Zkusili jsme UMTS na vlastní kůži

Diskuze čtenářů k článku

Milouš  |  23. 03. 2003 12:04

Klasickým telefonem se volalo, pak byl nástup NMT abychom mohli volat mobilně. Když přišlo GSM, tak původně jsme měli volat ještě kvalitněji s menšími telefony, ale pak se to nějak "zvrhlo" a mladší generace hlavně posílá esemesky, hraje hry, jiní se nechávají mobilem budit, upozorňovat na úkoly v kalendáři, datují, wapují, komunikují s bankou atd. a samotné telefonování trochu ustupuje. Vzpomeňme, co uměly GSM mobily před pěti lety a co nyní. A vývoj mobilů mi připomíná vývoj počítačů. Nejprve byly velké sálové a hloupé terminály, pak samostatné stanice stále výkonnější a teď se opět PC vrací ve spirále zpět a téměř každý PC je připojen do nějaké sítě. A myslím, že právě tady je budoucnost UMTS - v tzv. "zasíťování" mobilních zařízení. Osobně nemám zájem na tom, abych při hovoru koukal na svého obchodního partnera, to nic neřeší, ale třeba právě možnost on-line video připojení může pomoci technikům při řešení problémů, lékařům. Nebo možnost opravdu rychlé synchronizace dat, vzniknou nové síťové aplikace, které odsunou mobil do role "hloupého terminálu". Teď to jen závisí na poskytovatelích služeb, jak vymyslí cenovou politiku. Ať se jim to už konečně podaří a neodsunou datové technologie stranou jako je tomu nyní (wap).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anička Balounová  |  22. 03. 2003 02:22

Celkem by mě zajímalo jak rychle může ET provést změnu z E1 (2,048 Mbs) na STM-1 (155,52 Mbps)? Když pominu cenu technologie, která zde je mnohonásobná a pominu nesmyslnost tohoto kroku, tak pořád jsou všichni operátoři v ČR limitováni kroky TestComu. Při takovéto změně (pokud se bude jednat o MW spoj) se musí zažádat o přidělení frekvence. TestCom spočítá všechny parametry a přidělí nejenom frekvenci, ale i typy antén, vysílací výkon, atd. Chtěl bych vidět jak v centru Prahy někdo dostane třeba i 50 nových frekvencí. To by musel být leda tak David Copperfield.
Pro připojení základnové stanice u UMTS se předpokládá potřeba 3xE1. Rozhodně v počátku. Pro lepší průchodnost a kvalitu služeb se rovnou plánuje 4xE1. Pokud se použije standardní technologie Ericsson MiniLink E, tak se jeví jako nejvýhodnější použít pro jednu základnovku 8xE1, kde můžete použít 2xE1 pro GSM900, 2xE1 pro GSM 1800 a 4xE1 pro UMTS. Nebo to celkově utlumit na 2xE1 pro GSM900/1800 a 6xE1 pro UMTS. Pak ovšem bude nutná větší penetrace \"BSC\". Z nedostatku frekvencí v centru velkých měst přijde na řadu SDH optické. A na tom je lépe T-Mobile (T-Systems = Pragonet), aspoň co se Prahy týče.
Pokud Ericsson začíná testovat až teď, tak už je pěkně pozadu. Siemens už v Praze testoval loni a měl k tomu několik mobilních NODE B. Při testu se měřilo, měřilo, měřilo a měřilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  22. 03. 2003 11:39

Eurotel i T-Mobile získali k licenci na UMTS také licenci na část pásma 28 GHz, které bude používáno právě na bezdrátové BTS-BSC spoje u UMTS.

Jinak Siemens testoval svoji UMTS síť předloni v době ComNetu (viz tento článek). Tehdy ale ještě nebylo moc co testovat. Přeci jen technologie v té době nebyla ještě v takovém stádiu jako teď. Navíc tehdy neměl SIemens BTS na domech jako tomu je teď...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Master  |  21. 03. 2003 18:00

Tak to mam stesti, doma mam podel mapky signal... Co vy z Brna?:) No uz abych se po nakym telefonu UMTS rozhlid:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Helmut Niedermann  |  21. 03. 2003 17:50

Jsem velkým odpůrcem sítě 3 generace UMTS, neboť jak říkávají klasici,  " vždyť to je drahá hračka ", a mají pravdu. Né, že bych na to neměl, mám na to, neboť nejsem na tom tak ekonomicky špatně, telefon za 30 000,- Kč není zas tak moc, dá se dneska koupit na splátky cokoliv i erotické služby ( smích ). Ale vážně, proč jsem odpůrcem sítě UMTS a chci se svoji diskuzí přispět trochou do mlýna, je to, že UMTS je strašně nákladná investice jak pro operátora, tak pro zákazníka, že bych si klidně troufnul přirovnat tuto síť s digitalizací televize. Aby vložené investice do výstavby a vybudování sítě 3 generace se zpět vrátily v podobě zisků operátorovi, tak je zcela logické a nutné, že služby, které budou nabízet na této platformě několikánásobně dražší než služby GSM. Např.  1 odeslaná multimediální zpráva by stála až 20,- Kč, každý kilobajt byl neúměrné drahý, že kdybychom stahovali z internetu např 12 MB soubor, tak bychom se částka pohybovala v tisícikorunách.
Abych trošku zahrál na strunu optimistů, tak si troufnu tvrdit, že UMTS možná, možná a ještě jednou to slovo zopakuji možná zlevní pro běžného uživatele ( babička, děti, dospělý teenager ), tak to bude trvat no, možná 10 let. Nejdříve je však nutné zlevnit ceny mobilních telefonů na přijatelnou úroveň kopírující kupní sílu obyvatelstva a také na úroveň cen v EU. Možná, že prvních 5 let se budu telefony, kupovat na splátky. Uvidíme ! Ti co dnes používají ještě starou analogovou síť NMT určitě nemají  chuť používat GSM. To samé je i s UMTS. Zkrátka bude to drahá hračka jak pro provozovatele, tak pro spotřebitele. Uf, musí se také zvýšit průměrná mzda v ČR na úroveň EU.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Z  |  21. 03. 2003 18:37

Helmute, to je prvni tvuj nazor, s kterym aspon ± souhlasim

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Policak  |  21. 03. 2003 22:16

Je to samozřejmě kravina. Stejné argumenty tu zazněly před pár roky při nástupu GSM. Všichni, co jeli přes NMT říkali...na co sms, mně stačí volat....atd...atd. A kdo z vás dnes řekne o GSM, že je to drahá hračka? Helmut se potřeboval vykecat, nic víc. Ale historie už mnohokrát předvedla, že svět neposunují dopředu Helmutové....
postamble();

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  21. 03. 2003 22:53

Myslím, že v době zavádění GSM to bylo něco jiného. Digitální technologie oproti analogové nabízela konkrétní výhody: dejme tomu lepší zvuk, menší telefony, nové služby, díky konkurenci i nižší ceny. UMTS ale snad s výjimkou obligátních videokonferencí opravdu zatím nepředkládá žádné podstatné důvody, proč zatím raději nerozvíjet současné technologie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DarkWeb  |  21. 03. 2003 23:22

Je to jen zkouška do budoucnosti - při ceně MMS si ani neumím představit 5min videorozhovor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lahvoň  |  22. 03. 2003 11:11

Ono se stačí podívat na počty odeslaných MMS z mobilů u českých operátoru. :)

No, pokuds ce časem nechytí ani to, nevidím UMTS v nejbližších letech jako příliš úspěšnou investici.

Uvidíme co přinese budoucnost a vylepšování technologie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
argument  |  22. 03. 2003 04:30

ale samozřejmě že tu důvody jsou. asi hlavním z nich je přece mobilní datování. a v tom nespatřujme jen nějaké videotelefonování. tady je GSM téměř na hranici svých možností. a chcete-li oponovat, že nějaké datování skoro nikoho nezajímá a že na obyčejné volání přece stačí GSM, tak ani to možná není tak úplně pravda pro malou kapacitu GSM sítí. ano, obecně malá kapacita GSM, to je ono. to jsem měl napsat už na začátku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  22. 03. 2003 15:09

Souhlasím, najdeme důvody, které mohou být pro leckoho velmi zajímavé; na opravdu rychlé datové přenosy se také těším. Jsou to ale služby s takovým masovým potenciálním rozšířením, aby dokázaly v dohledné době vynahradit náklady na prakticky novou mobilní síť?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bert  |  22. 03. 2003 21:19

Jedine datove přenosy, ktere mne zajimaly a na ktere jsem se tesil byly ADSL. Mam smulu, nemuzu ho mit. ISDN nechci. Jsem zvedavy, jestli budu mit sanci na UMTS. Jsem z blbejch 56K uz strasne otravenej. Data stejne tak jako tak v budoucnosti budou nabirat na objemu. Vsechno tedy bude zalezet na tom, jak bude sit UMTS postavena. Neda se prece rict, ze tam kde se hodne telefonuje  - tam budou i hodne data. Mozna budou data nejvic tam, kam nedosahne ADSL a ISDN nevyhovuje. S postupnym prechodem na praci z domova budou i Data tect jako sileny. Takze: ja se necham prekvapit....a naklady operatora jsou mi ukradene - stejne bude muset prizpusobit ceny  trhu a ne naopak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  22. 03. 2003 23:28

Kvuli pretizenosti GSM si UTMS koupi jen malokdo, proste bud nebude vedet za nejake UTMS existuje a nebo proste nebude mit penize.

GSM bude dlouho prezivat podobne  jak dnes NMT. A zrejme jak pujde o vybehovou technologii bude mozna i zlevnovano a v nekterych pripadech i na uroven pevne linky(cenou za 1 minutu) a tim by tu mohlo dlouho zustat. Nebot obycejny anlogovy pevny telefon mnoha lidem staci prave kvuli cene mistniho hovoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
argument  |  23. 03. 2003 02:24

ale vždyť přece takhle to vůbec není. UMTS nemá od GSM tak daleko jako NMT. tedy pokud to dobře chápu, tak UMTS je s GMS jaksi "srostlá" a UMTS telefony budou běžně zvládat a používat GSM pásmo. budete mít tedy stále stejné GSM číslo, stejnou simku, ale pokud budete mít UMTS telefon a budete v místě se signálem UMTS, budete moci využívat její služby.
není to tedy tak, že jako si dnes vybíráte mezi NMT a GSM, budete se v budoucnu rozhodovat jestli si koupíte GSM nebo UMTS telefon a kterou síť budete využíva, ale budete mít prostě jen GSM nebo GSM + UMTS.
s pokrytím UMTS signálem se taky prozatím nepočítá na všech místech, kde je dnes GSM. někde bude ještě hodně dlouhou dobu pouze GSM i v době, kdy už telefony s podporou UMTS budou samozřejmostí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Z  |  25. 03. 2003 20:53

Podle me GSM jeste hodne dlouho nebude vybehovou technologii a to kvuli radove mensimu dosahu UMTS vysilacu. Pripadne GSM nahradi EDGE, ale to by nemela byt takova zmena technologie jako GSM - UMTS. Hlavne v krajine se bude GSM (v pasmu 900) pouzivat jeste dlouho. Uz ted stoji kazdych par km v krajine BTS a pro pokryti UMTS by to musely byt radove stovky metru. Brrr...
PS: uz se tady psalo, ze valna vetsina UMTS telefonu bude podporovat GSM a ze signal UMTS bude jeste dlouho jenom jako ostruvky....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pešek  |  21. 03. 2003 18:56

Já bych to viděl tak, že GSM bude existovat paralelně s UMTS ještě hOOOOOOOoooooodně dlouho. Muj tip je monžná 50 let do úplnýho zrušení sítí. Na druhou stranu se vyrobci zaměří na vývoj telefonů a technologií pro UMTS a tak GSM začne zastarávat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Z  |  22. 03. 2003 20:10

