Vyzkoušeno: handsfree za volantem má smysl

Diskuze čtenářů k článku

Lord Mystic  |  03. 08. 2007 08:10

Je jasné pokud mi seberete jednu ruku, že slalom projedu pomaleji, to je jasné. Ale co se týká bezpečnosti tak tam je to zavádějící. Jiné studie ukazují na to, že pokud v autě telefonuji, tak se méně soustředím na jízdu - to ano - ale také současně jedu pomaleji a opatrněji právě kvůli telefonování. Takže ve výsledku to může být i bezpečnější z celkového hlediska. A pokud jsem někdy telefonoval za jízdy, mohu to jen max. potvrdit, že jsem značně zpomalil a jel pomaleji a opatrněji. A je mi jasný, že každý si upravuje statistiky dle svého jak mu vyhovují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  01. 08. 2007 11:40

voli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Max  |  01. 08. 2007 22:44

Jojo, myslim ze nervozita, spech, nebo napr. akutni nasr*** ma vyrazne vetsi vliv nez telefonovani s i bez... v podstate libovolna cinnost i kdyz poslech radia, respektive hudby je asi dost neskodny... Automat, primerena hudba, odpocatost, dobra nalada, zadne rozhovory, zadna navigace, zadny telefon.... Btw lovim v pameti... brko v ruce (huleni, razeni, rizeni), telefon v druhe, pasy nikde a 170 na tachometru :) no resil bych lidi co ohrozuji vsechny nez procenta pri telefonovani.. Pokud vam pripada ze telefonovani s nebo bez HF ma smysl resit tak imho kdyz mi nekdo zavola tak nejdriv sleduju telefon, potom si musim uvedomit HF a nakonec se soustredim na hovor. Je to na nic. I kdyz kourit pri praci bez HF se vazne neda:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
misa  |  01. 08. 2007 09:57

delalo se nekolik testu a pruzkumu a z nich vyslo, ze baveni se se spolujezdcem je na to mnohem lepe nez telefonovani a to i pres HF.
Protoze spolujezdec reaguje na situaci na vozovce, pri nejakem problemu prerusi hovor nebo i varuje ridice atd. Coz osoba, ktera v aute nesedi neudela.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan  |  31. 07. 2007 15:29

... hermeticky oddělená kabina řidiče od zbytku auta. Stejně tak řidiče může rušit a zpomalovat jeho reakce ukecaná tchyně, mladá kolegyně z práce ve vypasovaném tričku, rádio, navigace, jakýkoli zdravotní problém, věk vyšší než cca 30 let atd atd.
Zkuste příště porovnat rychlost reakce vykecávajícího se 25-letého kluka s mobilem u ucha a plně soustředěného 60-ti letého řidiče a pochopíte, že podobné testy jsou silně zavádějící.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  31. 07. 2007 21:49

Nezlob se, ale řekl bych, že ten 60letý řidič v tomto případě na tom bude lépe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wikking  |  31. 07. 2007 12:58

Dalsi slovo do pranice je, ze treba takovy Zdenek je s telefonem rychlejsi nez Renata s HF..
Znamena to, ze Renata nepatri na silnici a je hazardovani s lidskymi zivoty, kdyz ji tam pustime... ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wikking  |  31. 07. 2007 12:53

Tyto penekud matouci vysledky mi ukazuji na to, ze kdyz chci jezdit s mobilem u ucha musim jezdit cca 30% pod limitem mych schopnosti (kategorie s nejhorsim prumernym vysledkem - jizda zrucnosti). Pak bych mel vsechno zvladnout
Stejne kazdy, kdo telefonuje podvedome automaticky zpomali, protoze mozek to pozna...
Ale telefonovani s mobilem v ruce za jizdy tez odsuzuji.. Jen chci poukazat na nesmyslnost podobnych akci..
Nicmene telefonovani s HF jako i rozhovor se spolujezdcem a jakakoliv dalsi cinnost behem rizeni taktez pozornost odvadi. Lze to pozorovat v pripade kdy se mluvici ridic dostane do situace vyzadujici soustredeni. Prestane totiz mluvit (zpomali) a venuje se "plne" rizeni az do okamziku, kdy situace pomine. Pak pokracuje v rozhovoru. Stejne to funguje i s telefonem....
Takove a ani podobne testy s cisly jako 28.8% jsou pro me zavadejici a nic nerikajici udaje, protoze je rozdil mezi tim, jestli zavodim (a potrebuji soustredeni na 100% ve 100% casu) a nebo se premistuji z mista A do mista B (pokud prilis nespecham pak mi staci rekneme 50% soustredeni 95% casu - ale lide jsou ruzni a treba nervozni nebo stale ve skluzu a pak jsou tyto hodnoty, ale pricina nezvladani situace je spise nekde jinde, nez v telefonovani)
Pak by se nejspis melo zakazat za jizdy taky spoustu jinych veci:
- spechat
- byt nervozni
- mluvit
.
.
.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peugeotak  |  31. 07. 2007 11:49

Protože jsem chtěl být hodný, také jsem si jednu elegantní tyčku do ucha od SE pořídil. Ale. Jednak člověk, který HF nepotřebuje vyloženě denně na 5hodinovou jízdu, tak časem ho přestane bavit tahat sebou další (relativně drahou) věc - stačí klíče, 2. klíče, peněženka, telefon.... Potom se tlf. ne vždy spáruje, resp. spáruje, ale první hovor jde občas jen do tlf. No a pak musí hlídat další věc, aby ji nabíjel...výsledek? Už asi týden mi tu leží nenabité HF za 2 tisíce a já volám normálně z telefonu...
P.S.: člověk sice má obě ruce na volantu (resp. k dispozici), jenže to je možná ještě horší protože si tolik neuvědomuje, že mu něco dalšího odvádí pozornost. Když volám s tlf, vím, že budu déle řadit, že musím přehmátnout páčku atd. Mno nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
misa  |  31. 07. 2007 12:14

BT HF v aute ale i v praci pouzivam uz cca 2 roky zcela bez problemu. Problem nebude v HF ze?
Lidove se tomu rika blbec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  31. 07. 2007 21:32

Problem opravdu je v HF. Taky s tim mam problemy a nejednou jsem se diky tomu dostal do skoro kriticke situace, do ktere bych se pri samotnem drzeni telefonu nedostal.
Obcas se totiz hovor opravdu do HF neprepne ackoliv na nem lze prijmout. Pak nasleduje slozita manipulace, ktera by se samotnym telefonem nenastala. Musite totiz najednou ovladat dve zarizeni, ktera jak na potvoru zrovna nechteji fungovat tak jak maji.
A neni to znackou nebo typem HF nebo telefonu. Delaji to vsechny. Sam jsem jich vyzkousel uz vic nez 10 a tytez problemy.
Asi to je fakt vynosny kseft protoze v tomhle pripade to oproti samotnemu telefonu bezpecnost naopak jeste snizuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  31. 07. 2007 11:02

Jak v clanku uvadite, kdyby se prvni jelo s HF a pak s telefonem u ucha, rozdily by byly mensi. Takhle je prvni jizda ovlivnena neznalosti trati ackoliv to v tabulce pricitate telefonu u ucha.
Nebylo by lepsi nejprve projet trat bez telefonovani a az pak merit rozdily mezi telefonem v ruce a s HF? Navic i za takto nepriznive ovlivneneho mereni mi vysledky nepripadaji az tolik vyrazne rozdilne. A uplne idealni by bylo srovnani s jizdou bez telefonovani (samozrejme po predchozim projeti pro seznameni s trati).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nickson  |  31. 07. 2007 16:16

Jenže to by pak nesplnilo ÚČEL! Kdyby se totiž někdo seriózně věnoval metodice měření, tak by se mohlo zjistit, že rozdíl mezi telefonováním s nebo bez handsfree NENÍ!
Akorát mě pořád vrtá hlavou, jestli prodej HF je takový busisness, že se vyplatí tyto a podobné PR. Včetně lobingu v našem úžasném parlamentu.
Tím samozřejmě nepopírám, že JE rozdíl, jestli za jízdy telefonuji nebo ne. Zkrátka pointa je jinde. Ale na tom kšeft neuděláte...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymous_  |  31. 07. 2007 18:59

no zde jde o to ze se nesoustredite na rizeni.. to se sice nesoustredite ani s HF, ale dalsi vec proc vytykat volani primo z telef. je to, ze jsou pomalejsi reakce - telef. se drzi jednou rukou, tudiz volant pak take.. o jizde s mobilem mezi ramenem nebudu ani hovorit.. takze nepozornost sice zustava (to je sice to NEJHORSI.. daleko horsi nez to rizeni jednou rukou), ale odpadava ta nebezpecnost ve forme nespravneho drzeni volantu apod..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pesv  |  31. 07. 2007 10:00

