Zákaznická péče v ČR: pohořeli i operátoři

Neschopnost, nekompetentnost, dlouhá čekací doba na spojení s někým živým a bloudění v hlasovém systému. To jsou hlavní příčiny nespokojenosti zákazníků.

Dostal se mi do rukou zajímavý výzkum vyčíslující kolik společnosti stojí nekvalitní péče o zákazníky. Analýzu provedla společnost Genesys, přičemž její téma v plném znění je následující: důvody frustrace českých spotřebitelů a dopady špatné péče o zákazníky na tuzemskou ekonomiku. Svou roli v něm samozřejmě sehráli i mobilní operátoři a tak bych rád touto cestou interpretoval několik zajímavých čísel a závěrů.

Klepněte pro větší obrázek
Komunikace s operátorem může být někdy frustrující

Jen pro představu – průzkum byl mnohem všestrannější, zahrnoval segmenty trhu jako jsou finanční služby, pojišťovnictví, kabelové a satelitní televize, obchody se spotřebním zbožím, veřejné služby, atd. Průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 521 zákazníků všech věkových i příjmových kategorií a celkem se skládal z osmadvaceti otázek.

Celkově vzato dostaly firmy pětku

Závěr zní jasně: zákaznické služby v ČR jsou na nízké úrovni a to stojí českou ekonomiku hromadu peněz, jelikož se nutně musí projevit v tržbách. Neuspokojivý zákaznický servis přiměl k ukončení obchodních vztahů více než 56 % tuzemských zákazníků, přičemž 49 % z nich přešlo ke konkurenci a 51 % se rozhodlo zcela odejít od společnosti a ukončit veškeré obchodní vztahy.

Nejdůležitější zjištění v číslech
19,3-miliardy-koruno tolik přijde česká ekonomika v souvislosti s nízkou úrovní péče o zákazníky
2 822 korunčiní průměrná (roční) obchodní hodnota zákazníka, který přejde ke konkurenci nebo zcela od firmy odejde
12 minutprůměrná doba, kterou český zákazník strávil blouděním v samoobslužném systému (IVR) než byl přepojen na operátora
87%spotřebitelů by uvítalo proaktivní přístup při jejich obsluze prostřednictvím rozšířených funkcí samoobslužných systémů
Průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 521 zákazníků

První bod týkající se nerealizovaných nákupů je přímým důsledkem nedostatečné snahy vyjít zákazníkům vstříc a dostatečně rychle reagovat na jejich požadavky. Například jeden z respondentů uvedl: „Můj problém se řešil tak dlouho, že jsem z toho byl nakonec tak frustrovaný, že jsem to vzdal a obrátil se na jinou firmu.“ Nebo třeba bod tři týkající se bludiště jménem zákaznická linka, nepřipomíná vám to něco? Mně tedy ano, časem se v tom člověk začne trochu orientovat, ale ještě zpět k prvnímu bodu.

Klepněte pro větší obrázek
Ztráty v jednotlivých segmentech

Vzpomeňte si, kolikrát jste od svého mobilního operátora něco potřebovali a museli jste svůj požadavek neustále urgovat, volat opakovaně, nechat se přepojovat tam či onam, stále dokola vysvětlovat co potřebujete a čekat klidně i měsíce než se něco stane? Pokud tohle neznáte tak vám závidím, ale třeba jeden z našich mobilních operátorů, který jinak nedisponuje elektronickou správou služeb má na toto trýznění zákazníků doslova patent.


Klepněte pro větší obrázek

Diskutejte na fóru: Jaké máte zkušenosti s infolinkami operátorů?


Vyjádřeno v číslech za segment telekomunikací: ušlé tržby se vyšplhaly u poskytovatelů pevného připojení na 2,8 miliardy a u mobilních operátorů na 2,4 miliardy korun. Pro dokreslení situace opět jedna citace z dotazníku, se kterou se rovněž mnozí z nás asi ztotožní: „Pokoušel jsem se s nimi spojit různými cestami, ale pokaždé jsem se ocitl na začátku. Když jsme spolu mluvili po telefonu, nikdy neměli po ruce moje e-maily.“

Ochota a příčiny ukončení obchodních vztahů

Často čítávám třeba v diskuzích, jak jsou Češi líní změnit operátora či třeba banku, přestože nejsou spokojeni. A co říká průzkum? Ochota přejít ke konkurenci se u jednotlivých věkových kategorií respondentů výrazně liší. Nejméně často ukončili obchodní vztah zákazníci ve věkovém rozmezí 27–43 let, a to 0,68× za rok, zatímco respondenti mladší 26 let 0,89×. Věková kategorie 44–62 let ukončila obchodní vztah 0,87× za rok – stejně jako skupina respondentů nad 63 let.

Proč zákazníci odcházejí? Asistenční služby, tedy služby poskytnuté vyškoleným operátorem call centra, fungují dobře: 50 % zákazníků uvedlo, že nejlepší zkušenost měli díky schopnému a kompetentnímu pracovníkovi klientské podpory, a stejné procento respondentů odpovědělo, že důvodem jejich spokojenosti byl proaktivní přístup společnosti při řešení jejich požadavku.

Klepněte pro větší obrázek
Preferované komunikační kanály

Péče poskytovaná tuzemskými call centry má však stále výrazné nedostatky. Samoobslužný servis pokulhává, protože v řadě případů neexistuje inteligentní propojení systému s asistenční službou poskytovanou pracovníkem firmy. Spotřebitelé za hlavní příčiny nekvalitní péče pokládají tyto jevy:

  • operátoři call centra nejsou schopni zodpovědět jejich dotazy
  • uvíznou v automatickém samoobslužném systému (IVR)
  • jsou nuceni dlouho čekat na spojení s operátorem
  • jsou nuceni opakovat informace, které již poskytli dříve
  • pracovník společnosti není oprávněn učinit potřebné rozhodnutí
  • nemohou zákaznický servis kontaktovat bezplatně

Spokojenost na čtyři způsoby

Naopak spokojení byli zákazníci když byly splněny následující podmínky:

  • kompetentnost
  • snadná komunikace
  • proaktivní přístup
  • osobní přístup

Závěr je tedy jasný a i mobilní operátoři by si z něj měli vzít ponaučejí. Nepohlížet na zajištění kvality zákaznického servisu jako na nákladovou položku, nýbrž jako na investici, která se vrátí ve vyšších tržbách a zisku. Porozumět tomu jak nekvalitní péče ovlivňuje obchodní výsledky, dále analyzovaly stávající komunikační kanály a zlepšit jejich vzájemnou provázanost. A konečně reagovat na přání zákazníků co nejrychleji, zavést proaktivní přístup a promítnout do něj onen prvek personalizace - tedy přistupovat ke každému zákazníkovy individuálně.

Diskuze (19) Další článek: Živé služby už i od Navigonu

Témata článku: Operátoři, První bod, Zákaz, Samoobslužný systém, Následující důvod, Stejné procento, Přání zákazníků, Nejlepší zkušenost, Zákaznická linka, Frustrace, Péče, Zákaznická péče, I/O, Pojišťovnictví, Satelitní televize, Průměrná doba, Zak, Český spotřebitel



Přehled zařízení, která dostanou Android 12. Aktualizace se týká topmodelů i levnějších telefonů

Přehled zařízení, která dostanou Android 12. Aktualizace se týká topmodelů i levnějších telefonů

** Pixely už jej mají, postupně se přidávají další mobilní výrobci ** Android 12 přináší spoustu softwarových novinek a vylepšení ** V našem seznamu se dozvíte, kdy aktualizace dorazí i na váš telefon

Martin Chroust
Android 12Aktualizace softwaruSmartphony
Pro práci i zábavu. Vybrali jsme 13 tabletů, které se vyplatí koupit

Pro práci i zábavu. Vybrali jsme 13 tabletů, které se vyplatí koupit

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 13 nejlepších modelů ze všech cenových kategorií ** Cena použitelných tabletů začíná na dvou tisících korunách

Martin Miksa
TabletyNákup a ceny
Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

** Už několik měsíců platí nová daňová pravidla pro zásilky nejen z Asie ** Tkaničky z AliExpressu mohou být stále laciné ** Musíte ale zvolit správného dopravce, jinak poště zaplatíte 150 Kč

Jakub Čížek
E-shopyAliExpress
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2021 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
Vybrali jsme 14 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

Vybrali jsme 14 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

Jaromír Puk
Televizory
Programování elektroniky: Proměníme Raspberry Pi Zero 2 W ve čtyřkanálový multimetr s Wi-Fi

Programování elektroniky: Proměníme Raspberry Pi Zero 2 W ve čtyřkanálový multimetr s Wi-Fi

** Připojíme k Raspberry Pi desku se čtyřmi čipy INA219 ** A také displej a lištu tlačítek na stativu z 3D tiskárny ** Výsledkem bude voltmetr, ampérmetr a wattmetr s Wi-Fi

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuRaspberry Pi
Nejlepší aplikace pro tento týden: Počasí s radarem, focení makra a zábavné programování

Nejlepší aplikace pro tento týden: Počasí s radarem, focení makra a zábavné programování

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Adam Kos
Nejlepší aplikace
Co s antivaxery? Psychologové radí, jak změnit náhled odpůrců očkování

Co s antivaxery? Psychologové radí, jak změnit náhled odpůrců očkování

** Lidé často jednají podle toho, co si myslí o druhých ** Odmítají očkování i proto, že jsou přesvědčeni, že stejně smýšlí většina, ale v tom se pletou ** Pokud jsou se svými omyly konfrontováni, existuje reálná šance, že své rozhodnutí korigují

Jaroslav Petr
COVID-19OčkováníPsychologie
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Vybrali jsme 15 výborných levných smartphonů pod stromeček. Jsou čím dál lepší

Vybrali jsme 15 výborných levných smartphonů pod stromeček. Jsou čím dál lepší

** Levné smartphony se už dávno staly spotřebním zbožím ** Použitelný telefon se dá koupit už za dva tisíce korun ** Vůbec poprvé se do výběru dostaly telefony s 5G

Martin Miksa
Nižší třída
Vybrali jsme 15 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Pod stromečkem udělají radost

Vybrali jsme 15 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Pod stromečkem udělají radost

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 15 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až třináct tisíc korun

Jan Láska
Střední třídaSmartphonyNákup a ceny