Na Mobilmanii každé čtvrtletí zveřejňujeme kvartální statistiky prodeje smartphonů (naposledy za 1Q 2019). Odhady vypracovávají renomované agentury na základě dat od výrobců, prodejců a vlastních metodik monitorování trhu.
Vzhledem k tomu, že zdaleka ne všichni výrobci poskytují veřejnosti skutečná prodejní čísla, musí si v některých případech agentury hodnoty samy dopočítat. A to pak může být kámen úrazu – výsledky různých agentur se mohou vzájemně a také od skutečnosti lišit třeba i o několik milionů kusů.
To se naposledy stalo i v případě Xiaomi. Jak uvádí portál Mobile World Live, tento čínský výrobce prodal během ledna až března letošního roku dle vlastního vyjádření „více než 27,5 milionu chytrých telefonů“. Agentury mu však většinou vypočítaly méně. Xiaomi jejich analýzy nyní označuje za „nepřesné a nefér“.
Nejvíc se tak měla „netrefit“ agentura IDC, která prodeje Xiaomi odhadla na 25 milionů. Strategy Analytics se přiblížila více a stanovila hodnotu 27,5 milionu. Canalys spočítalo 27,8 milionu a teoreticky se tak do skutečného prodeje mohlo trefit nejlépe. Ani v žebříčku IDC ale pozice Xiaomi neutrpěla, protože výrobce skončil na 4. místě před svými největšími rivaly Oppo a Vivo.
Firmy si v každém případě nemají na co stěžovat. Minimálně ne do chvíle, kdy samy nezveřejňují všechna pro analýzy potřebná čísla. V minulém roce s touto letitou praxí skončil Apple. Pro všechny výrobce tak máme jednoduchou radu – po každém uzavřeném čtvrtletí vydejte svoje výsledky a potom si nebudete muset stěžovat na agentury.