Studie: může mobil v letadle způsobit problémy?

O používání mobilních telefonů na palubě letadel se už napsalo hodně. Někdo přístup leteckých společností, které mobilní telefony kategoricky zakazují, hájí, jiní jej až do roztrhání těla kritizují. Pravda, pokud vám letuška u stojánky tvrdí, že pokud okamžitě neschováte telefon, tak „spadne navigace a pilot ji bude muset hodinu nahazovat“ (doslovná citace), pomyslíte si, že tady někdo přehání. Na druhou stranu ale vliv rádiových vln na elektronická zařízení v letounu nelze brát úplně na lehkou váhu.

Britský úřad pro letectví loni provedl průzkum, jehož cílem bylo prokázat, jestli při používání mobilu existuje riziko, které by mohlo ovlivnit bezpečnost leteckého provozu. Úřad ve spolupráci s mobilním operátorem Vodafone v laboratorních podmínkách ověřil, co udělá telefon s přístroji pro leteckou rádiovou komunikaci, navigačními zařízeními (například pro automatické přiblížení k přistávací dráze) nebo gyroskopickými kompasy. Testovaly se mobilní telefony pro pásma 900 a 1 800 MHz, ale také vysílačky systému Tetra.

Výsledky průzkumu si můžete stáhnout ve formátu PDF z webu zmíněné instituce. Jsou samozřejmě anglicky, ale stojí za přelouskání. Britský úřad pro letectví doporučuje leteckým společnostem neměnit současný restriktivní postoj k mobilům na palubě letadel, protože se projevily následující problémy (zejména při vysílání v pásmu 1 800 MHz):

  • odchylky magnetického kompasu od skutečného směru
  • nestabilní chování ukazatelů
  • až pětistupňová odchylka navigačního systému VOR
  • přehození směru směrem k/směrem od u navigačního systému VOR
  • chyby ve směrové navigaci, aniž by je odhalily kontrolní mechanismy
  • snížená citlivost zařízení pro příjem směrového paprsku ILS
  • šum v audiosystémech

Zmíněný dokument velmi detailně popisuje jednotlivá zjištění.

Diskuze (41) Další článek: Recenze hry pro N-Gage: Pandemonium

Témata článku: , Let, Snížená citlivost, Způsob, MOBI, Pro +, Mobil, Tetra