Trh smartphonů má za sebou zřejmě nesložitější rok od roku 2007, kdy jej s nástupem iPhonu a následně i dalších chytrých platforem začali analytici monitorovat samostatně a nezávisle na „hloupých“ telefonech. Objem dodávek za celý rok 2022 poklesl o 11 % na 1,21 miliardy kusů, uvádí výzkumná agentura IDC. Ještě dramatičtější byla situace v posledním, obvykle nejsilnějším vánočním kvartálu, kde se dodávky propadly meziročně dokonce o 18 % na 300 milionů.
V souvislosti s tímto výsledkem teď analytici přehodnocují svůj původní „opatrně optimistický“ výhled na zotavení trhu v roce 2023. Snížená poptávka po nových smartphonech je ze strany koncových zákazníků způsobená obavami z vysoké inflace a ekonomické nejistoty, u dodavatelů (distributorů) a prodejců zase vysokým stavem skladových zásob starších modelů. Nových telefonů proto není potřeba tolik vyrábět a výrobci se tomu musí operativně přizpůsobit.
Tabulka 1: Top 5 výrobců smartphonů podle dodávek v 4Q 2022:
Výrobce
|
Objem distribuce 4Q22 (mil.)
|
Tržní podíl 4Q22
|
Objem distribuce 4Q22 (mil.)
|
Tržní podíl 4Q22
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
72.3
|
24.1%
|
85.0
|
23.1%
|
-14.9%
|
2. Samsung
|
58.2
|
19.4%
|
69.0
|
18.8%
|
-15.6%
|
3. Xiaomi
|
33.2
|
11.0%
|
45.0
|
12.2%
|
-26.3%
|
4. Oppo
|
25.3
|
8.4%
|
30.1
|
8.2%
|
-15.9%
|
5. Vivo
|
22.9
|
7.6%
|
28.3
|
7.7%
|
-18.9%
|
Ostatní
|
88.3
|
29.4%
|
110.2
|
30.0%
|
-19.8%
|
Celkem
|
300.3
|
100.0%
|
367.6
|
100.0%
|
-18.3%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 25. ledna 2023
|
Lídrem trhu se ve vánočním kvartálu 2022 stal tradičně Apple, který předběhl druhý Samsung o 14 milionů distribuovaných smartphonů. Vzhledem k poklesu celého trhu téměř o dvě pětiny jde tentokrát spíše o „nevýhru“. Dodávky všem výrobcům klesaly meziročně zhruba stejným tempem, o něco hůř než ostatní na tom bylo Xiaomi.
„Ještě nikdy jsme neviděli, že by dodávky ve vánočním čtvrtletí byly nižší než v předchozím třetím kalendářním čtvrtletí. Propagační akce v předvánočním čase pomohly spíše vyčerpat stávající zásoby, než aby podpořily růst dalších dodávek. Prodejci jsou v objednávkách stále opatrnější a zároveň přeorientovávají své zaměření na ziskovost. Dokonce i Apple, který byl dosud zdánlivě imunní, utrpěl výpadek v dodávkách,“ vysvětluje ředitelka výzkumu v IDC Nabila Popal. Podle ní je možné o nějakém oživení uvažovat nejdříve na konci roku 2023.
Následující rok tak bude výzvou nejen pro prodejce a distributory, ale i samotné výrobce. Ti musí dobře zvážit, zda se jim vyplatí udržovat dosavadní šířku portfolia, zda je nezbytné obnovovat celou produktovou řadu v ročním intervalu, zda je přínosné mít několik paralelně existujících modelů vlajkových lodí. U mnoha značek se očekává konsolidace portfolia a přechod na nové strategie zaměřené na efektivitu.
Tabulka 2: Top 5 výrobců smartphonů podle dodávek za celý rok 2022:
Výrobce
|
Objem distribuce 2022 (mil.)
|
Tržní podíl 2022
|
Objem distribuce 2021 (mil.)
|
Tržní podíl 2021
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
260.9
|
21.6%
|
272.1
|
20.0%
|
-4.1%
|
2. Apple
|
226.4
|
18.8%
|
235.8
|
17.3%
|
-4.0%
|
3. Xiaomi
|
153.1
|
12.7%
|
191.0
|
14.0%
|
-19.8%
|
4. Oppo
|
103.3
|
8.6%
|
133.6
|
9.8%
|
-22.7%
|
5. Vivo
|
99.0
|
8.2%
|
128.3
|
9.4%
|
-22.8%
|
Ostatní
|
362.7
|
30.1%
|
399.1
|
29.3%
|
-9.1%
|
Celkem
|
1205.5
|
100.0%
|
1359.8
|
100.0%
|
-11.3%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 25. ledna 2023
|
Největším výrobcem smartphonů podle počtu dodaných kusů za celý rok 2022 zůstal s poměrně výrazným náskokem Samsung před tradičně druhým Applem. Třetí pozici zejména díky dodávkám v prvním pololetí loňského roku udrželo Xiaomi. Čtvrté a páté místo si s téměř zanedbatelným rozdílem tržního podílu rozdělily sesterské firmy Oppo a Vivo.
Z pohledu zákazníka se toho tolik nezmění. Nadále se bude prodlužovat interval výměny starého zařízení za nové, který už nyní dosahuje průměrné délky 44 měsíců. V případě koupě nového smartphonu se musíme připravit na zdražování, anebo na to, že za stejné peníze jako před několika lety už nedostaneme stejnou výbavu, ale telefon s horšími parametry. Tento trend je zejména u mobilů nižších modelových řad patrný už nyní, vlajkové modely potom zdražují cca o 10 %. Na významu tak získají prodeje repasovaných starších modelů nebo nákup starších vlajkových zařízení z druhé ruky.