Operátorské sítě vedle své telekomunikační funkce představují také unikátní nástroj pro sběr tzv. big dat, tedy velkého objemu dat získávaných pomocí terminálů připojených do sítě. S anonymizovanými daty pracuje například projekt Atlas mobility T-Mobilu nebo O2 Geodata operátora O2. Ze zjištění obou uvedených projektů nezávisle na sobě vyplývá, že život v Česku se po koronavirové krizi začíná vracet do normálu.
Mobilita je měřena pohybem SIM karty – zda během dne opustí svou domovskou buňku. Okruh, který lze takto změřit, se pohybuje od desítek metrů ve městech až po nízké jednotky kilometrů v řídce obydlených oblastech. Data jsou přísně anonymizována.
Velká města se vrací k normálu pomaleji
Lidé se dávají do pohybu a opouštějí své domovy jak o víkendu, tak už i častěji v pracovním týdnu. Zatímco na konci března byla mobilita ve všední dny nižší zhruba o 25-30 %, na konci dubna jenom o cca 10 % oproti běžnému stavu. O víkendech koncem března opouštěla domovy přibližně polovina lidí v porovnání s běžným stavem. Na konci dubna se již lidé pohybovali mnohem víc a o víkendu zůstalo doma jen o čtvrtinu méně lidí, než normálně.
Nejpomalejší návrat k normálu vykazuje Praha, kde byl pohyb obyvatel po celou dobu nejnižší a na konci dubna byl stále 26 % pod úrovní běžné mobility. Skutečnost souvisí nejspíš s vysokým podílem profesí, u kterých nečiní problémy práce z domova. Pomalejší návrat má i Olomoucký kraj (na konci dubna o 20 % nižší oproti normálu) následován kraji Karlovarským a Libereckým (shodně 18 % pod úrovní normálu). Naopak nejvíc se vrátily na konci dubna k běžnému stavu Plzeňský kraj (jen 0,4 % pod normálem) a Středočeský kraj (2 % pod normálem).
Jiná byla na konci dubna situace ve velkých městech. Nejvíce lidé stále zůstávají doma v Pardubicích (38 % pod úrovní normálu) a v Kolíně (minus 34 %). Třicetiprocentní hranici atakovala také města Jihlava, Mladá Boleslav a Olomouc. Kolem desetiprocentní hranice pod úrovní běžného stavu se pohybovala města Most a Zlín. Pravděpodobně vlivem vysokého podílu profesí, které z domova vykonávat nelze, se situace nejvíc přiblížila normálu ve Frýdku-Místku (mínus 7,7 %) a v Havířově (mínus 6,6 %).
Doprava se zahušťuje, cizinců zatím nepřibývá
Provoz na dálnicích a hlavních tazích v Praze se pomalu vrací na úroveň před vyhlášením karantény. Analýza O2 Geodata porovnávala dopravní situaci před zavedením opatření a v době karantény na dálnicích D1 a D35 a také v pražských ulicích 5. května a v Bubenečském tunelu. Data ukázala, že provoz klesl v druhé polovině března v pracovní dny zhruba na polovinu, o víkendu byl ještě nižší. Nyní data ukazují, že se doprava na dálnicích i městských tepnách pomalu vrací ke stavu před vyhlášením karantény.
Atlas mobility pro změnu sledoval také zahraniční SIM pohybující se v ČR. Počet zahraničních SIM karet v tuzemsku během dubna ještě lehce klesal, ale už ne dramaticky. Ve všedních dnech se stabilizoval na mínus 35 % oproti normálu, o víkendech na mínus 45-50 % oproti normálu. Pravděpodobně ještě klesl počet českých pendlerů za prací, kteří si zapínají i zahraniční SIM kartu – ve všedních dnech o něco méně, o víkendech výrazněji.