Aplikační obchod Google Play ztrácí aplikace, a to ve velkém. Zatímco začátkem loňského roku jste v tomto obchodě našli 3,4 milionu aplikací, podle aktuálních informací toto číslo rapidně pokleslo. V obchodě se aktuálně nachází okolo 1,8 milionu aplikací, což značí meziroční pokles obsahu o 47 procent! Pro uživatele telefonů s Androidem je to však přesto spíše pozitivní zpráva.

V obchodu Google Play snadněji najdete kvalitnější obsah. Za rok z něj zmizela téměř polovina aplikací, které nebyly dostatečně kvalitní nebo porušovaly podmínky
Můžeme za tím vidět snahy Googlu, který v červenci loňského roku zavedl minimální kritéria pro aplikace. Z obchodu tak zmizely aplikace nevalné kvality, které se často vydávaly za jiné aplikace, spamovaly vás zbytečnými notifikacemi, nefungovaly správně, měly jen omezené funkce či prakticky nulový obsah. Například aplikace s jednou statickou obrazovkou nebo ty, ve kterých jste si stáhli přesně jednu tapetu. Google dále zablokoval aplikace, které neměly žádné smysluplné funkce, což ukázalo v plné nahotě, jak „zaplevelený“ obchod Google Play vlastně byl.
Zmínit však musíme i to, že Google postupně zvedá laťku minimální sady vývojových nástrojů a opravdu staré aplikace kvůli bezpečnosti nainstaluje jen na vaše vlastní riziko, nebo dokonce vůbec. Letos v únoru navíc v EU vstoupila v platnost nová pravidla týkající se sdílení jmen a kontaktních adres vývojářů aplikací, kteří už se nemohou schovávat jen za přezdívky a e-maily, a ne každý z nich chtěl odhalit své soukromí. Těm, kteří pravidla nesplnili, byly aplikace z obchodu smazány. Kvůli porušení pravidel byla jen v loňském roce zabráněna publikace 2,36 milionu aplikací a došlo k zablokování 158 tisíc vývojářských účtů.
Srovnání s App Storem
Zatímco dříve bylo měřítkem úspěšnosti aplikačního obchodu počet položek a Google Play se s App Storem a dalšími přetahovali o nejlepší čísla, už dávno to neplatí. Namísto kvantity je daleko důležitější kvalita. Zeštíhlení Google Play o polovinu však vzbuzuje otázku, jak to mohlo zajít až tak daleko. A přímo se nabízí srovnání s App Storem.
Ten dokazuje, že úbytek aplikací v mobilních obchodech rozhodně není žádný aktuální trend. V App Storu za stejné období narostl počet aplikací z 1,6 na 1,64 milionu. Jenže zatímco Apple má pro publikaci aplikací striktní pravidla a částečně i „lidskou“ kontrolu, Google se ve svém obchodě spoléhá na automatizované kontroly a skenování malwaru, které sice proces schvalování značně urychlí, jenže je vidět, za jakou cenu. Google si toho je samozřejmě vědom, a tak v průběhu uplynulého roku přidal požadavky pro schvalování aplikací, u nových účtů zavedl nutnost testování aplikací a rozšířil schvalování aplikací i o lidský faktor, který pomáhá odhalit případné podvody v aplikacích.
Oproti minulému roku je tak hledání kvalitního obsahu v Google Play o dost snazší. Protože zmizely nekvalitní a zbytečné aplikace, můžete snáze nalézt zajímavý obsah od méně známých vývojářů, kteří dříve neúspěšně bojovali o svou větší viditelnost. Když budete hledat v obchodě nové aplikace a hry, je větší šance, že najdete „skrytou perlu“, než zbytečnou či dokonce nefunkční aplikaci.
A v tomto duchu by chtěl obchod Google Play pokračovat i v dalších letech.