Nainstalujte si do mobilu aplikaci Waze. Ostatní řidiči vás upozorní na aktuální kolony, nehody nebo policejní radary.
Chtěl jsem začít tím, že se už přes měsíc naviguji prostřednictvím iPhonu a mobilní aplikace Waze. Jenže ona vlastně moc navigovat neumí. Když jedu na místa, která neznám, vozím s sebou ještě běžný navigační přístroj.
Tak jinak: s Waze jezdím, nechám se jí upozorňovat na dopravní události na silnicích a sám vkládám nové. K tomu mapuji neznámé silnice, sbírám body, sleduji žebříčky… a baví mě to.
Bez lidí to nepůjde
Waze není žádná novinka, v provozu je už asi rok. Je to služba a aplikace pro chytré mobilní telefony, jejímž prostřednictvím se řidiči navzájem upozorňují na nestandardní události na silnicích. Na nehody, kolony, uzavírky nebo policejní akce. Když jeden řidič vloží novou událost, na displejích svých telefonů ji hned uvidí i ostatní v okolí. Mohou se pak podle toho zařídit a třeba zvolit jinou trasu.
Typická situace: řidiči nahlásili nehodu na D1 a kolonu, která se před ní tvoří. Když o ní víte, můžete ji objet. Obrázky jsou v angličtině, Waze má ale i českou lokalizaci.
Praktická využitelnost Waze závisí na počtu zapojených uživatelů. Jste-li na celé město sami, nebude to mít ten správný efekt. V České republice se sice do Waze automaticky dostávají i dopravní události JSDI, bez lidí to ale není ono. Ale třeba v Praze, kde je uživatelů nejvíc, se z Waze o dopravě dozvíte víc než z jiných dostupných zdrojů. S výjimkou mobilních datových přenosů je navíc všechno zadarmo.
Uživatelé Waze, kteří jsou zrovna online • Praha po špičce
Tip: Na webu Waze si můžete pustit animovaná videa s představením služby
Navigace bez podrobných map
Jak je to se zmíněnou navigací? Waze se na webu chlubí, že jde o „Free GPS Navigation“ a v pravém slova smyslu má pravdu. Naplánuje cestu křižovatku po křižovatce, řidiče po ní navede vizuální i jednoduchou hlasovou navigací. Je zde jediný problém: mapování silniční sítě si stejně jako informace o dopravě zajišťují sami uživatelé. Je to chytře vymyšlené, ale dokud silnici před vámi někdo neprojede a neupraví, Waze vás po ní nedokáže navigovat.
Tradiční volba cíle • Waze spočítá trasu, ale raději varuje, abyste jí úplně nevěřili
Rozumím tomu, že Waze – pokud má zůstat zdarma – nemůže nakoupit mapy Tele Atlasu nebo Navtequ. Nedala by se ale domluvit spolupráce s uživatelsky tvořenými a místy už velmi kvalitními mapami Open StreetMap? Na aktuální stav silniční sítě ve Waze se podívejte na world.waze.com/livemap.
Na kraji Brna silnice najednou skončí a dál nevede • Praha je lépe zpracovaná – vidíte i detail jedné dopravní události
O RDS-TMC a Waze
Když jsem pronikal do systému RDS-TMC, divil jsem se, proč se dopravní události jednoduše nevkládají přímo do map a používá se další neviditelná vrstva – lokalizační tabulky. Nakonec jsem pochopil, protože není jen jeden výrobce map, zákres silniční sítě není přesný a bod zadaný souřadnicemi by navigační přístroje nedokázaly automaticky interpretovat a navrhnout adekvátní objížďky. S lokalizačními tabulkami se ale objevily nové problémy a část potíží souvisejících s funkčností systému RDS-TMC padá na jejich hlavu.
Waze automatické přeplánování trasy vůbec neřeší. Je mu jedno, jestli je událost nahlášená o pár desítek metrů vedle kvůli špatnému signálu. Předpokládá, že řidič má mozek a neváhá ho použít. Analýza a návrh řešení problému je tedy na člověku, který se na základě dostupných informací musí sám rozhodnout, jestli pojede dál nebo změní trasu.
Předpokládám ale, že stejně to funguje i u běžných GPS navigací. Nebo je tady snad čtenář, který za současného stavu RDS-TMC v České republice nechává přepočítání trasy na přístroji?
Dostanete informaci a musíte se rozhodnout, co s ní. Na prvním obrázku je automatická zpráva ze systému JSDI, na druhém upozornění od uživatele Waze
Aby spolupráce stroje a člověka byla úspěšná, je třeba znát místní podmínky. Když se pražský řidič v Praze dozví, že na Argentinské je zácpa, okamžitě bude v obraze. Zprávu o koloně na Tangenziale Varese při cestě do jižní Itálie ale nijak nevyhodnotí.
Waze proto opravdu není primárně navigace. Aplikaci spustíte spíš na místech, která znáte, abyste se dozvěděli, co se děje v okolí, a mohli se rozhodovat, kudy jet. Při cestě do oblastí, kde jste nikdy nebyli, vytáhnete běžnou navigaci.
Mapa strašná, ale důležité jsou symboly
Na iPhonu spouštím Waze a předvedu, co aplikace umí, jak se s ní pracuje. Je dostupná také pro Android, Windows Mobile a Symbian, v betaverzi i pro BlackBerry. Všechny verze hledejte na www.waze.com. Aplikace jsou zdarma, používání je zdarma, platíte jen za data v mobilu. Takže si dejte pozor hlavně při roamingu.
Na displeji vidím mapu, tlačítkem zobrazím svoji pozici. A co nevidím, na silnici kousek od domu zrovna jede jiný uživatel Waze. Ti se podle zásluh liší svými ikonkami; mohou zůstat anonymní, nebo se předvedou pod svou přezdívkou. Když dovolí, mohu jim rovnou napsat, zprávu uvidí na displeji.
Opravdu, kolem Lužánek se šinul šnek • tři uživatelé Waze s různými hodnostmi. Poznáte je podle ikonek – uprostřed je čerstvé mládě
Podrobnosti k několika uživatelům, na jejichž symboly jsem klepnul
Důležitější než řidiči s Waze jsou dopravní události. V mapě jsou vidět jako symboly, na které se dá klepnout pro zobrazení dalších podrobností. Detaily aktuálních událostí v okolí se při jízdě ukážou samy na displeji, aby řidič věděl, co se kolem něj děje, a mohl reagovat. Mám pocit, že Waze v tomto případě analyzuje rychlost a události ukazuje jen při zastavení na křižovatce nebo při pomalé jízdě ve městě.
Typy událostí v okolí a ukázky, co se ve Waze objevuje
Události je možné komentovat a aktualizovat tak situaci. Za jízdy to samozřejmě není bezpečné, dá se však využít spolujezdec. Nahlášené události si také můžete zobrazit v seznamu: v okolí, na naplánované trase, ve skupinách, které sledujete.
Když máte chuť a v ruce zrovna není volant, můžete si třeba jen povídat
Kdyby běžný navigační přístroj pracoval s mapou jako Waze, pěkně to od nás schytá. Názvy malých vesnic jsou často na stejné úrovni jako velkoměsta, při snaze o posun mapy s ní pokaždé i otočíte. K tomu přidejte nezmapovaná místa. Ale pořád si říkejte, že to není navigace, ale spíš sociální služba pro řidiče.
Milý deníčku, právě stojím v koloně
Sahat při jízdě na mobilní telefon, byť v držáku, je o ústa. Oznamování dopravních událostí je ale ve Waze naštěstí jednoduché. Stačí klepnout na tlačítko Report, vybrat základní skupinu a odeslat. Když poslední bod neuděláte, nahlášení se uloží, abyste se k němu dostali, až nebudete mít v autě tolik práce. Skupiny událostí jsou rozděleny takto: policie, kolona, nehoda, nebezpečí, radar, chat (třeba když stojíte v koloně) a aktualizace map.
První krok: volba typu • druhý krok: případné doplnění podrobností • třetí krok: odeslání
Máte-li možnost nebo spolujezdce, můžete k události napsat upřesňující komentář. Standardně se počítá s tím, že nahlašujete problém na své straně silnice, klepnutím se dá ale zvolit i opačný směr. Můžete přidat také fotku pořízenou mobilem.
Komentuji prodlužující se kolonu
Jakmile zvolíte dopravní zácpu (Traffic jam), Waze začne sledovat vaši rychlost. Je-li nižší než obvyklá a potvrdí se tedy, že nejspíš opravdu stojíte v koloně, systém v mapě sám barevně vyznačí, jak dlouhý je tento dopravní problém.
Oprava: Waze sleduje rychlost neustále a vyšší hustotu provozu tak dokáže ukázat automaticky. Já jsem jen vždy byl se svým špendlíkem rychlejší, proto jsem si to chybně spojil dohromady.
Waze sleduje rychlost a podle ní určí, jak je zácpa závažná
Waze podporuje skupiny, ve kterých se sdružují uživatelé z určité lokality. Konkrétně třeba Brno má právě teď 34 členů. Události můžete nastavit, že patří k určité skupině, pak se prioritně dostane k jejím účastníkům.
Body!
Nic nepotěší hravé muže víc, než když mohou porovnávat své skóre s ostatními. Při používání Waze proto získáváte body. Přesný sazebník je na webu, zde stručně:
- Běžná jízda: 3,2 bodů za kilometr
- Nahlášení události: 6 bodů
- Komentář k události: 3 body
- Zaznamenání nové silnice: 40 bodů za kilometr
- Projetí zaznamenané silnice: 10 bodů za kilometr
Nahlásil jsem dopravní problém, přibyly body • bodové dortíky na mapě, kterými mohu projet • od určité úrovně si mohu volit ikony, tři hlavní jsou pro vítěze týdenních kol
K tomu se na silnicích tu a tam ukáže ikona dortíku, která přidá pár bodů. Jindy objevíte bonusový bonbón. Jak vám roste skóre, mění se možnosti práce s ikonkami. A hlavně společenský status v žebříčku. Vidíte, na jaké jste pozici, jaké je pořadí ve světě, jaké ve vaší zemi, jaké celkové, jaké v daném týdnu.
Moje vlastní hodnocení a žebříčky – světové nebo české
Buldozerem na nové silnice
Některé komunikace na mapě vyplňují tečky. To znamená, že zatím ještě nejsou ověřené. Vaše ikona se změní v Pacmana, při jízdě začnete požírat tečky (kilometr za deset bodů) a Waze tak ověřuje, že silnice je opravdu tam, kde ji někdo před vámi zaznamenal.
Když si všimnete, že na displeji žádná silnice není, neváhejte a aktivujte buldozer. S pocitem průkopníka začnete vytvářet mapu. Není třeba žádný další zásah, prostě jedete a Waze zaznamenává a odesílá tvar nové silnice.
Oprava: V českém diskuzním fóru na webu Waze.com mě upozornili, že se nejedná o buldozer, ale o silniční válec. Vzhledem k tomu, že se pro snímání nových cest ujal termín „válcování“, musím to zmínit.
Nové silnice, které sami zaznamenáte, se na displeji zobrazí červeně
Divil jsem se, proč tato možnost není aktivní neustále, ale nakonec pochopil, když jsem kvůli špatnému GPS signálu vytvořil novou silnici o deset metrů vedle stávající. Protože Waze trasu na pozadí zaznamenává průběžně, vůbec nevadí, když si odbočky do pole všimnete až za nějakou chvíli. Po aktivaci buldozeru se nová trasa doplní už od začátku.
Tohle se trochu nepovedlo. Nechal jsem aktivní zaznamenání tras a telefon mezi vysokými domy změřil špatně polohu
Mapování není pro lidi
K vytvoření mapy pro navigace silnici nestačí jednou nebo dvakrát projet. Na řadě je práce komunity, která nahrané trasy ve webovém editoru podle leteckých snímků zpracuje a přidá k nim potřebné atributy: jednosměrnost, zákazy odbočení apod.
Můžete pomoci i sami. Přihlaste se na stránce www.waze.com a prozkoumejte možnosti tohoto webu. V sekci Dashboard najdete informace o svých jízdách. Měly by se tady objevit do jednoho dne, v praxi to ale může trvat déle. Podívejte se na mapu Live Map, kde podobně jako v mobilní aplikaci Waze uvidíte, jaké události ostatní hlásí. A nakonec klepněte na odkaz Update Map, se kterým se dostanete do mapového editoru.
Aplikace pro tvorbu map ze zaznamenaných tras není zrovna přívětivá
Ne, není to uživatelsky příliš pohodlný nástroj. Všechno trvá příliš dlouho a bez návodu se asi příliš nepohnete. Osobně jsem zatím snahu pomoci při tvorbě mapy vzdal. Waze je celkově systém, ze kterého trochu cítím, že ho vyvíjeli programátoři pro programátory. Některé postupy jsou komplikované, tu a tam se objeví i chyba.
Ještě jednou zaznamenaná trasa v mobilu • a totéž po převedení do silnice na webu Waze
Kdybyste se přesto rozhodli pomoci i ve finální fázi mapování, podívejte se na následující videa. Ukazují základy práce v editoru Cartouche.
Přidejte se
Waze je návyková aplikace. I u krátkých tras dávám telefon do držáku a dívám se, kdo je v okolí, co kdo nahlásil, jak se vylepšují mapy. A pochopitelně sám hlásím, když se dostanu do kolony, když u krajnice na D1 vidím hloupě zaparkovaný kamion nebo když za smrkem vykukuje chladič policejní oktávky.
Základní možnosti nastavení aplikace • co všechno chcete vidět na displeji
Aby služba Waze fungovala, potřebuje uživatele. Nemusí jich být moc, i na větší město stačí třeba jen aktivní desítka řidičů. Čím je jich ale víc, tím jsou informace aktuálnější a pokrytí lepší. Za vyzkoušení nic nedáte.