Výrobci mají problém. Prodeje smartphonů na konci loňského roku klesly nejvíc v historii

  • Trh smartphonů prochází většími proměnami než během covidu
  • Prodeje klesly skoro o pětinu
  • Výrobci i nadále musí počítat s hubenějšími tržbami

Trh smartphonů má za sebou zřejmě nesložitější rok od roku 2007, kdy jej s nástupem iPhonu a následně i dalších chytrých platforem začali analytici monitorovat samostatně a nezávisle na „hloupých“ telefonech. Objem dodávek za celý rok 2022 poklesl o 11 % na 1,21 miliardy kusů, uvádí výzkumná agentura IDC. Ještě dramatičtější byla situace v posledním, obvykle nejsilnějším vánočním kvartálu, kde se dodávky propadly meziročně dokonce o 18 % na 300 milionů.

V souvislosti s tímto výsledkem teď analytici přehodnocují svůj původní „opatrně optimistický“ výhled na zotavení trhu v roce 2023. Snížená poptávka po nových smartphonech je ze strany koncových zákazníků způsobená obavami z vysoké inflace a ekonomické nejistoty, u dodavatelů (distributorů) a prodejců zase vysokým stavem skladových zásob starších modelů. Nových telefonů proto není potřeba tolik vyrábět a výrobci se tomu musí operativně přizpůsobit.

Tabulka 1: Top 5 výrobců smartphonů podle dodávek v 4Q 2022:

Výrobce

Objem distribuce 4Q22 (mil.)

Tržní podíl 4Q22

Objem distribuce 4Q22 (mil.)

Tržní podíl 4Q22

Meziroční změna

1. Apple

72.3

24.1%

85.0

23.1%

-14.9%

2. Samsung

58.2

19.4%

69.0

18.8%

-15.6%

3. Xiaomi

33.2

11.0%

45.0

12.2%

-26.3%

4. Oppo

25.3

8.4%

30.1

8.2%

-15.9%

5. Vivo

22.9

7.6%

28.3

7.7%

-18.9%

Ostatní

88.3

29.4%

110.2

30.0%

-19.8%

Celkem

300.3

100.0%

367.6

100.0%

-18.3%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 25. ledna 2023

Lídrem trhu se ve vánočním kvartálu 2022 stal tradičně Apple, který předběhl druhý Samsung o 14 milionů distribuovaných smartphonů. Vzhledem k poklesu celého trhu téměř o dvě pětiny jde tentokrát spíše o „nevýhru“. Dodávky všem výrobcům klesaly meziročně zhruba stejným tempem, o něco hůř než ostatní na tom bylo Xiaomi.

„Ještě nikdy jsme neviděli, že by dodávky ve vánočním čtvrtletí byly nižší než v předchozím třetím kalendářním čtvrtletí. Propagační akce v předvánočním čase pomohly spíše vyčerpat stávající zásoby, než aby podpořily růst dalších dodávek. Prodejci jsou v objednávkách stále opatrnější a zároveň přeorientovávají své zaměření na ziskovost. Dokonce i Apple, který byl dosud zdánlivě imunní, utrpěl výpadek v dodávkách,“ vysvětluje ředitelka výzkumu v IDC Nabila Popal. Podle ní je možné o nějakém oživení uvažovat nejdříve na konci roku 2023.

Následující rok tak bude výzvou nejen pro prodejce a distributory, ale i samotné výrobce. Ti musí dobře zvážit, zda se jim vyplatí udržovat dosavadní šířku portfolia, zda je nezbytné obnovovat celou produktovou řadu v ročním intervalu, zda je přínosné mít několik paralelně existujících modelů vlajkových lodí. U mnoha značek se očekává konsolidace portfolia a přechod na nové strategie zaměřené na efektivitu.

Tabulka 2: Top 5 výrobců smartphonů podle dodávek za celý rok 2022:

Výrobce

Objem distribuce 2022 (mil.)

Tržní podíl 2022

Objem distribuce 2021 (mil.)

Tržní podíl 2021

Meziroční změna

1. Samsung

260.9

21.6%

272.1

20.0%

-4.1%

2. Apple

226.4

18.8%

235.8

17.3%

-4.0%

3. Xiaomi

153.1

12.7%

191.0

14.0%

-19.8%

4. Oppo

103.3

8.6%

133.6

9.8%

-22.7%

5. Vivo

99.0

8.2%

128.3

9.4%

-22.8%

Ostatní

362.7

30.1%

399.1

29.3%

-9.1%

Celkem

1205.5

100.0%

1359.8

100.0%

-11.3%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 25. ledna 2023

Největším výrobcem smartphonů podle počtu dodaných kusů za celý rok 2022 zůstal s poměrně výrazným náskokem Samsung před tradičně druhým Applem. Třetí pozici zejména díky dodávkám v prvním pololetí loňského roku udrželo Xiaomi. Čtvrté a páté místo si s téměř zanedbatelným rozdílem tržního podílu rozdělily sesterské firmy Oppo a Vivo. 

Z pohledu zákazníka se toho tolik nezmění. Nadále se bude prodlužovat interval výměny starého zařízení za nové, který už nyní dosahuje průměrné délky 44 měsíců. V případě koupě nového smartphonu se musíme připravit na zdražování, anebo na to, že za stejné peníze jako před několika lety už nedostaneme stejnou výbavu, ale telefon s horšími parametry. Tento trend je zejména u mobilů nižších modelových řad patrný už nyní, vlajkové modely potom zdražují cca o 10 %. Na významu tak získají prodeje repasovaných starších modelů nebo nákup starších vlajkových zařízení z druhé ruky.

Diskuze (62) Další článek: Pořádný německý bombarďák. Specializovaný mobil IS540.1 je určen do výbušných prostředí

Témata článku: , , , , , , , Prodej smartphonů, Ředitelka, Dodávka, Objem, Výrobce, Covid, SMA