Pokud se dostatecne rozsiri mob. datovani, vidim to do budoucna na EDGE v krajine a UMTS ve velkych mestech. A taky podle me za tohoto predpokladu bude pribyvat telefou, co budou umet GSM, EDGE i UMTS.
Ale pri soucasnych cenach to proste nevidim realne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
streamer  |  22. 03. 2003 22:54

No ja si myslim ze diskutovat o cene nema smysl. Do 10 let po klasickym GSM nestekne pes. Ono vlastne ani po klasickejch mobilech. Spis vzniknou nejaky komunikacni hybridy mezi PC+ internet a mobilem. No a na to asi klasicky GSM nee. A vy ty tesny este radi zaplatine... kdyz je nekdo schopnej dat penize za odeslani priblblyho obrazku z kteryho mimo par kosticek nic nevidite tak proc ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek77  |  21. 03. 2003 12:01

K posledni vete clanku:

Myslim, ze neni ve vsech pripadech potrebne tahat sebou lehkou HF sadu, ale staci, aby mel mobil zabudovane HF, tak jako to ma napr. N7650 (myslim, ze v mobilech pro UMTS to bude samozrejmosti)!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  21. 03. 2003 13:13

A co když je kolem hluk...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lahvoň  |  21. 03. 2003 17:11

A kdo říká, že bude v budoucnu při komunikaci vyžadován i zvuk.

Jinak věřím do budoucna v rošíření cenově dostupných (při zachované kvalitě) BT HF sad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek77  |  21. 03. 2003 18:00

Psal jsem ze "...neni ve vsech pripadech..." toto je zrovna pripad, kdy je lehke HF lepsi .

Nicmene kdyz je okolo hluk, coz je napr. na ulici tak radej nebudu cucet na displej, jeste bych mohl narazit buch vi do ceho....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tinky Winky  |  21. 03. 2003 15:40

Nemysli!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
n00b  |  21. 03. 2003 08:57


Stalo se dnes v noci mému kamarádovi:

Tak jsem dnes dostal na služební Eurotel unikátní SMS. S ohledem na mé

povolání jsem byl kolem ctvrté hodiny ranní informován o zacátku války

svým kolegou ze Soulu. Napsal mi pres Eurotel internetovou SMS bránu a

zmínená firma jako vždy k textu pripojila svou reklamu. Výsledný text

je

zde:

vstavej...zacala valka. radim#Tak jako jaro prinasi vice slunce do oken,

stejne tak Eurotel prinasi vice dobrych zprav.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  21. 03. 2003 09:26

No tak aspoň je jasné, jak si Eurotelata představují úctu k lidem.

Máš ještě štěstí, že to nedělal T-mobile:

"vstavej...zacala valka. radim#Nevaz se, odvaz se, je cas na dalsi akci!"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bato  |  21. 03. 2003 09:38

to je fakt sila!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wang  |  21. 03. 2003 10:25

valka je smutna, ale uprimne priznavam ze me ta sms pobavila

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radim  |  21. 03. 2003 10:50

To je velmi hezké. Jen aby se tomu autorovi reklam vždy povedlo tu reklamu do zpravy zakomponovat tak, aby vyšla podobně vtipně. Domnívám se, že by se dosti zvedla popularita zprav posilanych z Webu, kdyby se daly brat i jako humor.

 

Radim

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  21. 03. 2003 11:12

 drsnej smysl pro humor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  21. 03. 2003 13:55

Tak tahle sms je lepší než ten článek o UMTS. Fakt sranda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
insider  |  21. 03. 2003 04:56

Vazeny pane Zikmunde,

muzete mi prozradit, jak se jmenuje ten nedualni UMTS telefon od LG? Na fotografiich totiz mate model G8000 a ten dualni je, ale obe pasma jsou obycejna GSM...  Jinak i tento model, ac pouhy GSM, umi videoprenosy....

ins.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor