Zajímavá (ač utajená) služba v informačních SMS

Zajímavá (ač utajená) služba v informačních SMS

Jednoduchý a levný způsob, jak získat informace z jakékoli stránky na Internetu. Vhodné zejména pro správce stránek, kteří tím získají další možnosti, jak informovat své návštěvníky.

Stará známá písnička

Mnoho uživatelů mobilních telefonů ani netuší, že díky mobilu mohou získat velké množství informací, ať už se jedná o zpravodajství, odjezdy vlaků a autobusů, vtipy, svátky, ubytování, cenu taxi apod. Stačí jen odeslat SMS v přesně definovaném tvaru (obsahující klíčové slovo, povinné a nepovinné parametry) na určité číslo. Obratem přijde textová zpráva s požadovanou informací. Touto informací může být třeba odjezd vlaku z místa A do místa B v den D a hodinu H. Pokud mobil podporuje technologii SIM Toolkit, tak je to ještě jednodušší. Podobné informace se také dají získat i prostřednictvím WAPu, ale ten je pomalý a těžkopádný a tím pádem i drahý.

Další způsob, jak se dostat k informacím

Na jisté webové adrese nabízí provozovatel své údaje nejen přes Internet a WAP, ale dokonce i přes SMS. Ovšem žádost o získání informace se zde neposílá na žádné běžné mobilní telefonní číslo, jak to praktikují některé firmy, ale na číslo informačních služeb jednotlivých operátorů. Na druhé straně tedy nemusí sedět žádný pracovník, ale o odeslání se stará systém. Nejedná se prakticky o nic složitého. Jde o funkci zobrazování obsahu webových stránek na mobilním telefonu, kterou podporují informační SMS služby GSM InfoText Eurotel a T-Mobile Info. Oskar tuto službu ještě neumožňuje. Zájemce o nějakou informaci z internetu zašle SMS ve tvaru "klíčovéslovo_webováadresa" na číslo informační služby svého operátora. Klíčová slova jsou pro Eurotel "WWW" a pro T-Mobile "NET".

Na webových stránkách obou operátorů jsem nalezl zkratky (klíčová slova) všech možných informací, které se pomocí této služby dají získat, ale klíčová slova WWW a NET jsem tam kupodivu vůbec nenašel. Odeslal jsem proto oběma operátorům e-mail s dotazy, jaké jsou ev. další povinné a nepovinné parametry uvedených klíčových slov a hlavně kolik stojí dodané informace. Oba dva operátoři mi podali uspokojivou odpověď a poděkovali za podnět o doplnění této informace na jejich webové stránky. Do této chvíle se však o vlastnostech klíčových slov WWW a NET nedozvíte na webech stále nic.

Jak na to a za kolik?

Cena za tuto službu je 0,70 Kč bez DPH (0,75 u GO) u Eurotelu a 1,00 Kč bez DPH u T-Mobile. Samozřejmě k této ceně je nutné připočítat cenu za odeslanou SMS. SMS zpráva se v síti Eurotel píše ve formátu: WWW_webováadresa (bez http://) a odešle se na číslo 999111. Doručený text je bez jakýchkoliv HTML kódů, v případě delšího textu přijde automaticky více SMS, maximálně však 5. SMS zpráva v síti T-Mobil se píše ve formátu: NET_webováadresa_posun (adresa opět bez http://) a odesílá se na adresu 4616. Parametr POSUN nabývá hodnot 1 až X podle délky prohlíženého textu (pokud se celý text nevejde do jedné SMS zprávy, použijte parametr posun = 2 atd.). Pokud parametr POSUN chybí, přijde pouze začátek dané webové stránky. Doručená SMS obsahuje bohužel HTML kódy, takže SMS může vypadat třeba takto: „<hml><HTML XMLNS:IE><head><title>MobilMania.cz - internetový casopis o mobilech </title><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; chars“...

A využití?

Jaké je tedy praktické uplatnění? Uvědomil jsem si, že tento systém by se dal využít k propagaci vlastních služeb. Vzhledem k tomu, že jsem správcem webových stránek, které se zabývají kulturou, dostal jsem nápad nabídnout svým klientům pomocí této služby aktuální a stručné informace o nejbližších akcích. Vytvořil jsem proto na svém serveru speciální textové soubory, jejímž obsahem je prostý text o maximální velikosti na jednu SMS (145 znaků, zbytek ubírá systém, např. zobrazením klíčového slova před zprávou). Zájemce napíše SMS "WWW www.neco.cz/neco, ev. "NET www.neco.cz/neco" a odešle na číslo svého operátora. Snažil jsem se pro uživatelské pohodlí maximálně zkrátit webovou adresu, odmazal jsem dokonce i koncovky souborů.

Tuto službu mohou s úspěchem použít např. provozovatelé kulturních stánků, kteří mohou zveřejňovat tímto způsobem svůj program. Nebo jej mohou využít skupiny lidí k vzájemné informovanosti. Sice může někdo namítnout, že podobné zprávy se rozesílají na zaregistrované mobily hromadně, tak proč takovou službu? Provozovatel má ale vždy s rozesíláním nějaké menší či větší výdaje. Některá čísla se třeba časem stávají nefunkční a jejich majitelé se nenamáhají na tuto skutečnost upozornit a svoje číslo z databáze neodhlásí. Zbytečně se pak posílají zprávy, které se vracejí jako nedoručené. Otázkou také je, jak dlouho nám ještě operátoři hromadná posílání SMS na mobil umožní?


Poznámka: Konkrétní praktické využití této službu si můžete přečíst zde.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud