbozi, jenom si ho vyzkousi a pak ho zase vrati...stejne tak predobjednavky...co je na tom spatneho ?? pro obchody je to vyhodne v tom ze mohou objednat vice kusu, a pak uspokojit poptavku velmi rychle jak prijde zbozi na trh...

co takhle napsat clanek, ktery naopak pomuze internetovym zakaznikum z problemovymi zakazniky, kteri napriklad sami nici telefon aby jim byly vraceny penize...nebo si neco objednaji na hrani a pak to za chvili vrati...jen tak, aby to obchodu zustalo na sklade, atd....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
to je jedno  |  28. 06. 2005 23:24

misto "internetovym zakaznikum" tam melo byt internetovym obchodum...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 29. 06. 2005 00:00

Řekl bych, že výrazně více čtenářů máme mezi zákazníky než mezi internetovými obchody. Takový článek by se nečetl.

Třeba ve Velké Británii ale mají obchodníci s mobily svůj vlastní časopis. V něm by toto téma určitě mělo místo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek.  |  29. 06. 2005 01:46

Co je na tom špatného? Snad jen to že k podobným výmluvám jako vy ("aspoň víme kolik objednat") se uchylují jen neschoppní a nebo plánovitě nesolidní obchodníci, kteří nevědí co je to průzkum a sledování trhu. Zjišťování poptávky prostřednictvím předobjednávek s platbou předem není nic než nesolidní lumpárna a úspora na nesprávném místě, která se mezi Vašimi zákazníky snadno rozkřikne - viz nešťastný CYBEX v této diskuse výše...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
degu  |  28. 06. 2005 09:31

Objednal jsem na www.mobilka.cz Nokii 6630 a take zaplatil uvadenou cenu predem, nebot obchod uvadel termin dodani cca za tyden, tento tyden se postupne prodluzoval az na mesic a pul. V okamziku , kdy se telefon opravdu zacal prodavat byla cena u tohoto prodejce o 1000 Kc nizsi nez jsem zaplatil, ale prodejce rozdil nevratil. Takze pozor na obchodni triky. Vydelat 1000 Kc jen na tom, ze zakaznikovi lzu je mistrovsky kus.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  28. 06. 2005 15:16

jo tak to je presne ten duvod proc se mi to vubec nepozdava....cili jestli nekdo touzi si neco predobjednat, tak proc ne, ale na platbu predem at prodejce zapomene (a v tu chvili bych to zbozi jako prodejce objednal v mensim mnozstvi, protoze nemam zajem na tom aby mi zbozi lezelo skladem a tratilo na cene...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  26. 06. 2005 03:14

Nemohu si pomoct, ale v "předobjednávkách" zboží typu mobilní telefon nevidím z hlediska žádnou racionalitu. Jedná se o zboží, kterého bude po zahájení prodeje k dispozici dostatečné množství a co víc - cena během několika měsíců podstatně klesne. Navíc zkušenosti dokazují, že první verze nových telefonů se často potýkají s nedokolalostmi firmware a že je proto dobré si počkat, až budou tyto mouchy vychytány. Pár týdnů (měsíců) čekání tak obvykle přinese spolehlivější věc za nižší cenu. Jedinou "vadou" je, že člověk asi nikdy nebude úplně "IN" (nebude mít nejnovější model telefonu). Naštěstí mě tohle vůbec netrápí - mezi lidmi, kteří se hodnotí podle toho co jim zrovna zvoní v kapse, se nepohybuji.

Něco jiného jsou různé "limitované edice" a stylovky, tam jde o exkluzivitu a kdo takový přístroj opravdu chce (a neřeší cenu), může mu předobjednávka asi pomoct. Je jen otázkou, jak se k ní konkrétní obchod postaví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  25. 06. 2005 20:49

Každopádně když nad tím tak přemýšlím, tak docházím k názoru že prodejci kteří nabízejí takový předprodej mobilů, vlastně jen vychází vstříc povaze lidem, kteří musí mít vše první a nejlépe ještě půl roku před zahájením prodeje. Zářným příkladem je třeba fórum a otázky typu: seženu už v Itálii (Německu, kdekoliv jinde) Nokii N70 apod. Nebo třeba na obchodě mám každý den tak 2-3 dotazy jestli už se prodává K750 a proč ne a kdy bude. Nebo touhu zákazníka který se třese na to až si koupí SE K750 třeba i z dovozu a bez češtiny, hlavně aby ji měl co nejdřív a jako první...Ptám se proč? Co v lidech vyvolává tuto potřebu? Touha či snad nutnost oslnit okolí? Nebo jen nedočkavost?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ekonom  |  26. 06. 2005 23:06

netrpělivost ve spotřebě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Polesný  |  25. 06. 2005 18:49

