Zahoďte peníze, plaťte mobilem

Diskuze čtenářů k článku

eta  |  22. 11. 2007 16:43

"mezinárodní standardizační organizace ETSI totiž schválila platební protokol Single Wire Protocol. Ten slouží pro komunikaci patřičně vybaveného mobilu s čtecím zařízením, které budou mít obchody u pokladen podobně, jako dnes terminály pro platební karty."
v tychto 2 vetach su nepresnosti
1) SWP je v prvom rade protokol, ktory umoznuje dostat informaciu z NFC chipu na SIM kartu - nie je to ziadny platobny protokol ani nic podobne. To by sa dalo povedat aj o SMS, tym ze existuje mBanking fungujuci cez SMS, tak SMS je platobny protokol...
2) Bodaj by bola pravda, ze ETSI uz schvalila SWP. Specifikacia SWP (aspon podla info, ktore mam) este ani nie je frozen. Moj odhad je ze schvalena bude niekedy o rok...
V kazdom pripade SWP prinesie moznost robit bezpecne bezkontaktne platby. A myslim, ze CR, ktora mala prva SIM s bankingom, nebude velmi pozadu ani pri adoptovani tychto noviniek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RIFD?  |  22. 11. 2007 07:08

Kedy oznackuju ludi?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
creweta  |  21. 11. 2007 16:36

o tom, že už Paegas si pohrával před lety s placením zboží z mobilu...
copak si nikdo nevzpomene na Coca Colu z automatu? místo peněz se poslala smska...
a ta Cola byl extra dobrá, né ta co se dala koupit za kováky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AiR  |  20. 11. 2007 21:40

bylo by to super, kdybych sebou nemusel tahat 2 platebni karty a jeste telefon
ja to chci a to hned

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Černík  |  20. 11. 2007 21:53

vidis.. ja s sebou zadny platebni karty netaham.. .. mobil samozrejme jo, a jeste se mi nestalo ze by mi v obchode platbu odmitli..
pouzivam super vec.. rika se tomu "penize" .. a pry se nedaj hacknout..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Brbla  |  20. 11. 2007 22:27

Penize? Co to je? Takovy zastaraly zpusoby platby v dnesni dobe? Ja jdu do obchodu, kde neberou karty jen v pripade nejvetsi nouze a to si ty penize jeste rovnou vyberu z bankomatu. Jinak penize z penezenky ti dokaze kdejaky kapsar hacknout co by dup. Takze ja povazuji elektronicky platby za bezpecnejsi a uz se tesim az bankovky a mince zaniknou, jestli se toho teda doziju.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Černík  |  21. 11. 2007 00:15

mozna zastaraly, ale dozajista nejspolehlivejsi.. spadne elektrina, a co muzes se svoji kartou? .. nic.. penize sice jdou "hacknout" ale to je musis nechat povalovat nekde "nasdileny".. ale kdyz si zaridis spravnej "firewall" o kterej se staras sam, tak se jim nic nestane ;) .. o bezpecnost karty se stara kdo? .. par znudenejch adminu v bankach.. ("a banky porad nekdo vykrada.. staryho Tonnyho nevykrade nikdo" )
mimochodem... zkus nekomu pred nosem zamavat bankovni kartou... co asi udela? ...
a co kdyz zamavas par balickama tisicovek? .. udela neco uplne jinyho ;) ..
proste i klasicky penize maji stale svoje kouzlo.. i kdyz pomalu ale jiste je nejspis ta elektrina nahradi..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ABC  |  21. 11. 2007 00:27

A to by ses divil, co se stane, kdyz zamavam kartou Centurion od American Express https://www.centurioncard.ch/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Černík  |  21. 11. 2007 09:48

kdyz zamavas takovou kartou tak ji nikdo nepozna ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaki  |  20. 11. 2007 22:41

jo penize jsou super vec, ale jakmile ti nekde upadnou, nebo nedej boze ti je nekdo "hackne" jak rikas uz tak super nejsou..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
danyboy  |  20. 11. 2007 23:16

no stejne nam to za nedlouho bude k nicemu kdyz nebudeme mit ani na rohlik vse se zdrazuje a platy rostou snad jen v CEZu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tibi z Maskvy  |  20. 11. 2007 20:39

Takova sluzba ma smysl v zemich kde je nizka penetrace bankovnich sluzeb a vysoka penetrace mobilu, napriklad zde v Rusku je penetrace mobilu 115% nicmene ani ne polovina lidi nema bankovni konto natoz platebni kartu. Souhlasim s nazorem ze pro Cechy jestli mavaji u pokladny mobilem nebo kreditkou, je to uplne jedno...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JOE  |  20. 11. 2007 18:14

To jsou kraviny co ?
Zaplatím si mobilem cestu na MARS
nebo raději k Tobě
co říkáš ?
Aha, jsi nedostupný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mabosk  |  20. 11. 2007 13:15

Prijde mi to absolutne zbytocne a vobec nemam velku doveru k bezpecnosti transakcie. Keby radsej banky zacali tlacit na vymenu magn. karty za chipovu s funkciou el. valet :(.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kiki:?  |  20. 11. 2007 17:15

a kam sa strati ta nostalgia, ok bol by som rad keby sa dalo platit i autobusoch bankovimi kartami a v mekdonalde a tak, no mne by to vadilo , mozno cipy vo veciach su ok, stratia sa rady ale zoberme to inak. zoberte si nejaky film v skutocnosti -. chcete niekoho vyplatit a tuknešm do mobilu a poviem mas to tam, a kde je ta elegancia ze mu nakladiem na ruku 50000 a pridam za priatelstvop .. nieco ako pulp fiction a on sa tesi ze to moze drzat, niekolko nul v mobilmon telefone, uz hadam vstko bude digitalne a 2020 mozme sediet na prdeli, klikat do ovladaca a nejaky stasny cernoch nam donesie veci ... Bude stastny ze moze aspon nieco robit, nielen klikat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eta  |  22. 11. 2007 16:22

absolutne nesuhlasim (teda ciastocne.. ale to je vedlajsie). pokial bude implementovane SWP (co je nieco uplne ine ako bolo napisane v tomto clanku) tak, transakcie cez NFC (malo by sa jednat o protokol obdobny mifare) pojdu priamo na SIM kartu a ta ich patricne bude kryptovat a podpisovat... cize bezpecnost na urovni chipovych platobnych kariet. Hold SIM je akceptovana vo svete ako bezpecny HW, takze pokial to pojde cez nu, tak osobne nevidim problem..
Co sa mi nepaci, tak to je pouzitie NFC bez SWP, teda ze "tajomstvo-kluc" bude ulozeny v mobile. Jedna vec je utok typu: " tu mate novu gamesu ktoru si mozete stiahnut zadara; a zabavat sa nebude majitel ale gamesa s majitelovym uctom, resp el. valet-om" a potom je tu frekvencia vymienania mobilov, vraj je to v priemere raz za rok a pol. Takze behanie po bankach bude asi popularnejsi sport ako hokej a futbal...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivoš  |  20. 11. 2007 11:58

Nějak jsem nepochopil, v čem je ten pokrok. Místo mávání kartou u prodavačky budu mávat telefonem u terminálu...
Bude to znamenat jen to, že s výměnou telefonu nebo SIM, což je u spousty lidí velmi častý jev, bude potřeba znovu zadat identitu, nebo jak bych to nazval, aby ten telefon věděl, kdo je jeho majitelem. Už teď je docela opruz výměna SIM, jde o to, že pokud vyměním SIM, musím zajít do banky si nechat nahrát SIM toolkitovou aplikaci, což většinou není zdarma...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marty75p  |  20. 11. 2007 13:12

Ja myslim ze to neni spatne ale pozde,do doby kdy se to dostane k nam bude jinde uz cipovy prodej,tj ze kazde zbozi bude mit cip,kamion prijede do skladu zbozi se pres cteci branu naskladni do pc a na voziku bude cteci zarizeni ktere bude na displeji ukazovat cotam mate a za kolik,pak to bezdratove zaplatite jeste pred "pokladnou"ktera precte vas vozik zda je uhrazen a jen vas posti jako kdysi terminal v metru.A mi v te dobe zacnem teprv naplno vyuzivat platebni karty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hehe  |  20. 11. 2007 23:09

A co chudaci prodavaci ??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  20. 11. 2007 18:57

A jak často měníte SIM s bankovní aplikací?
Mně se to například stalo jen jednou za posledních pět let (téměř před pěti roky) a v nejbližší době to znovu rozhodně neplánuji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
andrei  |  21. 11. 2007 12:23

no ono jde o to, ze sim se muze kdykoliv poskodit, nebo ji clovek ztrati a pak je opravdu zbytecne platit za nahravani dalsich aplikaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
legnaw  |  20. 11. 2007 11:57

dalisi sposob jak zdierat ludi na poplatkoch...a dalsia vec ktoru bude za hodno ukradnut

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noname  |  20. 11. 2007 11:45

před dvěma lety jsem projížděl přes chorvatsko (nebo černou horu? no prostě v nějaké zemi v bývalé jugoslávii) a stavoval jsem se v MC donaldu, a tam takhle platili všichni místní. Asi to nebyl nějaký světový standard, ale zjevně to fungovalo a bylo to úžasné. Tuším dokonce ani nezadávali PIN (předpokládám, že v tom případě to fungovalo na principu el. peněženky, kdy se platí jen malé částky a samotné vlastnictví přístroje je ověřovacím prvkem). My tu myslím budem sto let za opicemi vždycky (viz cash-back)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  20. 11. 2007 08:09

Chybi zminka o tom nejdulezitejsim. Provize bude jaka?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hololoď  |  20. 11. 2007 06:29

Banky nedělají nic rády, pokud se na tom nedá slušně rejžovat. Další otázkou je bezpečnost. Technologie Bluetooth taky není žádná výhra, kdo s ní někdy přišel do styku, ví jaká skýtá úskalí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepe  |  20. 11. 2007 07:05

To mohu potvrdit. Např. Česká spořitelna bude mít od příštího roku zpoplatněny sms změn zůstatku na účtu. Pokud to bude 3kč za jednu sms, tak tomu budu říkat rejžování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
m.  |  20. 11. 2007 10:49

coze? odkud to vis? a nejake dalsi poplatky??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
HeyBoy  |  20. 11. 2007 11:25

si děláš prdel? jdu to zrušit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Este  |  20. 11. 2007 19:43

To je asi sranda. JInak mne jich mesicne prijde tak 20-25 SMS o zustatku. To by byl vejvar.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mil  |  21. 11. 2007 20:23

sranda to není ale bohužel realita. Jen tu cenu mi bankéř zatím neřekl
Jelikož jsem si na ty smsky hodně zvykl, tak jsem byl "nucen" si vzít měsíční balíček-paušál za kilo, kde jsou nějaky blbosti včetně smsek "zdarma" v rámci paušálu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ABC  |  20. 11. 2007 00:13

Doufam ze nezazijeme, do te doby snad nebude uz nutne vyskladavat zbozi na pas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartinO2  |  20. 11. 2007 08:20

Nekde jsem videl, ze snad do roku 2015 se predpoklada oznacovani skoro vsecho tovaru RFID chipy, tak doufam, ze ten nakup fakt nebudu muset vykladat na pas...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Černík  |  20. 11. 2007 10:14

njn.. uz se tesim az se zakousnu do nejakyho chipu v rohliku ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartinO2  |  20. 11. 2007 15:05

Tak celkem urcite se nebudou davat do rohliku, ovoce, zeleniny atd... Snad to bude fungovat jako dnes, kdy si naberete urcite mnozstvi a na vaze vam to "vytiskne" RFID....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mr.detlef  |  20. 11. 2007 15:37

češi budou opět podvádět při vážení ovoce a zeleniny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marf  |  20. 11. 2007 19:42

Houbelec, čipy budou miniaturní, a budou se do rohlíků zapejkat a do zeleniny nastřelovat. V čističce odpadních vod pak bude filtr, který bude čipy vracet zpět do oběhu. Fuj! A lékař ze stolice přesně pozná, co jsi sežral a přitom nesměl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdeněk  |  20. 11. 2007 21:47

No to se Ti fakt povedlo, už jsem myslel že se před spaním ani nezasměju a budu tady číst jen velevážné prognózy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor