Analytická firma Dataquest spočítala skóre za první čtvrtletí letošního roku a došla k číslu 96 miliónů prodaných mobilních telefonů na celém světě. Je to o něco více než loni, Nokia vede, ale zlaté časy velkých zisků jsou pryč.
Analytická firma Dataquest spočítala skóre za první čtvrtletí letošního roku a došla k číslu 96 miliónů prodaných mobilních telefonů na celém světě. Je to více než činil loňský první kvartál (pro srovnání: za celý loňský rok se prodalo cca 400 miliónů mobilů) a firma tvrdí, že po trošku stagnujícím počátku letošního roku se prodej rozběhne a splní se tak celkový „plán“, prodej půl miliardy mobilů za rok.
Dataquest opakuje to, co je už nyní zcela zřejmé – časy rychlého růstu počtu prodaných mobilů jsou pryč, trh pro nové uživatele mobilů se podstatně zmenšil (potenciální zákazníci už mobil mají a ti ostatní mezi potenciální nepatří – např. ve velmi lidnatých, ale současně chudobných zemích), a největší segment prodejů mobilů jde na úkor
nahrazení staršího mobilu novým u existujících uživatelů. Analytik Dataquestu vtipně dodává, že „bezbřehý optimismus předchozích let byl nahrazen stejně bezútěšným pesimismem, zejména co se týká šíření nových mobilních technologií (3G atd.)“.
Mezi jednotlivými výrobci samozřejmě vede Nokia, která si v meziročním hodnocení zase slušně polepšila: loni v prvním čtvrtletí 27,9% tržního podílu, nyní 35%. Roste Siemens a Sausung, stagnuje Motorola a samozřejmě ustupuje Ericsson – ani to nejsou překvapivé údaje.
Odstup Nokie od konkurence se ale zvětšuje. Druhou pozici si drží Motorola, ale jen s 13,2 % (tedy skoro třikrát méně než Nokia), Siemens má 6,9, Ericsson 6,8, Samsung 6,3 – na třetím až pátém místě je velká tlačenice.
Optimismus už není na místě
Dataquest upozorňuje na důležitou skutečnost, která ničí mnohé výrobce a která není na povrchu vůbec viditelná. V druhé polovině roku, kdy ještě panoval „bezbřehý optimismus“, spustili výrobci své továrny na trhu a nyní jim zůstaly sklady plné neprodaného zboží – analytici tvrdí, že je nyní ve skladech až 35 miliónů (!!) mobilů které jsou v dlouhé frontě, čekající na své kupce. To výrobce jednak finančně hned několika způsoby: jsou to „utopené peníze“, narůstají náklady na údržbu skladů a hlavně v takto dynamickém odvětví mobily rychle zastarávají – mobil vyrobený na konci roku 2000 už bude možné stěží prodat v polovině roku letošního za stejnou cenu, zisk firem je tedy nižší.
Potvrzují se tedy mírně pochmurné zprávy (nepěkné ovšem hlavně pro výrobce mobilů): zisky těchto firem budou klesatani všemocná Nokia nebude mít mnoho důvodů k jásání. Na nástup 3G se čeká jako na smilování, ale telekomy, které jej musí zafinancovat výstavbou infrastruktury, se brání a říkají: dejte nám nejdříve vydělat a zákazníkům vydechnout.