Kdyby v testu byl srovnán i případ, kdy řidič vůbec za jízdy netelefonuje, myslím že by to bylo jasně vidět. Telefonování odvádí pozornost od řízení a je jedno jestli je to s handsfree nebo bez. Naše dopravní předpisy tak paradoxně dávají řidičům falešnou iluzi, že telefonování s HF je bezpečné, mělo by se zakázat úplně, ale hlavně by rozumný řidič neměl telefonovat vůbec, bez ohledu na předpisy. Jde o zdraví a život jeho i dalších lidí v autě a na ulici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kokos  |  31. 07. 2007 12:59

S timto musim souhlasit,at telefonuju v aute s pevnym HF nebo s telefonem v ruce, tak mam vzdycky po ukonceni hovoru pocit, ze jsem na uplne jinem miste a vybec si nevybavim, jak jsem se tam dostal. Proste se soustredim jen na hovor a reseni dopravni situace,a vubec ne na to okoli (baby,reklamy,jina auta,proste veci, kterych si jinak vsimam). To je specialita jizdy po meste.
Na dalnici nebo okresnich cestach je to uplne jedno, tam bych telefonovani povolil bez omezeni,ale ve mestech je to o dost nebezpecnejsi. Mimo mesto nasadim svoi rychlost a uz si to mazu,telefon netelefon. Nepredjizdim,ale jinak pohodlna jizda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan  |  31. 07. 2007 15:17

Daleko horší je ale třeba jízda s hysterickou manželkou - tam by měla být pokuta alespoň 5.000 Kč a 5 trestných bodů ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  31. 07. 2007 23:35

Ale pro manželku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  01. 08. 2007 09:01

No a jak by policajti prokazovali, že řidič s HF telefonoval a nebavil se se spolujezdcem nebo si neulevoval komentářem něčeho v rádiu? Pokud by se mělo zakázat telefonování v autech, asi by to chtělo nějaké zabudované rušičky omezené na prostor auta A to už by mohli taky zakázat autorádia, navigace, cigarety (no, tady bych možná ustoupil a nechal auto jako jedno z mála míst, kde se může čuník trávit dle libosti), jídlo, pití ... to by taky součástí povinné výbavy měly být roubíky do úst pro manželky a ratolesti
Používám "težkou" HF a souhlasím s tím, že i tohle odvádí pozornost, takže hovory za jízdy omezuju jen na nezbytné, ale jak reálně kontrolovat to jestli člověk mluví nebo si zpívá, fakt netuším ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek P  |  31. 07. 2007 09:31

O povolení zveřejnit foto žlutého Rushe ze Sosnový na titulní fotku mě nikdo kupodivu nepožádal...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Živě.cz | 31. 07. 2007 10:09

Dobrý den, můžete se mi prosím ozvat na e-mail? (filip tecka kuzel zavinac cpress.cz)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J.  |  31. 07. 2007 08:57

Další matloň hrající si na novináře. Za tohle by se měli sekat ruce. O body se nepřichází, body se dostávají. Že.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
esquire  |  31. 07. 2007 09:50

No vy jste ale hlupák.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymous_  |  31. 07. 2007 13:33

blah...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vojta  |  31. 07. 2007 08:35

první zajímavou věcí ale je, že se handsree nepoužívá v dražších autech, a tím myslím i sluchátko. Asi jim už nezbyly peníze. Další zajímavá kategorie jsou NAKLONĚNÉ BUZNY, ležérně opření o opěrku, černé brýle, růžové triko. Ti zase ostentaivně dávají plebsu javeo, že maji automat.Tak druhou ruku skutečně na telefonování použít mohou. Třetí jsou žvanivé ženské, ti snad ani netuší, že neco takové je. A kdyby, stejně by jim to neslušelo. Ale jinak už to vcelku jde, hodně lidí má sluchátko ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vladik  |  31. 07. 2007 07:16

Kolikrám potkám nějakého idiota, co musí volat za jízdy, jezdí od kraje pruhu ke kraji a na křižovatce kolikrát zaspí zelenou. Kámoš mi říkal jak je to super volat s telefonem v ruce i když má HF, říkal sem mu že by se to mělo tvrdě postihovat, že je nebezpečný sobě i ostatním. Ospravedlňoval mi to že když hledá číslo, tak je to taky nebezpečné, ale o nic víc než lazení rádia, řek sem mu ať si nejpoužívanější čísla dá do hlasovýho vytáčení, ale nic o tom nevěděl (to se už telefony s hlasovým vytáčením nedělaj?) No a teď o víkendu mi řekl, že jeho kolega telefonoval za jízdy v nějakém továrním areálu a na kolejích pro vlečku mu při hraní si s telefonem chcíplo auto(mimochodem úplně nové). Říkal že nárazník lokomotivy se zastavil 10 cm od jeho hlavy, naštěstí jen posunovali vagóny, tak jeli pomalu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kraekvar  |  31. 07. 2007 07:01

Nedá se absolutně souhlasit! Nejen, že vaši pozornost dokáže úplně stejně zaměstnat operátorka jak s HF tak bez něj, ale také nám kapitalisti v USA již v padesátých letech vymysleli automatické převodovky. A to že "čecháčci" je odmítají jen z principu, je jejich problém. P.S.: není to jen o telefonování, ale zkuste jíst zmrzlinu! (ta zakázaná není)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cassul  |  31. 07. 2007 13:04

CO sem pleteš automat? Zaprvé jej nevymysleli američané v padesátých, ale evropané ve dvacátých a zadruhé jej čecháčci nezamítají z principu, ale skoro celý svět z objektivních důvodů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymous_  |  31. 07. 2007 13:32

presne! automat ma spousty nevyhod - mezi jednu z nich patri cena, nestandart... Je jich ovsem vice a ovlivnuji i jizdni vlastnosti..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pan Kája  |  01. 08. 2007 06:07

Ano, většinou viditelně vyšší spotřeba a nižší dynamika...ale na druhou stranu, ty nejlepší automaty dneška už často překonávají manuální kolegy...a bude to podobné jako s diesely. Na druhou stranu - je opravdu "inteligentní" vychvalovat automat v tom, že si můžete dát zmrzlinu za jízdy...ano, třeba vám spadne do klína, leknete se a někoho srazíte...v horším případě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
stroural  |  01. 08. 2007 00:26

Cechacci je odmitaji ze zcela objektivnich duvodu. Nezlobte se, ale priplacet si 40 tisic ci kolik Kc za automat muze jenom blazen nebo clovek, co nevi co s penezma. Pointa je v tom, ze i ta standardni manualni prevodovka stoji nezanedbatelne penize a kdyz ovsem chce automat, tak vam ji tam nedaji (automobilka usetri na ni) a vy si jeste zaplatite.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Backgramond  |  31. 07. 2007 06:16

S tímto článkem musím jen plně nesouhlasit, protože nechápu zákaz telefonování v autech za jízdy, když člověk má dovoleno dělat dalších x činností jako např. jíst, kouřit.... a přitom neporušuje zákon. Myslím, že tyto testy budou k něčemu až dojde k zákazu i jiných činností, které ohrožují provoz na silnicích.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymous_  |  31. 07. 2007 13:30

jiste koureni je nechutne (a nejen v aute), to by meli ihned zakazat... jidlo, s tim se moc nesetkavam, ale mas pravdu.. proc zakazali zrovna mobily? Prtze nejvice nehod bylo zpusobeno prave jimy, proc? Protoze to je dnes jedna z nejbeznejsich a nejpouzivanejsich veci a pri jizde se ani tak moc nekouri a neji, jako prave netelefonuje... Navic kdyz vam zvoni telef. malo kdo odola a necha ho byt, kdezto cigaro & jidlo treba nekdo prezije..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  02. 08. 2007 20:17

Nebudu za to strkat ruku do ohně, ale myslím, že jíst za volantem by mohlo být taktéž pokutováno. Řidič je totiž povinnen se plně věnovat řízení vozidla....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Backgramond  |  03. 08. 2007 06:44

Není to zakázané jíst (zákaz je jen jakékoliv držení mobilního telefonu za jízdy, tzn. že kdybych jel a jen ho držel a ruce měl na volantu, tak stejně zákon porušuji) a hlavně nás na to pří burcují MC Donald se svým MC Drivem aj.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stoupa  |  03. 08. 2007 23:39

Rozhodně ten zákaz telefonování za volantem má smysl.Telefonování za volantem mnohem víc odvádí pozornost,než třeba kouření.Takže s tím článkem se nedá nic jiného,než naprosto souhlasit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor