Výsledky za loňský rok: Oskar začíná vydělávat

Oskar na včerejší tiskové konferenci oznámil své ekonomické výsledky. Za loňský rok mu zákazníci za volání zaplatili 7,366 miliardy Kč. Jak si Oskar vlastně stojí a hlavně jak si bude stát?

Hospodářské výsledky

Než se hlouběji zamyslíme nad tím, co včera ohlášené ekonomické výsledky Oskara vlastně znamenají, tak bude určitě dobré si uvést některá Oskarova čísla, o kterých zde bude řeč.

Data  2001 2002
ARPU

18,14 USD

18,96 USD

EBITDA

- 41 600 000 USD

20 200 000 USD

Tržby

125 580 000 USD

227 400 000 USD

ARPU (= Průměrná měsíční tržba na jednu SIM kartu)
EBITDA (= Zisk před zdaněním, úroky a odpisy)

Možná vám ve výše uvedené tabulce chybí také čistý ekonomický zisk, ten ale Český Mobil prozatím neuvádí. Menší problém je také v tom, že všechny údaje jsou v USD a nikoliv v CZK. To je kvůli zahraničnímu vlastníkovi (např. T-Mobile uvádí své výsledky v EUR) - kanadské společností TIW, která vlastní Český Mobil prostřednictvím dalších dceřinných společností. Právě publikování ekonomických ukazatelů v USD má za následek to, že i když v článku, který uváděl ARPU u všech našich operátorů v EUR, měl Oskar v roce 2002 nižší ARPU než v roce předchozím, tak ve výše uvedené tabulce je tomu naopak. Ještě více by pak celou situací zamíchal přepočet na CZK, neboť naše měna jak oproti USD tak oproti EUR v loňském roce velmi výrazně posílila.

Jak počítat ARPU

Jak jsme vás již včera informovali v tomto článku, tak Oskar poněkud změnil metodiku výpočtu počtu aktivních SIM karet, což mělo za následek, že z uváděného celkového počtu uživatelů ubylo 93 600 Oskaret, jejichž majitelé je za posledních šest měsíců nepoužívali. Tento krok měl z hlediska operátora jeden negativní důsledek – namísto toho, aby Oskar uváděl, že má 1 273 400 zákazníků jich má „jen“ 1 179 800. To ovšem znamená, že se zákonitě zvýší ARPU a to poměrně nezanedbatelným způsobem (oněch 93600 zákazníků totiž za posledních půl roku neutratilo ani haléř). Kromě toho se však zvýší také podíl tarifních zákazníků, což se v Evropě obecně považuje za pozitivní signál. Podtrženo a sečteno se ve svém důsledku jednalo spíše o krok, který Oskarovi přinesl velká pozitiva, obzvláště při přepočtu ekonomických ukazatelů na (vůči CZK) neustále klesající USD.

Jak je na tom Oskar doopravdy

Ve skutečnosti je asi z ekonomického hlediska nejzajímavější právě onen neuvedený čistý ekonomický zisk. U Oskara, který ale ještě bude léta splácet úvěry, které potřeboval pro spuštění sítě, však nikdo žádné zázraky čekat nemůže. V letošním roce podle všeho ale dojde k nasycení našeho trhu a pak by skutečně k nějakým „zázrakům“ mohlo dojít. Pokud totiž Oskar své konkurenty dožene v počtu nabízených služeb pak může nastat to, že se najde poměrně výrazná část uživatelů mobilních telefonů, pro které bude nižší cena, kterou Oskar nabízí, již dostatečným argumentem pro změnu operátora. Uživatelé mobilních telefonů obecně se totiž při nasycení trhu stanou ještě citlivější než doposud, neboť si budou stále více uvědomovat, že jejich operátor je potřebuje a budou toho chtít náležitě využít. Možnost, že by naši operátoři nějak výrazně zlevňovali je alespoň zpočátku téměř vyloučená. Eurotel k tomu nemá důvod, neboť i přes vysoké ceny má jedny z nejvyšších zisků v naší republice. U T-Mobilu by při případném snižování cen vstoupil do hry majoritní vlastník, který na tom ekonomicky rozhodně není tak, že by si mohl dovolit rozehrát cenovou válku (i když na poměrně malém trhu). No a konečně Oskar, který má ve velké části případů nejnižší ceny, nicméně potřebuje splácet své úvěry, a tak se mu do snižování cen asi také příliš nebude chtít. V boji o zákazníka tak přijdou ke slovu pravděpodobně služby a marketing.

V takovéto situaci jsou ale možné i poměrně zásadní skokové změny v podílu na trhu (a následně i v tržbách). V okamžiku, kdy dva operátoři budou mít téměř stejné služby, ale jeden z nich bude nabízet třeba o 15% nižší ceny, to bude znamenat, že poměrně značná část zákazníků (řádově procenta) bude ochotna přejít k tomu levnějšímu. V budoucnu se tak dost dobře můžeme dočkat také situace, kdy budeme mít každé čtvrtletí jiného mobilního operátora s nejvyšším počtem zákazníků, i když noví zákazníci již nebudou přibývat.

Diskuze (29) Další článek: Pohřběme mýtus manažerského mobilu

Témata článku: , , Dostatečný argument, Oskar, Loňský rok, Nejvyšší zisk, Rok,