Nevím proč, ale mám pocit, že autor celým článkem postupně spěje k nevyhnutelnému závěru, že předobjednávky jsou metlou lidstva (s trochou nadsázky) a podřizuje tomu celý text už od samého začátku.
Jako prodejce bych si tedy v kontrastu s článkem dovolil zmínit i výhody předobjednávky:
1) prodejce ví, jaký bude zhruba o telefon zájem a tak jich nakoupí přibližně adekvátní počet a po uvedení telefonu na trh tak může velmi rychle pokrýt vyskytnuvší poptávku, aniž by pendloval mezi dodavatelem a zákazníky a navyšoval tak expediční lhůtu
2) zákazník se dozví, kdy je telefon uveden na trh (my osobně informujeme zákazníky telefonicky), nemusí každý den koukat na web, jestli se uvedení opozdilo, urychlilo atd.
3) předobjednávky bývají zvýhodněny - je to ostatně logické, pro prodávajícího je to jakási "záruka" koupě, i když ne stoprocentní; takže abych opět uvedl příklad ze své praxe - my nabízíme předobjednávajícím buďto nižší cenu, nebo nejrůznější dárky atp.
Abych byl objektivní - u telefonu samozřejmě předobjednávky nejsou nijak "trendovou" a majoritní záležitostí, daleko víc "frčí" u filmů a her, i tak ale myslím existuje spousta nadšenců, kteří rádi "ulapí" svůj vysněný telefon hned po uvedení na trh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  25. 06. 2005 20:07

No prave u tech telefonu mi to prijde jako uplny nesmysl. A ted se zeptam, stoji ty zminene vyhody za ty nevyhody...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Polesný  |  26. 06. 2005 00:47

To je těžké zodpovědět - ono totiž záleží na tom, kde nakupujete. Solidní prodejce vás předtím než zboží definitivně odešle informuje o případné změně ceny, parametrů atd. atd. a ujišťuje se, že váš zájem o zboží stále trvá. Jiní použijí cestu "psychického" nátlaku, zboží odešlou bez toho, aby dali vědět, a doufají, že zákazník "vyměkne" a pro zásilku si na poštu půjde, i když je třeba o 3 stovky dražší než smluvená cena. Opravdu záleží na přístupu obchodníka.
Ale opět je třeba zdůraznit, že předobjednávky jsou spíš nástrojem prodejce, než featurou obohacující vztah na straně zákazníka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  26. 06. 2005 11:40

Jo, tak to asi nejak bude....jeste mam jednu otazku - nikdy jsem takto nenakupoval, ani tuto sluzbu nenabizim, jak to chodi v praxi? Zakaznik si zbozi zaplati dopredu nebo slozi nejakou zalohu...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Polesný  |  26. 06. 2005 23:53

U nás to probíhá tak, že zaregistrujeme zákazníkovu poptávku a jakmile máme zboží na skladě, tak po telefonickém potvrzení expedujeme, zpravidla za cenu, kterou jsme nasadili v předobjednávce (tzn. i za cenu, že bychom se obrali o svou marži, což je vlastně výhodné pro zákazníka). Pokud jde finální cena nakonec pod tu předpovězenou, samozřejmě je zákazníkovi zboží expedováno za tu pro něj výhodnější.
Jinak já osobně po zákazníkovi žádné zálohy ani platby předem nechci. Přijde mi to poněkud neseriózní. Samozřejmě pokud si vybere platbu převodem z účtu, chceme po něm, aby zaplatil ještě před expedicí, ale vždy až poté, co nám zboží dorazí na sklad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  28. 06. 2005 15:13

jo tak to by slo, ale stejne bych do toho jako zakaznik nesel, nemam totiz tu potrebu mit veci jako prvni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MoB  |  25. 06. 2005 18:29

Obdobné praktiky fungují i na Vltavě. Od doby, co jsem si objednával knihy a nedošly v termínu (vánoce, objednáno dost dopředu) a jedna nedošla nikdy, jsem přestal v obchodech této firmy platit dopředu. Je hezké, že to technicky jde (eBanka), ale dokud budou neseriózní obchodníci, nemá to cenu. Peníze samozřejmě vrátili, ale rozhodně jsem neměl pocit, že toho nějak litují.
Jinde na internetu (českém i zahraničním) jsem zatím problémy neměl. Jenom ty InternetShops nebo jak se to jmenuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  25. 06. 2005 11:29

na takovém předprodeji vydělá skutečně jen prodejce a pokud obdrží od zákazníka celou nebo větší část platby předem, tak ty peníze může protočit několikrát. Navíc jak tu zaznělo, má jistého zákazníka.
Naproti tomu zákazník nemá jistého prakticky nic. Neví kolik nakonec zaplatí ani kdy bude zboží dodané. Absolutně nechápu lidi, kteří na takovou kravinu skočí. A od mnohých obchodníků se mi to nezdá seriózní, ale prachy jsou až na prvním místě, takže mě to zas až tolik nepřekvapuje...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tonda  |  25. 06. 2005 13:01

Take jsem chtel LCD koupit na netu.3 firmy,vysledek? Dodaci lhuta 7 dni az mesic.Koupil jsem ho v krame o 500 draz a usetril nervy-vic jak za 500.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Polesný  |  25. 06. 2005 18:52

Zásadně neseriózní je podle mě to, pokud po vás prodejce chce peníze před momentem uvedení telefonu na trh. Osobně si ale myslím, že na tohle moc lidí obchodníkům neskočí, a hlavně - že většina solidních obchodníků tohle v žádném případě nedělá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  25. 06. 2005 10:06

Prodávající internetový obchod se tváří, že je zboží normálně skladem (jen dodací lhůta je x dní). A že cena častokrát bývá "optimistická" - tj. značně podhodnocená.  Už párkrát se mi stalo, že kupující mě upozornil, že jsem příliš drahý, protože v internetovém obchodě XY je výrobek podstatně levnější, než v mé nabídce. A po objednání se nestačil divit:  skutečná cena stejná, jako u mě + manipulační a poštovní poplatky navíc...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mek  |  25. 06. 2005 20:31

Tak to jste si vycucal z prstu. Pokud internetový obchod pošle výrobek za vyšší cenu než inzeruje, není pro kupujícího nic jednoduššího než jej nepřevzít. Náklady na dopravu pak samozřejmě jdou na vrub obchodníka, takže ten by si to příště moc dobře rozmyslel, než by zase někoho tahal za nos...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 06. 2005 03:06

Myslím že obchodu jde vždy o to prodat. A pokud mají šanci něco prodat dřív než to sami koupí, to je přece nejlepší business. Pokud nedočkavého člověka nalákají teď, tak už jinde nenakoupí, ať má konkurence nabýdku jakoukoli. Z hlediska prodávajícího se jedná o "službu" velice výhodnou.
 Kupující zaplatí cenu, která možná uplně neodpovídá hodnotě zboží, ale je vyvážena spokojeností z nákupu úžasné věci o ktreré právě dočetl recenzi. Tento pocit za to možná stojí, vzhledem k tomu že se v předprodeji vesele prodává asi se požitkáři najdou. Rozum při tomto nákupu asi moc velkou roli nemá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dekuji ne  |  25. 06. 2005 09:17

nabýzím Vám gramatiku ČJ

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
YAMATO  |  25. 06. 2005 09:22

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek.  |  25. 06. 2005 00:59

Možná je to kousek off-topic, ale právě takto "ne zcela seriózně" se chová dceřinná firma cpressu Cybex, jak mohla spousta zákazníků v minulých týdnech vidět na čachrech s "dodacími lhůtami" u LCD monitorů FSC a EIZO, které fyzicky ještě ani nebyly na cestě a zákazníci kteří si objednali pak jen smutně sledovali pulzování lhůt týden- 5 dní - 3 dny - 2 měsíce - 14 dní - 3 dny - není známo - týden...
Problém všech takových překupníků beze skladu je totiž právě fakt, že libovolný nákup se může stát "předobjednávkou" bez jakéhokoliv závazného termínu dodání...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kurt  |  25. 06. 2005 10:33

