Tržní podíl Nokie za první čtvrtletí asi poklesne nejvíce v historii firmy v závislosti na snížených tržbách i zisku. Nokia 6610i je novinka, nebo jen pokračování chybné politiky vedoucí do propasti?
Včera vyšel na MobilManii
článek o záměru Nokie představit „nový“ mobilní telefon Nokia 6610i. Jedná se o pouhé omlazení modelu 6610. Ve stejný den vydala Nokia tiskovou zprávu o stavu hospodaření za první čtvrtletí 2004. Myslíte si, že spolu obě zprávy nesouvisí? Ukazuje se však, že ano. Nedávno vydaný článek
o pozici Nokie na trhu vyvolal velkou diskuzi a začíná to vypadat, že analýza v něm rozvíjená byla správná. Nokia své chyby po čase sama přiznává, odráží se totiž i v jejím hospodaření.
Ztrátu tržního podílu jsme očekávali
Nokia ve včerejší tiskové zprávě (zde je anglický originál) uvádí, že v prvním čtvrtletí očekává nižší tržby než očekávala. Jedná se o podstatný podíl, pokles činí dvě procenta (na 6,6 miliardy eur), což je významný ukazatel. Nokia předpokládá i nižší zisk, sama počítala se zvýšením tržeb až o sedm procent. Zisk na akcii by měl činit 0,17 eura, zatímco odborný svět očekával dosažení zisku až 0,2 eura, jako tomu bylo ve stejném období loňského roku.
Nejzajímavější je ovšem fakt, že sám výrobce nachází důvody tohoto nepříznivého stavu v nedostatečné nabídce zajímavých přístrojů, čímž umožnil konkurenci obsadit mezery na trhu. Akciový trh na tuto zprávu okamžitě zareagoval, cena akcí ihned po zveřejnění zprávy poklesla o 15 % (na 14,72 eura). Podle agentury Reuters dojde v prvním kvartálu ke snížení celosvětového tržního podílu z 35 %, který Nokia měla na konci roku 2003, až o 4 %, což je nejvýznamnější ztráta, jakou kdy Nokia zaznamenala.
Ve výše zmíněném článku bylo uvedeno, že lze očekávat neochotu zákazníků kupovat „použité zboží“ a že poškozená image nejsilnější značky na trhu je markantní. Výrobce je vnímán jako nedostatečně inovativní, s neodpovídajícím designem. Ztráty jsou znatelné na všech frontách. Na CeBITu 2004 bylo například vidět, jak Nokia ztrácí i v té nejvyšší kategorii – zatímco dříve manažeři používali nejčastěji Nokii 9210i, letos výrazně převažoval Sony Ericsson P900. Dalo by se tedy předpokládat, že když je situace tak vážná, že ji veřejně přiznává i sám finský výrobce ve své tiskové zprávě, učiní rázné kroky k nápravě. Místo toho nám ale nabídne další model zapadající do staré strategie.
Těžko zařaditelný hybrid
Nokia se chystá uvést model 6610i se záměrem vyhovět zákazníkům, kteří jsou spokojeni se stávající Nokií 6610. Ve skutečnosti je ale jasné, že se pokouší opět prodat zboží, které již na trhu jednou bylo. Každá inovace modelů na „íčko“ byla v minulosti většinou vynucena zákazníky, kteří měli velký zájem o stávající model, ale chyběly jim některé moderní funkce a výrobce nebyl schopen nabídnout jinou přijatelnou alternativu. Příkladem může být Nokia 8110 nebo komunikátor Nokia 9110.
Nokia 6610i
Omlazení modelu Nokia 6610 však do této kategorie nespadá, jeho prodeje již dlouho stagnují, spíše klesají, a to rozhodně nikoli proto, že by výrobku chyběl fotoaparát. Na trhu jsou modely Nokia 7250i nebo 3200, které jsou schopny hlad po focení uspokojivě ukojit. Není také příliš jasné, do jaké kategorie lze novou Nokii 6610i zařadit. I přes moderní funkce se bude muset prodávat mnohem levněji než její předchůdkyně při uvedení na trh. Vzhledem ke klesající ceně Nokie 7250i se cenově určitě potkají a budeme jen těžko hledat výhodu téměř dva roky starého modelu.
Tyto dva telefony mají také fotoaparát a jsou modernější
Omlazovat, omlazovat
Optimalizace nákladů je jedním z nejdůležitějších úkolů výrobce, jestliže chce zůstat úspěšný. Každý k tomu přistupuje jinak, ale to, co můžeme sledovat ve Finsku, je opravdu odvážné a ukazuje se, že i dlouhodobě nepřijatelné. Již v minulosti bylo napadáno „převlékání“ krytů na jednotlivých modelech. Dalo by se tedy očekávat, že oprávněné negativní reakce zákazníků, že se spoléhá na jejich setrvačnost a neinformovanost, přivedou Nokii k rozumu.
Omlazovat však modely jako na běžícím pásu a ještě veřejně přiznávat, že výrobci vlastně nemají kromě neustálého zlepšování stávajících funkcí co nabídnout, je příliš odvážný krok, na který museli zákazníci zareagovat. Z aktuálních modelů jde už o čtvrtý telefon, který touto kúrou prošel, nebo má projít. U modelů Nokia 3510, 6610 a 7250 se jedná v podstatě pouze o kosmetické změny se záměrem prodávat je co nejdelší dobu.
Zkusíme to, třeba se ještě chytí
Rozumí výrobce svým zákazníkům?
Nokia sice uvádí na trh i dost skutečných novinek, ale výše zmíněné zásahy do nejprodávanějších řad jsou nejvíce na očích a poškozují jméno společnosti. Podle reakce trhu je jasné, že zákazníci si rádi odpustí výstřelky poslední doby, jakým je Nokia N-Gage, propadák 3300, podivnost 7600 nebo málo nadějný multimediální kousek 7700, výměnou za menší a průhledné portfolio modelů pro skutečný život.
Obludárium
Nokia tak s nadějí může očekávat úspěch nového modelu 6230, který se zdá být po letech stagnace právě tím tahounem, na jaké jsme u finského lídra zvyklí. Je možné, že model přichází na trh jako reakce na stav hospodaření, napovídalo by tomu její podivně brzké uvedení po modelu 6220, který se ještě ani nestačil usadit na trhu. Funkcemi nabitý model decentního vzhledu by mohl oživit lesk značky, o které se poslední dobou příliš často mluví, že jde nesprávnou cestou. Nic jiného jí evidentně nezbývá, konkurence nespí a nemilosrdně obsazuje každou skulinku na trhu.
Nokia může vkládat naděje do modelu 6230