Z praktického hlediska: Výhody a nevýhody odlišných časových účtování

15.ledna přechází předplacenka Go jako poslední na způsob tarifikace 60+1. V článku se podíváme, zda je lepší staré účtování po půl minutě, popřípadě jaký vliv má na kvalitu hovorů tarifikace 60+1.

15.ledna přechází předpacená karta Eurotelu (resp. tarify Quatro a Fun, Original zůstává u 60+30) z dosavadního účtování 30+30 na 60+1. Je poslední. Twist přešel na nový způsob účtování na jaře, u Oskarty jsme jiný způsob ani nikdy nevyužili. Bouřlivá páteční diskuse s rozdílnými názory pod článkem informujícím o změně účtování u předplacenek Go nás nutí k zamyšlení, jaké klady a zápory účtování 60+1 (tedy první celá minuta a po první minutě po sekundách) skrývá. Nebudeme se zabývat finanční stránkou věci; z tohoto pohledu jsme se problémem na Mobilmánii již zabývali. Pokusíme se odhalit, jaký dopad má nové účtování na počet, délku a zejména „kvalitu“ hovorů.

Jsme národ „provrtaných kolen“

Způsob účtování po půlminutě měl na rozdíl od nových zvyklostí jednu ohromnou výhodu: jestliže byl hovor kratší než třicet sekund, platili jsme polovinu minutové ceny, tedy té, která nás straší v cenících operátorů. Nedávno někdo z diskutujících zde na Mobilmánii poznamenal, že jsme národ „provrtaných kolen“. Nechci nikoho urážet, jistě se však shodneme, že majiteli předplacených sad jsou především mladí, nevýdělečně činní uživatelé, kteří se snaží ušetřit. Nemají peníze a nevolají dennodenně minutové „jaksemášcoděláš“ hovory. Mnohem častější je hovor typu: „Nezajdeme do kina? Ale jo – co dávají? Vlastně ani nevím, jen chci vypadnout. Tak jo – o půl osmé se stav.“ což se s rezervou stihne za dvacet sekund. Z vlastní zkušenosti vím a ze svého okolí pozoruji, že se minimálně polovina hovorů vyřídí do oněch třiceti sekund. V převážné většině se tedy mladším uživatelům tarifikace 60+1 nelíbí. Řešení hledají – a nachází – v textových zprávách. Každý si rozmyslí, zda-li se vyplatí minutový hovor (řekněme 6,50) nebo čtyři textové zprávy.

Půlminutová tarifikaci jsme velebili ve chvíli, kdy náš hovor „spadl“ do hlasové schránky (aniž bychom chtěli zanechat vzkaz).

Nevýhoda spíše psychologická

Nevýhoda účtování po půlminutě (oblíbené označení 30+30) zejména psychologickou záležitostí. Jistě to  znáte: při hovoru prst na tlačítku pro zavěšení a v mysli – musím to stihnout do půl minuty. Vzpomeňte si: kolikrát vás naštvalo, že jste hovořili 31 sekund? Kolikrát vás naštvalo, že „vás operátor oškubal“? A co víc – voláte-li s očima na hodinkách, často zapomenete na důležitou věc nebo se s volaným domluvíte nevýhodně, což si vyžádá další hovor. Nerozloučíte se, nepopřejete si hezký zbytek dne. Příjemný pocit z hovoru je ten tam. V tomto směru sice přinese šetřílkům nová tarifikace lehký větřík (či vítr?) do peněženek, ušetří však naše nervy a snad nám sundá prst z tlačítek pro zavěšení. V klidu hovoříme tak dlouho, jak si to daný problém vyžádá, nemyslíme na čas a neděláme ukvapené závěry. Hovor je zkrátka "kvalitnější".

Zvykneme si? Musíme…

Na tarifikaci 60+1 si dříve nebo později zvykneme. Tento způsob se odrazí negativně v našich peněženkách (je zde nepopiratelný fakt, že hodně uživatelů stihne většinu hovorů do půl minuty) avšak pozitivně ve způsobu a kvalitě volání. Zaplacená minuta uleví nervům a naše mysl bude soustředěna na vyřešení problému, logické domluvy a příjemného rozloučení.

Diskuze (49) Další článek: GPRS pro Oskarty: už za 14 dnů

Témata článku: , , , , , Zbytek dne, Celá minuta, Hledí, Čas,