Tohle se mi na Cybexu stalo opakovaně a rozhodně nešlo pouze o LCD. Je to prostě špinavá obchodní politika, kdy zákazníkovi slibují zboží, které nemají a nejsou schopni zajistit ve stanovené lhůtě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.prd.  |  25. 06. 2005 10:41

jo to je na cybexu normalka, objednam neco s dodaci lhutou 4 dny a najednou napisou tyden apod. casto je to zas naopak -dodani za 3 dny a druhej den to tam je... ovsem dycky sem dostal co sem objednal a cena se nijak nemeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jaxx  |  25. 06. 2005 12:59

U cybexu bch si uz nekoupil ani propisku, nevim jak dnes, ale drive neco slibovali hned a cekal jsem tyden dva a pak rekli ze uz to nikdy nebude... parada. S tkovou zkusenosti uz dnes nakupuji jenom tak, ze se ptam jestli je/bude zbozi DNES a bude DNES odeslano. Takovy obchod preferuji, opravdu nemam naladu cekat na prekupnika az to nekde schrasti. To je jako v kamenem obchode, tam uz se tyhle manyry take protlacily, nemame, ale slozte zalohu objedname, odpoved dekuji, nashledanou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PF  |  25. 06. 2005 13:34

Vypadá to divně, ale na cybex si nemůžu stěžovat. A kupoval jsem od nich už spoustu věcí, několik mobilů, foťáky, tiskárny, jednou fax.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xdusa  |  25. 06. 2005 15:20

PF souhlasím, sice jsem si u Cybexu kupoval jen jednou foťák, ale zaplatil jsem přesně tolik co mi spočítali a přišlo to přesně v termínu, v jakým to uvedli!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ponaučený  |  28. 06. 2005 16:41

Kdysi jsem si zjistil, kde je v Brně Radlas (přímý odběr zboží). Nakoukl jsem dovnitř a jaké bylo moje zděšení, když jsem zaslechl ostrou hádku zákazníka s prodávajícím. Tak drzého prodavače jsem dlouho neviděl a neslyšel.
Reklamaci evidentě vadného přístroje neuznal a ještě se zákazníkovi vysmál. Toto bylo pro mně dostačující ponaučení a raději jsem tam nic nekoupil !
Nehledě na to, že to není nejlevnější obchod ani na fotopřístroje (kupoval jsem před 6 měsíci) ani na telefony (kupoval jsem před 2 měsíci).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bart  |  29. 06. 2005 09:28

Ja zazil nejdrsnejsiho prodavace v DXT Computers - takova smesice arogance samolibosti a blbosti se jen tak nevidi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marek  |  25. 06. 2005 14:17

Já si objednával u Cybexu klávesy a přišly s opravdu velkym zpožděnim a když jsem si je byl v Praze vyzvednout, bylo mi jasný, že ostatní dopadli leckdy hůř - byl tam tehdy jeden kluk, co tam byl pro nějakou věc už asi po pátý a byl opravdu znechucenej, protože mu stále jen slibovali další a další termíny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza Ž  |  26. 06. 2005 11:38

Cybex je debilní obchod a hotovo, resil jsem reklamaci a pomohla az navsteva s pravnikem. Honza

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr H.  |  26. 06. 2005 18:46

To ja si na cybex nemuzu stezovat. Dodaci lhuty vetsinou stihaji a navic maji velice dobry prehled objenavek, takze vidim, jake zbozu uz na mne ceka. Priznavam se, ze obcas se stane, ze jejich dodavatel selze, ale to se neda nic delat. Pak to priznaji a je moznost cekat nebo bez penalizace stronovat objednavku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Polesný  |  26. 06. 2005 23:54

Za storno objednávky vás nemůže penalizovat žádný eshop.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Omega  |  29. 06. 2005 20:09

Ikdyž ne s mobilem, také mám jednu "super" zkušenost s eshopem - ExcelFoto.cz a baterka do digitálu - v nabídce minimálně už 2+ měsíce, 1. telefonát - ano máme, 2. telefonát se snahou zamluvit si na osobní odběr - bohužel, není, ale během června dorazí, 3. telefonát - už nebude a ani jakýkoliv nákup protože mi přišla odpověď na můj dotaz o dostupnosti od výrobce a hádejte co, "není v naší nabídce a zatím se výroba nepřipravuje" plus lítost že pro mě nemají leší odpověď

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor