Windows Phone 8.1: doušek živé vody [recenze]

S recenzí novinek Windows Phone 8.1 jsme si počkali až na oficiální verzi systému. Co všechno je nové a jak se to Microsoftu povedlo?

Prohlížeč: nový Internet Explorer 11

Spousta novinek se objevila v internetovém prohlížeči. Ten poskočil na verzi 11 a svými přidanými funkcemi zavřel ústa velké části kritiků. Je pravda, že alternativní prohlížeče uměly více, ale nový IE se na ně velmi dotáhl. Změny po stránce designu? Žádné, pouze šipečka pro reload stránky se napevno usadila v adresním řádku, takže pod tlačítkem vedle najdete (dle vašeho nastavení) funkci záložek nebo funkci oblíbených (ty lze synchronizovat se stolním IE). Novinkou jsou podporovaná gesta pro přechod zpět, či dopředu. Poté, co se na stránce nacházíte u jejího okraje, stačí potáhnout ještě dále, a dostanete se vpřed/vzad. Jednoduché, návykové, rozhodně chválíme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Čtecí režim, který uleví očím, ale hlavně správa a zapamatování hesel, to nás v nastavení IE 11 těší.

Novinky se udály i v samotných záložkách. Jednak jich můžete mít více, než šest, jak tomu bylo v předchozí verzi, druhak je potom lze synchronizovat s dalšími zařízeními, na kterých běží IE 11. Co nedočtete doma, můžete snadno dočíst na mobilu. Se stolním IE konečně funguje také synchronizace hesel a historie procházení, takže adresní řádek nyní našeptává mnohem přesněji a hesla uložená na PC najdete i v mobilu, ale hlavně, hesla si mobil konečně pamatuje. Změny se udály i pod kapotou, na poli WebGL a HTML5. Důsledkem toho je, že pokud načtete YouTube video, není nutné jej sledovat ve fullscreen režimu, ale při přehrávání můžete procházet komentáře a další informace pod videem, stejně tak lze videa přehrávat se zamčeným telefonem.

Tlačítko reload se přesunulo do adresního řádku, vpřed a zpět se lze pohybovat vodorovnými gesty.

Další novinkou jsou privátní režim a režim čtení. Ten první je to samé, co anonymní karta v prohlížeči na stolním PC. Záložku otevřenou v privátním režimu indikuje modrý pruh v adresním řádku. V tomto režimu se neukládá historie prohlížení, cookies atd. Režim čtení je další užitečná věc. Spouští se za pomocí ikonky knihy, která se v adresním řádku objeví chvíli poté, co se stránka kompletně načte. Režim čtení zobrazí pouhý textový přepis stránky a jednoduché obrázky, odfiltruje reklamy, flashové animace atd. Hlavně ale zobrazí stránku ve vámi navolené velikosti písma a barvě pozadí, což může být příjemné pro unavené oči.

Privátní režim a tolik očekávaná možnost soubory stáhnout a uložit.

To nejlepší na závěr, jako vždy. Windows Phone 8.1 umí stahovat z webu jakékoliv soubory, umí je na různá úložiště i nahrávat. Obrázky, hudba a další, systému známé soubory, se stahují do vyhrazených složek, zatímco všechny nepodporované soubory jednoduše do složky stahování. Platilo, že se k tomu, co se nestáhne do hubu Hudba, případně do Obrázků, nijak nedostanete, pouze z PC. To už ale neplatí, jelikož se na Windows Phone objevily správce souborů, které nabízejí přístup do všech složek v telefonu i na paměťové kartě. O tom, jak to vypadá, jsme psali ve spojení s oficiálním správcem souborů od Microsoftu.

Hudba, Hry, Videa, Podcasty, Obrázky

Tato část systému prochází neustálým vývojem. Původní hub Hudba+Video se rozdělil na tři samostatné, jak je patrné v nadpise. Microsoft navíc oddělil tyto jednotlivé huby ze systému, takže se nyní chovají jako aplikace a je tak možné je samostatně a často aktualizovat. V případě Hudby a Videí Microsoft nyní nastolil dvoutýdenní cyklus, kdy se vždy v aktualizaci objeví nějaké novinky. Co je navíc pro Hudbu a Hry, je skutečnost, že zatím nemají průhlednou dlaždici a jejich spouštění a načítání je z důvodu neustálé a problematické aktualizace obsahu na pozadí nesnesitelně zdlouhavé.

Klepněte pro větší obrázek
2:2, takové je skóre multimediálních aplikací, které ne/ctí průhlednou dlaždici.

Nejprve k Videu. To je hub, ve kterém se sdružují videa stažená z internetu, nebo nahraná přes PC. Video natočené telefonem se stále zobrazuje mezi fotkami. Hub Video umí třídit videa podle názvu nebo data, umí nastavit opakování, umí detailní nastavení titulků a manuální posun v přehrávaném videu. Aplikace podcastů sdružuje vaše odběry, nabízí třídění, možnost stáhnout nebo streamovat a bez zbytečných složitostí pracuje přesně tak, jak je od ní očekáváno.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samostatná aplikace Videa, která nabízí například opakování videostopy.

Hub Hry nabízí neustále to stejné, jako v minulé verzi systému, včetně vašeho avatara. Momentálně však nepodporuje živou dlaždici, natožpak dlaždici průhlednou. Zcela nepochopitelně jsou potom stažené hry umístěny v seznamu aplikací. Dokážete si představit, jaký nepořádek udělá např. sedm titulů Angry Birds. Hub Hudba prochází nejvýraznějšími změnami. Obsahuje jen dvě karty, na jedné aktuálně přehrávanou hudbu s obrázkem alba, možností vertikálního přepínání skladeb a konečně manuálního posuvníku ve stopě skladby. Druhá karta potom nabízí klasické třídění podle kategorií. Živá a průhledná dlaždice nejsou v tomto okamžiku podporovány.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nejvíce změn se událo v Hudbě a ve Hrách. V hudbě přibyl manuální posuvník, hry se zase naklonovaly i do menu mezi aplikace. Obě se ale neúměrně dlouho spouštějí.

Vizuálně velkých změn se dočkala také galerie fotografií. Ta nově třídí vaše fotografie podle data pořízení, kdy mezi nimi můžete tapnutím na datum rychle přecházet. Další karta zobrazuje obrázky tříděné do samostatných alb, tak, jak jsme zvyklí. Změnou ovšem je položka online, kde najdete aplikace jako Facebook nebo OneDrive. První jmenovaná přes zrušení integrace ještě dokáže načíst vaše obrázky v telefonu, OneDrive obrázky už se ale spustí v samotné aplikaci. Poslední karta oblíbené slouží pro shromažďování vašich oblíbených obrázků, kdy si následně můžete nastavit, zda se na dlaždici budou zobrazovat všechny obrázky, nebo pouze ty oblíbené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aplikace Galerie třídí fotky dle polohy a dle času. Zde je jediné místo, kde ještě Facebook zůstal v samotném telefonu. Vaše fotografie se stále umí stáhnout do galerie.

Témata článku: Microsoft, , , , Nokia Lumia 630, Nokia Lumia 630 Dual SIM, Moucha, Sekvenční snímání, Detailní nastavení, Nadcházející událost, Spousta novinek, Rychlý vstup, Wind, Data uživatelů, Unikátní způsob, Souhrn novinek, Displej nikoli, Windows!, Nejvýraznější změna, Win, Levá strana, Skvělá věc, Druhý problém, Čtecí režim, Malá změna