Opatření související s pandemií koronaviru přinutila mnoho lidí pracovat a studovat z domova. Tato skutečnost se projevila nejen rapidním nárůstem zájmu o webové kamery, ale měla velmi pozitivní dopad i na trh tabletů, jak ukazují čísla zveřejněná společností Strategy Analytics.
Růst trhu s tablety dosáhl osmiletého maxima a poptávka po tomto typu zařízení je vyšší než jakou lze v současné době uspokojit. V meziročním srovnání prvního čtvrtletí letošního a loňského roku stouply prodeje tabletů ze 31,9 milionů na 45,8 milionů – tedy o velmi citelných 44 %.
Apple kraluje výrobcům
Nejvíce narostl počet prodaných tabletů čínskému Lenovu, které si polepšilo o 138 %. Zde však hraje roli skutečnost, že tato značka prodala loni jen 1,6 milionů tabletů, takže letošních 3,8 milionů je z relativního pohledu obrovským skokem. Nutno dodat, že Lenovo již druhé čtvrtletí po sobě více než zdvojnásobilo nárůst prodejů.
Absolutním lídrem tohoto segmentu nadále zůstává Apple. Zatímco loni prodal v prvním čtvrtletí 9,6 milionů tabletů, letos to bylo 16,8 milionů – meziročně tedy vzrostl o 75 %. Apple také upevnil svou pozici, neboť prodal zákazníkům více než dvojnásobek tabletů ve srovnání se druhým Samsungem.
Třetí místo v počtu prodaných kusů obsadil Amazon, jež se proti loňským číslům zlepšil „jen“ o 37 %. Jediný, komu se opravdu nedařilo, je čínský Huawei. Zatímco v roce 2020 obsadil třetí příčku se třemi miliony prodaných tabletů, letos spadl o 33 % na dva miliony a klesl v žebříčku o dvě místa.
Android ztrácí, ale stále vede
Zatímco vedoucí Apple instaluje na své iPady operační systém iPadOS, většina ostatních výrobců sází na Android. Díky tomu se tento operační systém stále drží na prvním místě, následovaný iPadOSem, Windows a Chrome OS.
I zde ale tablety s nakousnutým jablkem ve znaku dohánějí konkurenci. Zatímco v roce 2020 byl Android na 18,1 milionech prodaných tabletů, letos bychom ho našli na 23,8 milionech, což znamená nárůst o 32 %. iPadOS však roste ještě rychleji – meziročně o celých 75 %.
Zatímco loni měl Android 56,6 % trhu, letos mu patří už „jen“ 51,9% podíl. Proti tomu iPadOS byl v roce 2020 nainstalován na 30,1 % zařízení, zato v tomto roce je to už 36,7 %. Konkurence je v tomto měřítku doslova na vedlejší koleji – Windows měly v prvním čtvrtletí 2021 pouhých 10,9 % a Chrome OS dokonce jen 0,5 %.